Trods fine salgstal for erhvervskøretøjer herhjemme i september måned trækkes salget for årets første ni måneder fortsat salget ned på grund af de store salgsnedgange tidligere på året.

Det oplyser De Danske Bilimportører (DBI).

Kigger man udelukkende på det netop overståede tredje kvartal, er der dog klar bedring at spore, og kurverne for både vare-, lastbiler og busser er vendt.

Kun 12 pct. lavere

”Efterspørgslen på varebiler har det seneste halve år været ramt af den nærværende Corona-pandemi, men i de seneste måneder har vi set gode takter,” siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Han peger på, at salget i årets første ni måneder alt i alt blot ligger 12 procent under sidste års høje salgstal.

”Det er skridt i den rigtige retning. Vi forventede på forhånd, at lastbilsalget ville falde i 2020 grundet den høje aktivitet i de foregående år. At Corona-krisen har påvirket salget yderligere, kommer vi ikke udenom, men det er positivt, at kurven nu er på vej op,” siger Mads Rørvig.

Stigning på 20 pct.

Efter en lang periode med negativt varebilsalg oplevede bilbranchen netop en øget aktivitet for varebilsalget i september måned.

2.971 varebiler blev det til, hvilket svarer til 20 procent flere end i samme måned sidste år.

September 2019 var dog påvirket af, at mange varebiler blev leveret umiddelbart før september på grund af nye tekniske krav.

Tredje kvartal halter efter

På baggrund af det øgede salg i september endte det samlede varebilsalg for tredje kvartal på 7.668 nyregistrerede køretøjer. Det er en stigning på 4,2 procent i forhold til samme periode sidste år.

Til gengæld halter salget af varebiler for år til dato stadig lidt efter og er 11,8 procent under sidste års niveau.

De tunge varebiler

Det var især de tunge varebiler (over 3.490 kg), der var populære i september. De stod for 25,1 procent af salget, hvilket er 6,1 procentpoint mere end samme i måned sidste år.

Den største vægtklasse er dog stadig de mellemstore varebiler (2.501-3.490 kg), som udgjorde 44,1 procent af salget – en andel, der er 4,5 procentpoint lavere end i september sidste år.

Andelen af de lette varebiler (op til 2.500 kg) er forholdsvist uændret (-1,6 procentpoint).

Lastbilsalget faldt

Lastbilsalget faldt beskedne 0,8 procent i forhold til september sidste år. 365 lastbiler blev det til i den forgangene måned mod 368 i fjor.

Til gengæld er der ikke kommet så mange nye lastbiler på vejene, som tilfældet var i september, siden januar.

Tredje kvartals lastbilsalg endte 9,2 procent under sidste års niveau. År til dato salget er ikke bedre, og ved udgangen af september er årets foreløbige salg 28,6 procent lavere end sidste år på samme tidspunkt.

Naturligt fald

En betydelig del – ca. 20 procent – af nedgangen var forventet, da branchen har oplevet et ganske højt lastbilsalg de seneste år.

Det resterende tab kan med rimelighed henføres til situationen omkring corona, oplyser De Danske Bilimportører.

Trods den generelle nedgang i lastbilsalget solgte de tunge lastbiler (over 24 ton) godt i den forgangene måned.

Flere tunge lastbiler

I september 2020 udgjorde de tungeste lastbiler således 8,1 procentpoint mere af det samlede lastbilsalg end tilfældet var i fjor.

Omvendt gik det for de mellemstore lastbiler (16-24 ton), som afgav en markedsandel på 7,4 procentpoint.

Også de små lastbiler afgav salgsterræn i september – dog kun beskedne 0,7 procentpoint.

Ringe år for bussalg

Bussalget har haft et ringe 2020 indtil videre. 257 nye busser er det blevet til i 2020 indtil videre. Det er 35,8 procent færre end i samme periode sidste år. Dog er salget gået godt i tredje kvartal. 107 busser er det blevet til – det er næsten dobbelt så mange som i samme kvartal sidste år, hvor 56 nye busser blev indregistreret.

I den forgangene måned er der kommet 19 nye busser på vejene mod 14 sidste år. Det er en stigning på 35,7 procent.

Udviklingen i bussalget skal som altid tages med en række forbehold, da DBI analyserer relativt små tal, og da enkelte leverancer kan påvirke udviklingen markant.

Varebilsalg september 2020:
Ford Transit Custom 375 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 207 –
Peugeot Expert 138 –
Mercedes-Benz Vito 124 –
Ford Transit 2 tons 114 –
Volkswagen Transporter 110 –
Peugeot Partner 109 –
Toyota Proace 105 –
Renault Master 98 –
Fiat Ducato 97 –

Varebilsalg januar-september 2020:
Ford Transit Custom 2.954 enheder
Volkswagen Transporter 1.466 –
Mercedes-Benz Sprinter 1.305 –
Mercedes-Benz Vito 1.168 –
Ford Transit 2 tons 848 –
Renault Master 787 –
Peugeot Expert 751 –
Renault Trafic 746 –
Peugeot Partner 737 –
Toyota Proace 656 –

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk