De seneste par måneder er de nye elektriske Ford E-Transit begyndt at rulle ud til de danske kunder – og Ford Danmark tror på, at der skal sælges 600 i år.

For man vil bare være størst herhjemme med el-varebiler – ligesom man har haft et forrygende salg af personbilen Mustang Mach-E, der har samme el-teknologi som E-Transit.

Ligesom de fleste el-varebiler er der tale om en bil, der er skabt på basis af den store 2-tons Transit – ikke som en ny elvarebil som Volkswagen ID.Buzz Cargo, som dog er mindre.

Smidig med 430 Nm

E-Transit tilbyder i 25 varianter – altså med mange muligheder for kunden. Ligesom dieseludgaven.
VOTY.dk har tidligere prøvet den nye erhvervsbil i Spanien med 269 hk – med 750 kg. ballast – og nu igen på dansk asfalt i L3H2 udgave med 184 hk og samme batteri på 68 kWh – uden ballast.Testbilen kunne herhjemme laste 863 kg.

Bilen er ganske smidig med sine 430 Nm – accelererer kvikt, og den kan opnå en topfart på 133 km/t. Ford lovede fra begyndelsen en rækkevidde på op mod 317 km efter WLTP normen, og ifølge de seneste oplysninger en snit-rækkevidde i testbilen på 256 km.

Så selv om rækkevidden er pæn lang for en stor elbil, så er det først og fremmest en nær-distributionsbil.

Samler meget strøm op

Det gør den lidt mere alsidig end mange konkurrenter, der kun klarer omkring 200 km. Men vores testbil stod dog på 209 km rækkevidde, da vi hentede den hos forhandleren – med 100 pct. opladning.

Til gengæld kørte vi meget i bytrafik – og benyttede rekuperations-knappen. Det sikrer optimal opsamling af strøm under kørslen, og samtidig begrænses brugen af bremsepedalen. Man kører så at sige bilen på speederen – og det er behageligt.

Så vi følte nærmest, at vi ikke benyttede så meget af strømmen fra batteriet. Vi begyndte turen ved 1158 km og sluttede ved 1339 km – altså 181 km i alt

Langt til 317 km

Vi havde ifølge instrumenterne 76 km tilbage – og så ender vi med en rækkevidde på 257 km. Uden at kunne beregne, hvor meget strøm, vi ekstra ville have samlet op de sidste 76 km. Men stadig langt til de 317 km, som Ford lover.  Vi kørte mellem 4- og 5,5 km pr. kWh ifølge bilen selv. Ford opgiver 307 Wh/100 km.

Vi skal dog pege på, at bilen var meget ny ved testens begyndelse – og det er helt normalt, at en helt ny elbil skal oplades 100 procent nogle gange, før batteriet yder optimalt – for at ladecellerne skal balanceres overfor hinanden – så de alle har det samme ladeniveau.

Der er også mere rullemodstand i hjullejer og andre komponenter, når bilen er ny.

Uafhængig affjedring bag

Elmotoren er monteret ved bagakslen på den baghjulstrukne varebil. Bagakslen er nydesignet med uafhængig affjedring, som giver god komfort med eller uden ballast.

Batterierne ligger under gulvet i varerummet, der med 69 cm læssehøjde er et par cm højere end i dieseludgaven.

Man skal vide, at forbruget øges væsentligt på motorvej samt med last og evt. trailer.

Flere indstillinger

Den er dog ikke som kraftig, som vi har oplevet i mange andre el-varebiler – det giver til gengæld en ganske smidig kørsel. Man kan vælge imellem ”glat,” “eco” eller “normal”-indstillingen.

Til forskel for dieseludgaven fås E-Transit med en stor 12 tommer touchscreen (også testbilen), hvor man bl.a. kan følge med i bilens velbefindende så som strømforbrug. Her findes så også navigation – og Fords SYNC 4 multimedia system.

Ekstra for adaptiv fartpilot

Der betales ekstra for førerassistentsystemer som adaptiv fartpilot – samt 360 graders kamera.

Man kan også vælge bakkamera, Bi-xenon lygter, LED lys i varerum, LED lys over bagdøren, nødbremsesystem, linjevogter, skiltegenkendelse og blindvinkel-assistent.

En førerassistentpakke med adaptiv fartpilot koster 3.465 kr. plus moms. Lyspakken koster 1.204 kr.
Bilen havde ekstra ProPower Onboard strømudtag – ved bagdøren – hvor man kan hente strøm til sit håndværktøj. Merpris 13.638 kr. plus moms.

Veludstyret

Fra udstyrslisten kan vi også nævne elektrisk håndbremse, læderrat, midtersæde med skriveplade med papirholder og kopholdere (når det fældes frem) samt kølergrill med forkromede blå lister.

Bilen er super letkørt med sit 1-trins automatgear og helt støjfri, så man kommer tilbage efter turen helt udhvilet. Det er typisk for el-køretøjer.

E-Transit testbilen havde en lasteevne på 863 kg. og en trailervægt på 750 kg.  Testbilen havde 11 kubikmeter varerum. Der er 10 fastgørelseskroge i varerummet og ét stort håndtag til at hjælpe chaufføren op i varerummet. Der var LED lys i varerummet og udvendigt over bagdørene.

Opladning af værktøj

Der er også handskerumslås samt 12 volt stik og usb-stik (a). I kabinen finder man syv kopholdere, masser af aflæggeplads – bl.a. i fuld bredde over forruden og over instrumentbrættet.

Ford E-Transit kan både lade med vekselstrøm og hurtiglade med jævnstrøm.

Man kan også få sin Transit med strømudtag bagest i varerummet, som man kan være stikkontakt for håndværktøj i områder uden strømtilførsel.

34 minutters opladning

Hvis ladekapaciteten et sted ikke er så stor, kan man indstille opladningen, så det passer til tidspunktet, når man skal køre – det er typisk lettere og billigere at lade om natten. For E Transit har onboard lader med kapacitet for tre faser.

I princippet er opladning med hurtiglader en nødløsning – for det er oftest billigere med langsommere opladning med vekselstrøm på tider med mindre pres på systemerne, er meldingen fra Fords teknikere.

Men bilens indbyggede 11 kW lader tager en opladning fra 0-100 pct. i alt 8,2 timer. Med en hurtiglader på op til 115 kW kan man lade bilen fra 15- til 80 pct. på ca. 34 minutter.

Pro system

Samtidig med E-Transit præsenterer Ford deres Pro system, som lanceres herhjemme i løbet af året. Der er tale om et flådestyrings-system, som kendes fra lastbilsbranchen. Her kan nævnes opdatering ”Over The Air” – og indkaldelse til service i god tid for at sikre maksimal oppetid.

Ford er gennem Pro programmet også behjælpelig med bl.a. service (kaldet Ford Liive), der kan reducere nedetiden med 60 pct.

Dertil kommer i Pro programmet også mobilservice, uddannelse af flådechefer og chauffører, telematic og finansiering (Pro FinSimple) – og man kan også hjælpe med opladnings-programmer for firmaers bilflåder, også hvis der er andre mærker end Ford.

Kun el fremover

Indtil nu har Ford alene kunne levere deres plug-in hybrid udgave af Transit Custom – men Ford lægger ikke skjul på, at den på sigt vil forsvinde til fordel for de rene el-varebiler.

Flere varebiler tilbydes med både lille og stor batterikapacitet – hvor en stort batteri dog betyder mindre nyttelast grundet batteriet øgede vægt.

EU har dog kompenseret for den øgede vægt af batterier, så man kan køre på lille B kørekort selv om store el varebiler som E Transit vejer over 3,5 tons.

Pres fra kommuner

Hidtil har e-varebiler ikke været produceret i samme grad som e-personbiler – grundet efterspørgslen – og personbiler uden afgift herhjemme er lette at afsætte – endda med topudstyr og ofte lang rækkevidde.

Kunder til e-varebiler skal i højere grad se fordelene ved e-varebiler.

Men pres fra kommuner og offentlige organisationer samt firmaer med grøn filosofi vil øge salget – også i takt med, at der kommer flere udgaver at vælge imellem.

Umoden teknologi

Ford har ikke været hurtigst ude med el-varebiler i nyere tid – sammenlignet med konkurrenterne.

Fabrikken forsøgte sig med et par el-udgaver af den første Transit Connect – men det stoppede for 10 år siden efter et par års produktion.

Men Ford fortæller, at teknologien dengang ikke var moden endnu – bl.a. med små og tunge batterier og lille rækkevidde.

I gang igen i 2017

Man gik i gang igen med elforskning hos Ford i 2017 – men der skete mere, da man for to år siden erhvervede Silicon Valley selskabet Electriphi i Californien – for siden er det gået hurtigt med udviklingen.

Man har hentet dygtige medarbejdere hos bl.a. konkurrenter som Google, Tesla og Samsung – og der er indgået rooming aftaler med over 40 udbydere af strøm, så man kan lade overalt.

Der er også udviklet en særlig app, så man har adgang til bil og system døgnet rundt.

Faktaboks Ford E-Transit L3H2 350 Trend 184 hk:
Elmotor: 184 hk (135 kW).
Moment: 430 Nm.
Batteri: Litium-ion 68 kWh.
Træk: Baghjulstræk.
Topfart: 133 km/t.
Forbrug: 307 Wh/100 km.
Gear: 1 trin aut.
Rækkevidde gennemsnit WLTP testbil: 256 km.
Rækkevidde WLTP gennemsnit max: 317 km.
Opladning jævnstrøm (lynladnng): 115 kW.
Ladetid lynladning 15-80 pct: 34 min.
Opladning vekselstrøm (Wall box): 11 kW.
Ladetid vekselstrøm: 8,2 timer.
Dæk: Continental Van Contact Eco 235/65 R16c.
ProPower OnBoard: 200 W.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Læssehøjde: 69 cm.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti batteri: 8 år/160.000 km.
Trailervægt: 750 kg.
Lasteevne testbil: 863 kg.
Køreklar vægt: 2.637 kg.
Totalvægt: 3.500 kg.
Pris E Transit fra: 425.913 kr. plus moms.
Testbil fra: 432.280 kr. plus moms.
Testbil med udstyr: 450.587 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk