Den franske bilfabrik Renault Group har netop indgået et samarbejde med virksomheden Phoenix Mobility, der har base i østfranske Grenoble.

Phoenix Mobility specialiserer sig i konvertering af konventionelle biler til elbiler – og de to koncerner har netop underskrevet et ”letter of intent” – eller på dansk hensigtserklæring – om udviklingen af et retrofit kit til Renaults varevognsmodel Master.

Det vil være det første af sin slags på det franske marked – og gøre det muligt at konverterer en traditionel benzin- eller diesel varebil til elbil.

1.000 retrofit kits

I alt er det hensigten at udvikle, markedsføre og sælge i første omgang 1.000 retrofit kits, og dermed i stor skala demonstrer overfor de professionelle brugere alle de åbenlyse fordele ved at skifte til el.

I første omgang udvikles et kit til Renault Master, men efterfølgende vil også andre Renault-modeller få gavn af det nyudviklede kit.

Det er tanken, at de første fabriksfremstillede retro fit kits skal være klar allerede til næste år.

Cirkulær økonomi

”Dette projekt er endnu et element i Renaults strategi med at gøre Re-Factory fabrikken i Flins ved Paris til det første anlæg dedikeret til cirkulær økonomi.” siger Francois Delion, Renault Group Aftersales Director.

Renault er i fuld gang med at genskabe koncernen efter planen ”Renaulution” – hvor man vil gå 100 procent ind for grønne køretøjer. Men der er også tænkt på bæredygtighed – og hvordan vi kan bevare vores biler længere end i dag.

For der bruges meget energi på at bygge nye biler.

Første melding i fjor

Allerede i januar fjor meldte Renault ud, at fabrikken i Flins på sigt skulle ombygge mere end 100.000 ældre biler om året, så de passer til nutiden.

Den plan er nu kommet nærmere – og det gælder ud over den nævnte Master model også ombygning af små dieselvarevogne, så de i stedet for at køre på diesel kan komme til at køre på brint, biogas eller el.

Mange år tilbage

Det er ofte biler, der ellers har mange gode år endnu, når det gælder resten af bilen – f.eks. karosseriet.

Så kan de tidligere små dieselbiler efter ”Last Mile” princippet pludselig få adgang til byernes centre som distributionsbiler i stedet for at blive nægtet adgang – eller blive krævet partikelfilter.

Flere og flere byer forbyder nemlig ældre diesel-varebiler – bl.a. København.

Hyvia og brint

Renault Group arbejder i virksomheden Hyvia på øget elektrificering og brintløsninger til varebils-markedet – i et tæt samarbejde med virksomheden Plug Power – amerikansk virksomhed og global leder i brændselscelle teknologi.

Renault-Nissan Alliancen har i forvejen nok Europas største bilpark af elektriske varebiler så som Renault Kangoo E-TECH/Nissan e-Townstar – og Master E-TECH.

Næste modeller, der er klar til elektrificering, er Renault Trafic/Nissan NV300.

Genbrug af brugte batterier

Allerede nu har Renault mere end 300.000 elbiler på vejene, med mere end 10 års erfaring indenfor elbiler og elektromobilitet.

Også når det handler om at håndtere brugte batterier, har Renault (sammen med Nissan) en klar strategi for, hvordan disse kan få et andet eller måske tredje liv efter at have udtjent deres ”værnepligt” i biler.

14 nye grønne biler på tre år
”Renaulution” planen er netop blevet præsenteret af Renaults topchef og CEO, Luca de Meo – og det betyder ganske rigtigt en revolution.

I 2025 vil Renault nemlig have lanceret 14 nye modeller, herunder syv elektriske og syv hybridversioner. Samtidig lanceres fremtidens Renault 5 – i nostalgisk stil – men som elbil.

To elbils-platforme

Syv af de kommende biler befinder sig i C/D segmentet – altså store biler. Og syv ud af de 14 biler vil være hel-elektriske bygget på to dedikerede elbilplatforme – CMF-EV og CMF-B EV.

De resterende modeller vil kunne fås i hybridversioner. Planen er, at C/D segmentet skal udgøre 45 pct. af salget i fremtiden

Seneste skud på stammen er E-TECH teknologien, en hybrid teknologi med mere en 150 patenter, og med erfaringer fra Formel 1.

Renaults egen bølge

Teknologisk vil Renault fremme ”The Software Republic”, et åbent økosystem, dedikeret til udvikling af software, data, cybersecurity og mikroelektronik.

Centralt i den teknologiske udvikling hos Renault står ”The Software Factory”, der samler mere end 1.000 ingeniører specialiseret i udvikling af software, data og cloud services.

”Hos Renault omfavner vi effekterne af disruption og skaber vores egen nye bølge. Det handler om at bringe modernitet til den automotive industri,” har Renault-chef Luca de Meo tidligere udtalt.

Styrke sit el-bil lederskab

Koncernen vil styrker sit lederskab indenfor elbiler, og man investerer i brint med det formål at blive den grønneste bilproducent i Europa i 2025.

”Vi vil også være et Tech brand. Gennem in-house udvikling via vores Software Republic, et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som f.eks. data og cybersecurity, får vi en konkurrencemæssig fordel som brand med high tech connected services,” sagde Luca de Meo.

Teknologisk øko-system

Renault vil udvikle sig massivt indenfor tre områder: Tech, service og ren energi.
Som Tech brand stiller Renault sig i spidsen for et teknologisk økosystem.

Her vil man sammen med samarbejdspartnere vil samle ekspertise og bygge europæisk know how og beskytte suveræniteten, når det handler om nøgleområder som big data.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk