Ford er nu klar til at levere deres mest avancerede, miljørigtige varebil nogensinde til deres kunder i Danmark – deres nye Transit Custom Plug- In hybrid.

Kunderne står nærmest i kø for at få den – og 80 har allerede afgivet deres ordrer, men da produktionen er begrænset, så kommer der kun 200 enheder af bilen hertil i år.

Svært for håndværkere

Bl.a. Københavns kommune vil have, at deres leverandører fra forsommeren skal køre i miljørigtige køretøjer med el-, brint- og Plug-In hybrid teknik. Ellers får de svært ved at få en aftale med kommunen.

Og bilen vil kun kunne bruges i indre by med den rækkevidde på 41 km., der kendes i dag – men en håndværksmester vil jo gerne have en fleksibel bil, der også kan køre længere strækninger.

Nyskabelsen er egentlig en elbil, men for at kunne køre længere end el-varebiler normalt kan, har Ford monteret en let 3-cylindret 1-liters benzinmotor, der er rækkeviddeforlænger.

Teknikken

Det er ikke benzinmotoren, der driver hjulene, men elmotoren på 136 hk. Forhjulene i den avancerede hybridarkitektur drives nemlig udelukkende af en elmotor på 92,9 kW, som drives af et lithium-ion-batteri på 13,6 kWh. Den lille såkaldte EcoBoost-benzinmotor trækker en generator ned maksimalt 83 hk – og således forlænges den samlede rækkevidde.

Teknikken er koblet til en 1-trins CVT automatgearkasse, som dog oftest betyder elastik-effekt ved accelerationer.

Lever sig eget liv

Men motoren lever sit eget liv – og det er ikke kun chaufføren, der får omdrejningerne op på benzinmotoren, men også motoren selv, når når der er behov for at sætte en opladning i gang.
Så er det den lille benzinmotor, der går i gang med at fylde strøm på batteriet. Motoren er i princippet den samme, som sidder i de fleste af Fords personbiler.

Man kan selv indstille, hvornår den skal køre elektrisk – og hvornår den ikke skal køre elektrisk. Dermed opfylder den de fleste krav fra byer, der kun vil have grøn transport i bymidten.

Første test

Vi prøvede bilen på en kort tur i det københavnske nordvest kvarter. Vi lagde i denne danske første test ud med at køre i ren el (EV now, som står i displayet), hvor der er 41 km til rådighed (efter nyeste WLTP krav) – med slog herefter over til EV later (el senere).

De andre modes er EV Auto, hvor bilen selv vælger køremåde – og her lader benzinmotoren op så meget som muligt, så man kan el, når det er muligt. Dertil kommer EV Charge, hvor benzinmotoren oplader højspændingsbatteriet.

Den korte prøvekørsel viste igen, at Ford har begået et genialt koncept, som kan løse transporten på grønneste vis – indtil en el- eller brintdrevet varebil med en normal rækkevidde dukker op på markedet.

32,3 km/l

Bilen kører efter WLTP tallene 32,3 km/l og udleder kun 70 g/km i gennemsnit. Den grønne ejerafgift for seks måneder er beskedne 330 kroner. Her koster en diesel Transit ca. 4.000 kroner for samme periode.

Ford har været dygtige til at være klar med en grøn bil, lige som kunder begynder at stå i kø for at få den – for modsat en el-varebil har den så den ekstra rækkevidde (range extender) gennem den lille benzinmotor.

Derfor forsvinder den angst, som elbilister har for at løbe tør for strøm, inden man når frem til en lader.

Klar i denne uge

Testbilen, som vi prøvede, er en forserie – den egentlige produktion begynder faktisk i denne uge. Fordi Danmark har været fremme i skoene med infrastruktur i forhold til de fleste europæiske lande, kan Ford allerede levere de første biler i april eller maj – i stedet for i tredje kvartal, som det ellers var planlagt. Andre lande er ganske enkelt ikke klar til at få bilen.

De biler, der kommer i foråret, bliver så den endelige produktionsmodel med navigation og Fords ”Geofencing” system, så bilen selv skifter til og fra el, når bilen kører ind og ud af miljøzoner. Det system har forserie-modellerne ikke.

Melder sig selv

Når bilen ikke ud af miljøzonen på ren el, så sender systemet en besked til firmaet/kommunen, så man så kan betale en evt. afgift for ”overtrædelsen.”

Takket været regenererende bremsning – hvor bilen samler strøm – forlænges rækkevidden samtidig. Vælges man L (low) i gearvælgeren i stedet for D (drive) samles optimalt meget energi op.

Bilen har fortsat en nyttelast på 1.000 kg som dieselbilen, for den lille letvægts benzinmotor er sammen med de elektriske komponenter ikke tungere end den store dieselmotor, som Transit er kendt for.

Samme TCO som diesel

Bilen er på prissedlen ikke billig med sine 310.000 kroner, som er 60.000 kroner mere end en vanlig diesel-Transit. Men den er samtidig billigere at servicere og eldele slides ikke som motordele generelt – og så er der otte år garanti på eldelene. Mod to år på en dieselmotor.

”Da nærmest alle varebiler i dag leases, vil det nærmest være helt de samme ydelser – plus/minus 100 kroner – der vil være på den nye plug-in hybrid bil end på en diesel – altså samme samme TCO, Total cost og ownership,” siger Jens Svane, zone-manager hos Ford i Danmark.

Bilen fås også i en minibusudgave kaldet Tourneo på hvile plader – og med de nye skatteregler for Plug-In hybribiler, er der meget store besparelser at hente. Da vi besøgte Ford Store på Nørrebro i København forleden, stod en topudstyret Tourneo Plug-In til godt 800.000 kroner efter de nye skatteregler.

”Med de gamle regler havde prisen været 1,2 mio. kroner,” fortæller Jens Svane.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk