MAN’s varebil TGEhar  opnået en ganske høj markedsandel herhjemme på 1,1 procent i januar mod én procent i 2019.

326 enheder blev det til i 2019 – og i januar i år 31 enheder. Det er overraskende tæt på søstermodellen Volkswagen Crafter, der solgtes i 828 enheder i 2019 (2,5 pct. andel) og 56 enheder (to pct. andel) enheder i januar i år – og Volkswagen har et meget større forhandlernet.

Forklaringen er nok, at MAN’s kunder i mange år har købt busser og lastbiler, så de vælger samme mærke og værksted, når de skal bruge en mindre bil eller en servicebil.

Den fleksible varebil

Hvad der også er spændende at se på, er salget af MAN TGE 4×4, som samlet allerede er solgt i 62 enheder i Danmark plus 18 enheder i Grønland.

MAN i Danmark har været på et par specialmesser – senest Kloakmessen i Fredericia – og interessen for 4×4 modellen af TGE var meget stor.

”4×4 er løsningen, når man skal nå ud til en vindmølle, en el-mast, en brøndboring eller bare har fordele ved at komme frem, hvor en almindelig varebil ikke kan komme,” siger Ole Burlin, der er salgskonsulent hos MAN Truck & Bus i Greve.

Fra Oberaigner

4×4-teknikken kommer fra svenske Haldex og implementeret af tysk-østrigske Oberaigner, og VOTY.dk prøvede TGE 4×4 i en grusgrav nær Roskilde, hvor den ikke havde problemer med at forcere både vandhuller og plørede bakker. Faktisk er det vigtigste nok, at man sikrer, at der er frihøjde under bilen.

Bilen havde otte-trins automatgear, som gør det endnu sikrere at køre i terrænet, da man kan koncentrere sig om at styre bilen.

Enkelt system

Systemet er enkelt – opbygget med elektrisk styret firehjulstræk med Haldex kobling – hvor drejningsmomentet fordeles fleksibelt mellem for og bagaksel.

Det tager ifølge Oberaigner 84 millisekunder at fordele motorens drejningsmoment til den aksel, hvor der er mest brug for det.

En det er vigtigt, at man kører forsigtigt i terrænet. Off road kørsel er ikke til at køre race – selv om det måske virker morsomt for chaufføren.  Men dels kan man ødelægge bilens teknik så som affjedring og styretøj – man kan også risikere at gøre galt og skade sig selv og eventuelle medpassagerer. En MAN TGE 4×4 er jo en arbejdsbil.

Firehjulstræk giver dog også en mere stabil kørsel i snevejr og regnvejr. Letvægts-systemet betyder også, at man ikke øget bilen vægt så meget, så nyttelasten er næsten den samme

Med diferentialespærre

Differentialespær var også monteret på testbilen – til ekstra 6.500 kr. Det giver ekstra greb i underlaget. Man trykker ganske enkelt på knappen for spærredifferentiale. Så skal der meget til, før bilen ikke klarer det.

Vi kan også nævne bilens down hill funktion, som er vigtigt i alle firehjulstrækkere. Så slipper man speederen og bilen triller sikkert ned. Testbilen var desuden monteret med kraftige B.F. Goodrich All Terrain dæk til 8.000 kr. inklusive montering – som giver ekstra godt greb i underlaget.

Importøren har allieret sig med eventspecialist Hauke Bruhn, som kendes under navnet Max Hunt fra de mange YouTube videoer, han har lagt op om sine ekstreme optagelser med MAN – bl.a. 12 udsendelser med TGE 4×4 på Island. Han har været med til at specificere testbilen, som vi prøvede.

24.000 kroner ekstra

”Prisen for firehjulstrækket er 24.000 kroner – og det er rimeligt, når man ser, hvad andre 4×4 køretøjer i den størrelse koster,” siger Claus Lindholm, der er presse- og marketingchef hos MAN Truck & Bus Danmark.

Med alt udstyr koster testbilen godt 410.000 kroner plus moms. Men der var også valgt rigtig meget ekstraudstyr, som jeg vender tilbage til. Man kan faktisk få en 4×4 udgave af MAN TGE for under 300.000 kroner plus moms.

Bilen havde bl.a. en kraftig alu-beklædning i bunden af varerummet plus beklædning af siderne til 13.500 kroner plus moms.

Den kraftigste motor

Teknikken på testbilen var en 177 hestes biturbo-dieselmotor, som er ganske hurtig. Momentet er 410 Nm mellem 1.500- og 2.000 omdrejninger. Det vil sige en flad momentkurve over 500 omdrejninger, hvilket dog er kortere end i de mindre motoriserede TGE udgaver.140 hk udgaven (som også fås  som 4×4) præsterer 340 Nm mellem 1.600- og 2.250 omdrejninger.

Bilen kan køres på almindeligt kørekort. Bilen var også forsynet med anhængertræk til 4.900 kr. – med en trailervægt på tre tons.

Vi prøvede en udgave som kassevogn, men man kan vælge alle TGE karosseriformer så som dobbeltkabine og ladbil. Sidstnævnte har vi prøvet ved lanceringen af bilen i Spanien forrige efterår.

Ekstra satsning på 4×4

”Vi vil gøre ekstra meget ud af markedsføringen af 4×4 udgaven her i foråret – ikke mindst de mange oversvømmelser i landet har vist, at der er behov for varebiler, der kan komme overalt, men også til entreprenører, anlægsbranche, gartnere, kloakbranche – ja alle, der behøver at komme frem,” siger Claus Lindholm.

Han peger på, at MAN-værksteder har forpligtet sig, at en MAN-kunde kan få sin bil repareret og serviceret indenfor 24 timer, og det ser man sjældent på andre mærkeværksteder. Men hos MAN er kunder af store lastbiler og af varebiler sidestillet.

”Vi har også sikret os, at der er en lånebil til kunder, der kommer på værkstedet akut,” siger Claus Lindholm.

Masser af ekstraudstyr

Testbilen var også veludstyret, men først og fremmest skal vi fremhæve det ergonomiske ErgoActive førersæde med armlæn – vægtafhængigt med massage (ekstra). Det gør det rart at sidde i bilen en hel dag.

Bilens sikkerhedssystemer omfattede bl.a. adaptiv fartkontrol (ekstraudstyr) og nødbremsesystem op til 160 km/t.

Dertil kom en del ekstraudstyr på bilen som bakkamera, klimaanlæg, LED forlygter samt to skydedøre og højt tag.

Bilen havde tre udstyrspakker:

Komfortpakke Plus omfatter bl.a. multifunktionsrat i læder med varme, ergoActive førersæde med armlæn og massage, fartpilot samt ekstra aflæggeplads.

Lys- og udsynspakke omfatter bl.a. tågelygter med kurvelys, regnsensor og fjernlysassistent.

Vinterpakke omfatter bl.a. motor/kabinevarmer med fjernbetjening, forlygtervasker og sprinklerdyser til forruden – med varme.

Tekniske data MAN TGE 4×4 177 hk:
Motor: 1.968 ccm. diesel med biturbo.
Slagvolumen: To liter.
Ydelse: 177 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 410 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Miljø: Euro 6 med SCR teknik og partikelfilter.
Forbrug WLTP: 11,2 km/l.
CO2 udslip: 234 g/km.
Gear: 8 trins aut.
Sikkerhed: Bl.a. nødbremsesystem og multikolisionsbremse.
Styretøj: Elektromekanisk styretøj.
Akselafstand: 3.640 mm.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Bremser: Fire skivebremser (ventilerede), esc stabilitetskontrol, ABS.
Træk: 4×4 (Haldex-kobling.)
Trailervægt testbil: 3 tons.
Egenvægt: 2.132 kg.
Nyttelast: 1.368 kg. (ved 3 tons totalvægt 868 kg.)
Totalvægt: 3.500 kg.
Vendediameter: 14,2 m.
Varerumsmål: 3.450 x 1.832 x 1.861 mm.
Mål mellem hjulkasser: 1.380 mm.
Varerum: 10,7 kubikmeter.
Sidedør: 1.311 x 1.722 mm.
Bagdøre: 1.552 x 1.740 mm.
Dæk testbil: B. F. Goodrich All Terrain T/A 245/70 R 16 (Baja Champion).
Fabriksgaranti: 2 år.
Testbil pris: 410.082 kr. plus moms.
TGE 4×4 fra: ca. 292.000 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk