Der var grønne rekorder i både vare- og lastbilsalget i september måned.

Hver tredje nye varebil og hver fjerde nye lastbil var nemlig eldrevet.

Det svarer til en stigning i antallet af nyregistrerede elvarebiler på 120,4 procent.

Antallet af nyregistrerede varebiler var stabilt i september.

60,6 pct. varebiler på diesel

I løbet af måneden blev der indregistreret 2.332 nye varebiler, hvilket er en marginal nedgang på 0,7 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

År til dato drejer det sig om 18.796 nyregistrerede varebiler, hvilket markerer en tilbagegang på 10,8 procent.

Det er dog fortsat dieselbilerne, der dominerer varebilsområdet. I september udgjorde de 60,6 procent af nyregistreringerne, mens plug-in hybridbiler stod for 1,3 procent.

35,7 pct. på el

”Tilbagegangen er dog ikke overraskende set i lyset af de særligt høje registreringsniveauer i 2024,” er meldingen fra Mobility Denmark – tidligere De Danske Bilimportører.

I september var 833 af de nye varebiler eldrevne, hvilket svarer til en elandel på 35,7 procent.

Det er den hidtil højeste elandel i varebilsalget og betyder, at mere end hver tredje nye varebil i sidste måned var eldreven.

Ikke samme momentum

Hos Mobility Denmark finder man det rigtigt positivt, at eldrevne køretøjer stadig bliver mere populære, for de er en vigtig nøgle til at nå de nationale klimamål.

”Derfor er det godt, at vi også ser en udvikling på varebilsområdet, hvor der endnu ikke har været samme momentum som på personbilsområdet,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.

Hæmmende

Han peger dog på at Danmark står dog over for, at registreringsafgiften på elkøretøjer bliver indfaset fra 2026.

”Det vil have store konsekvenser for udviklingen i varebilsalget – og vil være hæmmende for den grønne omstilling på området. Vi bør fastholde interessen for de grønne drivmidler, og derfor er det afgørende med politisk opbakning,” siger Halling Nielsen.

Fremgang på 11,6 pct.

Hver fjerde ny lastbil i september var elektrisk.

Her blev der indregistreret 356 nye lastbiler, hvilket svarer til en fremgang på 11,6 procent sammenlignet med september 2024.

I hele 2025 er der blevet indregistreret 4.028 nye lastbiler, hvilket er 222 flere end sidste år. Det svarer til en stigning på 5,8 procent.

25,3 pct. ellastbiler

Blandt de 356 nyregistrerede lastbiler i september kørte 92 af dem – eller 25,8 procent – på el.
De fleste (51) af dem var i mellemklassen N2 (3,5–12 ton).

De resterende 41 ellastbiler var i den tungere N3-klasse (over 12 ton), hvor de udgjorde en andel på 14,2 procent.

Det er en markant stigning på 173,3 procent sammenlignet med september 2024, hvor de blot 15 nyregistrerede ellastbiler i N3-klassen, udgjorde en andel på 5,7 procent.

Bedre leveringsevner

September måned var generelt præget af stor interesse for grønne køretøjer, og det gjorde sig også gældende for nyregistrerede lastbiler.

Hver fjerde nye lastbil var eldreven, og det skyldes både en stigende interesse i markedet og fabrikkernes forbedrede leveringsevner, melder Mobility Denmark.

Støttepuljer

Støttepuljerne forventes desuden at skubbe yderligere på udviklingen, når midlerne bliver fordelt.

”Selvom vi ser en positiv udvikling, er vi dog langt fra i mål, og det er vigtigt, at der fortsat afsøges nye muligheder og incitamenter, der kan understøtte omstillingen. Et eksempel kan være emissionsfrie zoner, som har haft stor succes i byer i andre lande,” siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.

81,2 pct. tunge lastbiler

Diesellastbilerne sidder dog fortsat på størstedelen af markedet blandt de tungere køretøjer.

I september blev der indregistreret 289 lastbiler i N3-klassen, og de udgjorde dermed en markedsandel på 81,2 procent.

Det er en lille forskydning sammenlignet med september 2024, hvor de udgjorde 83,1 procent af markedet.

Stabil fordeling

Antallet af lastbiler i N2-klassen steg tilsvarende fra 16,9 procent i september 2024 til 18,8 procent i sidste måned, hvor der blev indregistreret 67 nye køretøjer i denne vægtklasse.

Fordelingen har dermed været stabil sammenlignet med sidste år med forskydninger på under to procent i markedsandelene.

Stor stigning

Der blev indregistreret 48 busser i september 2025, hvilket svarer til en stigning på 166,7 procent sammenlignet med september 2024, hvor der blev indregistreret 18 busser.

Den store stigning hænger dog sammen med, at der generelt sælges relativt få busser sammenlignet med andre køretøjskategorier, samtidig med at busser ofte bliver opkøbt i større partier.

Mere stabilt i år

Det giver ofte anledning til store procentvise udsving i bussalget sammenlignet med salget af andre køretøjer.

År til dato er udviklingen mere stabil.

I 2025 er der indregistreret 308 busser, hvilket er en mindre afvigelse på 2 procent fra sidste år.

Top 10 varebilsalg september:
Ford Transit Custom 303 enheder.
Renault Master 235 –
Volkswagen Transporter 209 –
Volkswagen ID.Buzz 197 –
Mercedes-Benz Vito 167 –
Renault Trafic 157 –
Mercedes-Benz Sprinter 145 –
Mercedes-Benz Citan 100 –
Toyota Proace 80 –
Volkswagen Crafter 67 –

Top 10 varebilsalg januar-september:
Ford Transit Custom 2.775 enheder
Renault Master 1.228 –
Volkswagen ID.Buzz 1.522 –
Volkswagen Transporter 1.136 –
Mercedes-Benz Vito 1.302 –
Mercedes-Benz Sprinter 1.190 –
Renault Trafic 1.072 –
Ford Transit 2 tons 713 –
Volkswagen Crafter 661 –
Mercedes-Benz Citan 588 –

Top 10 el-varebiler september:
Volkswagen ID.Buzz 197 enheder
Renault Master E-TECH 147 –
Ford E-Transit Custom 81 –
Volkswagen e-Transporter 71 –
Toyota Proace Electric 54 –
Ford E-Transit Courier 31 –
Mercedes-Benz e-Vito 28 –
Toyota Proace Max 27 –
Ford Explorer Van 25 –
Mercedes-Benz e-Citan 25 –

Top 10 el-varebiler januar-september:
Volkswagen ID.Buzz 1.522 enheder
Renault Master E-TECH 677 –
Ford E-Transit Custom 642 –
Volkswagen e-Transporter 271 –
Toyota Proace Electric 243 –
Mercedes e-Citan 204 –
Volkswagen ID.4 Van 201 –
Ford Explorer Van 199 –
Toyota Proace City Electric 154 –
Mercedes-Benz e-Vito 96 –