Iveco i Danmark har i begyndelsen af november dansk premiere på to nye elektriske varebiler.

Der er tale om eJolly og eSuperJolly, som VOTY.dk var til præmiere på i Torino i forbindelse med Ivecos 50 års jubilæum i juni måned i år.

Det bliver på fagmessen Fleet Network Expo i Lokomotivkallen i Københavns Sydhavn den 6. november, at fagfolk kan stifte bekendtskab med de nye biler.

Stellantis

Bilerne produceres til Iveco af Stellantis Pro One gruppen – så Iveco bliver dermed det sjette bilmærke, som får glæde af de to modeller, som bygges i henholdsvis i Frankrig og Italien.

I dag kan man allerede få bilerne brandet som Fiat, Peugeot, Citroën, Opel og Toyota.

Med eJolly og eSuperJolly udvider Iveco sit program af elektriske varebiler fra en i dag (eDaily) til tre fremover.

Store forventninger

Den nordiske importør Hedin Nordic Truck har store forventninger til de to nye elektriske modeller eJolly og eSuperJolly på det danske marked.

Hos Iveco Danmark ser man en markant bevægelse i markedet mod elektriske erhvervskøretøjer.

”Mange virksomheder er klar til at tage skridtet, og med eJolly og eSuperJolly står vi klar med løsninger i alle størrelser, så vi nu kan tilbyde et elektrisk alternativ til stort set enhver transportopgave,” siger Mette Nielsen, Country Sales Manager for Iveco Danmark, der er en del af Hedin Nordic Truck.

Satsning

Samarbejdet med Stellantis om udviklingen af de to nye varebiler er en del af Ivecos strategiske elektrificerings-satsning i Europa.

De nye varebiler er målrettet kunder med behov for mindre, men stadig alsidige og brugervenlige elektriske varebiler til bykørsel og distribution i nærområder.

Elektrificeringen af erhvervstransport kræver, at løsningerne passer til virkeligheden, er meldingen fra Iveco Danmark.

Skræddersyet

”Bilerne skal kunne håndtere tung last, køre langt og være nemme at lade op. Med eJolly-familien kombinerer vi fleksibilitet og kraft med en driftssikker elektrisk platform med serviceløsninger skræddersyet til erhvervslivet,” siger Mette Nielsen

De to nye varebiler kan begge fungere med ”IVECO ON,” som gør det muligt for både chauffører og flådeejere at følge køretøjets drift, batteristatus og servicebehov i realtid.

Samtidig understøttes planlægning, ruteoptimering og udnyttelse af vognparken.

Specialforhandlere

Varebilerne understøttes af Hedin Nordic Trucks landsdækkende netværk af specialiserede forhandlere og værksteder – der har rådgivning og serviceaftaler, som holder flåden kørende med Non-Stop Assistance i hele Europa.

De to varebiler udgør den mest betydningsfulde produktnyhed fra Iveco i mange år.

Bredere sortiment

”Samarbejdet med Stellantis gør det muligt at tilbyde et bredere sortiment, så vi kan matche behovene fra alle typer af erhvervskunder – fra de mindre servicehåndværkere til de større logistikvirksomheder,” siger Mette Nielsen.

Tidligere i år introducerede Hedin Nordic Truck i øvrigt den tunge lastbil S-eWay, og med de nye varebiler fuldender man nu det elektriske program fra lette bybiler til tunge distributionskøretøjer.

eMoovy mangler

Iveco har ikke meldt noget nyt ud om den endte mindre eMoovy varebil, som man har udvklet sammen med koreanske Hyundai.

VOTY.dk har tidligere prøvet den ved Ivecos fabriksanlæg i Ulm i Tyskland – og bilen havde præmiere i IAA messen i Hannover i fjor.

Om eJolly 

Iveco eJolly dækker segmentet fra 2,8 til 3,2 ton totalvægt, og med under 1,9 meter i højden gør den velegnet til byzoner, hvor trange parkeringsforhold og adgang til P-kældre er en del af hverdagen.

Modellen rummer op til 1.175 kg nyttelast og fås med to batteristørrelser: 49 kWh (rækkevidde op til 224 km) og 75 kWh (op til 352 km).

Om eSuperJolly

Den større Iveco eSuperJolly er bygget til opgaver med 3,5 til 4,25 ton totalvægt, 1,4 tons lasteevne, 110 kWh batteri og en rækkevidde på op til 420 km.

Den drives af en 205 kW motor med 410 Nm moment og leverer dermed ydelse på niveau med konventionelle dieselmodeller – men uden emissioner.