En måned er der til, før portene slås op til årets største europæiske biludstilling – IAA i Frankfurt am Main.

Bilshow fokuserer ofte på uopnåelige sportsvogne og limousiner, men under glamour facaden med de flotte fotomodeller på standene, er der masser af dagligdags bilnyheder, som for dansk erhvervsliv kan være spændende – også når de ombygges til varebiler.

Messen, der er i kalenderen hvert andet år, åbner for publikum 17. september og fortsætter til 27. september, men de to dage forinden er området forbeholdt den internationale motorpresse, som rapporterer om nyhederne til deres læsere og seere.

For 66. gang
Det er iøvrigt 66. gang, udstillingen afholdes. Kan man nøjes med at komme på de normale udstillingsdage, kan man komme indenfor for knap 40 kroner (4,50 euro), men man kan også betale 10 gange så meget om komme ind på anden pressedag, hvor der så også er adgang – men dagen er forbeholdt branchefolk.

VOTY.dk har rapporteret fra messen i mange år, år vi forventer også at være i Frankfurt denne gang.

Nyheder bliver lækket
I gamle dage var det normalt, at den første præsentation af en ny bil foregik på en biludstilling – men konkurrencen gør, at mange nyheder bliver ”lækket” af fabrikkerne. En teaser kaldes det jo, når man ser en skærm, en baglygter eller en rå stregtegning bliver sendt ud i månederne op til en bilmesse. Nogle når at sende flere detaljer ud, når messen nærmer sig.

Når man med gule briller alene på IAA messen, så kan vi opstille en lille liste, som sagtens kan blive udvidet – og der kan også gemme sig en nyhed, når udstillingen åbner.

De forventede nyheder
Opel har premiere på en ny Astra, som i såvel 5-dørs udgave og stationcar udgave kan registreres på gule plader.

Fiat har premiere på deres helt nye Aegea, som bygges i Tyrkiet. Afløseren for modellen Bravo kommer også som stationcar og 5 dørs udgave, og er således anvendeliig som Van. Måske følger endda en fabriksbygget Van. Alfa Giulia har verdenspremiere på IAA – og rygter vil vide, at man har en stationcar i støbeskeen.

Det franske set-up
Fra Frankrig kommer en helt ny Renault Mégane og Laguna-afløseren Talisman – begge kommer som stationcars, måske ikke på IAA – men i så fald er de på vej. Peugeot lancerer formentlig en 309 model og genliver betegnelsen fra midt 80’erne. 308 serien udvides formentlig også. Citroën pønser på nyt på en udbygning af Cactus programmet (Danmarks mest solgte Van) samt lidt nyheder på DS programmet.

Fra Tyskland kommer en opdateret Mercedes-Benz A klasse og en ny Audi A4. 3-serien fra BMW blev vist i Genève, men vises nu for sit hjemmepublikum. Caravelleudgaven af den nye VW T6 finder nok også vej til VW standen.

Gensyn med Borgward
Et virkeligt trækplaster bliver en ny SUV fra det genskabte Bremen mærke Borgward, der gik konkurs i 60’erne. Christian Borgward, barnebarnet af grundlæggeren, har fundet investorer i bl.a. Kina – og vil efterhånden lancere mange modeller – også rene varebiler, som man også solgte i gamle dage.

Fra Japan viser Subaru en ny sports-stationcar udgave af den seneste Levorg udgave – og Toyota har premiere på en helt ny Prius hybridmodel. Også Mazda har meldt ud, at de er klar med en ny SUV/crossover model.

Produktionsnære prototyper
Suzuki viser den genoplivede model Balleno. Nissan plejer også altid at have spændende nyheder – måske prototyper, som typisk japansk dukker op i færdige udgaver på Genève messen næste år. Det samme kan man sige om Honda i øvrigt. Men en færdig HR-V- og Jazz udgave er helt sikkert klar.

Mitsubishi lader nok hånt om, at IAA er en biludstilling for personbiler og udstiller nok den nye L200 pick-up (nok med fire sæder) – og det samme kunne Nissan  finde på med deres Navara.

Verdens nok dyrste Van
Mest avancerede varebilsmulighed er Bentley Bentayga, der uden afgift nok koster på den anden side af halvanden million kroner – men kun det halve på gule plader. VW ejer Bentley – og søstermodellen Porsche Cayenne har været solgt som Van i mange år.

Så er det måske lidt nemmere for de fleste at få råd til Van udgaven af den næste VW Tiguan, der også fejrer premiere på IAA messen. I samme gruppe finder vi også en opdateret Kia Sportage og Jaguars nye SUV med betegnelsen F-Pace, der i camoufleret udgave blev benyttet under årets Tour de France.

Fra Kia og ligeledes storebror Hyundai vil vi nok se helt nye motorer, der er både mere økonomiske og mere smidige.

Ford turn around
Ford har været igennem vel koncernens største fornyelse – først på varebilerne (Transit) og på personbilssiden, så hvilke modeller, der står for tur er svært at spå om. Den brasiliansk udviklede og indisk byggede EcoSport var ikke planlagt til Danmark fra begyndelsen, men rygterne mener noget andet – og det vil i hvert fald kunne blive en rummelig og billig gulplade-SUV, der kun fås med forhjulstræk.

Nye Volvoer på stribe
Volvo var det trækplaster i Paris sidste år med den nye XC90 SUV model – og da man har meldt ud, at alle modeller skiftes indenfor de nærmeste år, så kunne man måske komme til at se en ny V70 – eller snarere en prototype, der om et par udstillinger vil stå som en ny V70, der var en af de modeller (først som 850) var med til at få Volvo til at klare skærene dengang i 1992. Nu er kinesiske Geeley Volvos ejere – og de har investeret store summer i den svenske bil.

Leave A Reply