Der bliver måske endnu bedre plads til at distributionskøretøjer kan levere varer i København uden at sidde  i trafikpropper. For med 400 nye eldrevne i3 BMW’er som delebiler, går Arriva nu ind i en delebilsordning i hovedstaden – og håber, at flere vil sælge privatbilen – og i stedet for kombinere bus, tog, metro og el-delebil.

Regeringen har meldt ud, at man ikke umiddelbart vil forlænge afgiftsfritagelsen for elbiler efter 2015 – men at regeringen i stedet vil gøre op med hele registreringsafgiften. Men lad os nu se. Det er meldt ud mange gange. Men med afgift vil ingen private formentlig have råd til en elbil – derfor er det måske i 11. time, at Arriva får nummerplader på de 400 BMW i3 elbiler.

Der er her ikke tale om i3 med Range Extender (REX), men den rene, afgiftsfri og ejerafgiftsfri elbils-udgave, som i bedste fald når ud på en rækkevidde på 160 km. Men vi nåede dog kun 113 km. Bilen kører 7,8 kilometer pr. kilowatt-time (kWh).

Aftale med E.ON.
Vi ladede bilen på en af CLEVER’s ladestationer på Frederiksberg – men i forbindelse med Arriva-projektet, er der indgået samarbejde med tyskejede E.ON., der inden længe har over 640 ladestationer klar i hovedstaden.

Arriva har indgået samarbejde med den BMW-ejede delebilsordning ”DriveNow” – der er stiftet i samarbejde med udlejningsselskabet Sixt. Drive Now har den samme ordning i flere andre europæiske byer plus San Francisco, men ikke med så mange biler, så nu kommer i gang i København – og zonen, som man køre i, går i øvrigt helt ud til lufthavnen.

Rejsekortet og Rejseplanen
Car2Go har over 170 benzindrevne Smart-biler i en deleordning, som kræver medlemskort – i tilfældet med DriveNow skal man også være registreret bruger, men man kan kombinere det med Rejsekortet, der kan åbne bilen. Den nye ordning er også tilknyttet ”Rejseplanen.”

Prisen for at køre de to ordninger ligger på 3,50 kroner pr. minut for Car2Go og cirka 4 kroner for Arriva-ordningen. Timepris for Car2Go er 125 kroner – hos Arriva maksimalt 190 kroner.

Men det er altså lidt dyrere at køre BMW i3 i den nye ordning frem for at køre Car2Go, men til gengæld har man fire sæder til rådighed i BMW’en mod to i Smart – og i3 en meget større elbil end Smart. Læg dertil et større bagagerum på 260 liter og 1.100 liter med bagsædet fældet frem. Måske lidt mindre end f.eks. Nissan Leaf, batterierne under gulvet tager plads op.

Let at lade op
Det er let at lade sin elbil op – når man har lært det. I3 skal først melde ”charge” eller opladning. Med kviklader (kræver kombistik) har man opnået 80 pct. strøm på 30 minutter. Ved normal opladning via Mennekes type 2 stikket tager det minimum otte timer.

E.ON.’s ladestandere er så vidt vides ikke kvik-ladestandere – så der bliver spændende, om de 400 elbiler er nok, eller om de fleste biler vil stå med halvtomme batterier på gaderne. Men måske et korps af Arriva-folk sørger for at løse det problem.

Ganske hurtig
Den baghjulstrukne i3 er hurtig – kører 150 km/t (gør man det for længe, bruger den hurtigt strøm) – og den når 100 km/t på 7,2 sekunder. Bilen er sjov at køre – og køreegenskaberne er fine. Bilen er stort set lydløs.

Bilen yder 170 hk og har et drejningsmoment på 250 Nm, der virker fra 0 km/t. Ved opbremsning opsamler den energi – og det virker så kraftigt, at man ikke bruger fodbremsen ret meget. Og så er den udstyret med varmepumpe, der holder god varme i kabinen. Varmepumpe har ikke alle elbiler.

Avancerede letvægtsmaterialer
Bilens basiscelle er opbygget i avancerede materieler som bl.a. aluminium, kulfiber plus plast – så derfor er bilen ganske let: 1.195 kg. trods batterierne, der ligger under gulvet.

Man sidder ret højt, så ind- og udstigning er behageligt. Den er meget veludstyret – ud over navigation er der læderrat, midterarmlæn, sædevarme, 10 tommer  skærm, bakkamera, parc-assist, speedpilot, alufælge og Bridgestone  175/55 R20 lavprofildæk (standard 155/70 R19).

Der er mange tilvalgspakker, men hvilke pakker, som Arriva og DriveNow desuden har valgt, ved vi først på torsdag, når der er pressemøde på Københavns Rådhus.

Miljøborgmesteren er glad
Miljøborgmester Morten Kabell var ikke glad, da Car2Go indtog Københavns med en delebilsordning med benzinbiler. Nu er han sikkert glad igen – med i3 elbilen fra BMW- og kommunen har jo efter sigende også været med inde over i forbindelse med etableringen af de mange nye ladestandere.

Og så betaler Arriva ifølge FDM kun 5.000 kroner pr. bil pr. år i parkeringsafgift, mens Car2Go betaler 50.000 kroner. Arriva skulle ifølge FDM have fået en kontrakt på delebilsordningen på fem år.

Senest har regeringen dog meldt ud, at der ikke må gøres forskel på P-betalinger – uanset om det er benzin- eller eldrift. Det bliver spændende at se, hvad der sker.

Begrænsninger
Når man har kørt i bilen kan man stille den fra sig næsten, hvor man vil – bare der ikke er tidsbegrænset parkering eller parkeringsforbud. Sætter man den tilbage til en ladestander, optjener man endda  gratis minutter, skriver Berlingske Business i dag.

De skriver også, at bilerne bookes via en app på sin smartphone. Her ser man også, hvor den står – og hvor meget strøm, der er tilbage.

Men – officielt er der ikke udmeldt noget helt officielt om den nye delebilsordning – selv om flere dagblade allerede har beskrevet ordningen vidt og bredt.

BMW i3 electric:

Motor: BMW e-Drive AC hybrid synkronmotor.
Gear: Fast reduktionsgear.
Effekt: 170 hk.
Moment: 250 Nm.
Træk: Baghjulstræk.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Batteri: Litium-ion 18,7 kWh, 360 volt, 205 kg.
Acc. 0-100 km/t: 7,2 sek.
Topfart: 150 km/t.
Mål: 300 x 178 x 158 cm.
Vægt: 1.195 kg.
Rækkevidde iflg. BMW: Max. 160 km/t.
Bagagerum: 260/1.100 liter.
Lader: Type 2 (ekstra CCS Type2 Combo).
Pris: 282.000 kr.
Delebilsordning: Ca. 4 kr. pr. minut.

Kilde: Magasinet Go.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk