For 10 år siden introducerede Volvo Trucks modellen Volvo FMX – en lastbil udviklet til entreprenørerne i anlægsbranchen.

Lastbilens evne til at håndtere hårde kørselsforhold har udviklet sig igennem årene, og efter et årti i mudderet har den opbygget et ry som en af de stærkeste anlægslastbiler på markedet.

Før lanceringen af Volvo FMX blev forskellige varianter af Volvo FM og Volvo FH anvendt i anlægsbranchen.

Bygget på kunde-erfaring

I 2010 førte mange års feedback fra kunder til introduktionen af Volvo FMX – udviklet specifikt til anlægsarbejdet.

”Volvo FMX var en revolution, og den blev snart meget populær blandt både vognmænd og chauffører“, siger Claus Jensen, produktchef hos Volvo Trucks.

Til barske vejforhold

Det robuste ydre på den første Volvo FMX viste lastbilens familieforhold med Volvo Entreprenørmaskiner.
Blandt Volvo FMX’s særlige funktionaliteter var et stærkt bugseringsanordning til fritrækning, forlygtebeskyttelse, nye indgangstrin med skridsikker belægning og en praktisk stige.

Med en tredelt stålkofanger, hjørner lavet af tre millimeter tykt stål, en solid beskyttelsesplade til krumtaphuset og med en beskyttende front, var dette i høj grad en robust anlægslastbil.

Endnu barskere efter tre år

Tre år efter introduktionen af Volvo FMX præsenterede Volvo Trucks en ny version. Førerhuset blev ændret og alle komponenter i frontstrukturen blev redesignet.

Ny luftaffjedring gav en øget frihøjde på 300 mm. Bugserings-anordningen kunne nu trække op til 32 ton.

”Volvo FMX’ succes opmuntrede os, så vi lancerede en ny version allerede i 2013. Det var en endnu mere robust løsning til anlægsmiljøet,” siger Claus Jensen.

Volvo Dynamisk Styring

Samme år introducerede man Volvo Dynamisk Styring – endnu en patenteret teknisk innovation, som gjorde det muligt at køre en lastbil med minimal anstrengelse. Volvo Dynamisk Styring kombinerer en konventionel hydraulisk servostyring med en elektronisk reguleret elmotor monteret på styrehuset.

”Styresystemet er perfekt til en anlægslastbil. Ved lave hastigheder gør den styringen ubesværet og præcis og fjerner belastningen fra chaufførens arme og skuldre. Dette medfører øget sikkerhed og reduceret risiko for arbejdsskader,” siger Claus Jensen.

I-Shift gearkasse

Anlægsversionen af Volvo I-Shift gearkassen gør det muligt for lastbilen at klare barskt og kuperet terræn.

I 2016 introducerede Volvo Trucks I-Shift med krybegear, som gør det muligt at sætte i gang fra stilstand med vogntogsvægte på op til 325 ton.

Det gør det også muligt for chauffører at køre med hastigheder helt ned til 0,5 km/t – en stor hjælp ved præcisionsmanøvrering.

FMX-X pakke

For at fejre 10-års jubilæet tilbyder Volvo Trucks Danmark gennem forhandlernettet – indtil september – en FMX-X pakke med fokus på chaufførkomfort og sikkerhed.

Den indeholder:
– Min. 500 hk
– Volvo Dynamisk Styring
– Bi-Xenon lygter
– Førersæde med ventilation og varme
– Motor- og kabinevarmer
– Medieanlæg med navigation
– Læderrat
– Regnsensor
– Elektronisk styret klimaanlæg
– Automatisk lyskontakt

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk