(MAGDEBURG)

Alene den tyske by Magdeburgs fantastiske vandkorsvej fra 2003 med Elben nederst og Mittelland Kanal øverst, hævet 14 meter over floden i en aquadukt, er med til at gøre hovedstaden i den tidligere østtyske delstat Sachsen-Anhalt til et forbillede for fremtiden og EU’s ønske om mere brug af transport af varer ad vandveje.

”Kun ni pct. af godset bruger  i dag vandvejene – for lastbilerne kører med 80 pct. af godset og jernbanerne med 11 pct. Men i regionen tror med på, at vi som Tysklands største indlands-havn har alle muligheder fremover, fortæller adm. direktør i Magdeburger Hafen GmbH, Karl-Heinz Ehrhardt.

Flaskehalse på motorveje
Med forventning om voldsomt stigende transportbehov på Europas motorveje fremover ifølge EU-prognoser, bliver det svært at finde plads gennem flaskehalsene på motorvejene – og det sammen med et ønske om en grønnere profil politisk og i mange virksomheder, kan det give transport ad vandveje er ny chance.

VOTY.dk har besøgt den midttyske havneby, der vokser hurtigt, når det gælder logistik. De største logistikvirksomheder har åbnet afdelinger i byen.

Havnen i byen – kaldet GreenPORT – er ikke kun omdrejningspunkt for flodbåde, men er også knudepunkt for gods på bane, og lastbiler flokkes i de mange virksomheder i området.

Svært at skaffe arbejdskraft
Der er plads til mange flere virksomheder, men det er lidt svært at skaffe arbejdskraft til hele området inklusive Magdeburg, som ikke har den samme tiltrækningskraft til unge som f.eks. Berlin, en god time i tog fra Magdeburg.

”Oversvømmelserne i forsommeren lammede Magdeburg og hele området, så lige nu arbejdes på en fire kilometer lang beskyttelsesmur til 13 mio.euro, som kan modstå næste naturkatastrofe. Der vil sikre, at nye virksomheder tør investere i området, siger Karl-Heinz Ehrhardt.

Samtidig åbnes nu en sluse, der altid sikrer fire meter vandstand, og samtidig sikrer mod oversvømmelse op til 7,5 meter. Men gods på flodpramme kan foruden Elben også sejle via Mittelland Kanal.

Samarbejde med Eurogate
Magdeburg Havn har haft et samarbejde med det store terminalselskab Eurogate om at benytte havnen som mellemstation for containertransport, og så sende dem videre med flodbåd, men det mislykkedes i første omgang. Alligevel var Eurogate med som sponsor i den store to-dages konference i Magdeburg forleden – Hafen Hinterland – så måske er der håb.

Containertrafik er svært, for man skal op på tre lag containere på flodbådene, og ved højvande skaber det problemer med broerne på kanalerne. Men er muligt på Elben det meste om året, og så kan man konkurrere med lastbil og jernbane.

Man har også talt om at uddybe Elben i årevis, men det er svært på grund af sten i flodbunden, oplyser havnemyndighederne.

Vandveje til specialgods
”I dag er vores vandveje brugt til specialgods – meget kendt er forsendelse af vindmølletårne fra vindmølleproducenten Enercon, der har fabrik direkte i havnen her i byen, men ellers er det traditionelt flod-gods som grus og kul, der er flyttet fra lastbiler og jernbane, siger Karl-Heinz Ehrhardt.

For at vise sin grønne profil har havnen gået et par skridt videre. Byen har fået et vartegn i form af en kæmpe vindmølle, der skaffer strøm til hele området samt skibe og for el-køretøjer – men også for byens nye plug-in hybridtog – Europas første, bygget af togfabrikken Alstom. Dieselforbruget er sænket 40 pct. og hhv. CO2 og NOx’er (kvælstofilter) med 75- og 65 pct. Støjen er samtidig sænken med 10 pct.

 

Fakta Magdeburg havn:

Havn med tre sektioner.

Container portalkran og reachstacker.

Areal ca. 625 hektar.

Kajlængde: 8.242 meter.

6 kraner med op til 50 tons kapacitet.

Truck-kapacitet 50 tons.

8.181 kvm. lagerbygninger.

172.500 kvm. åben lagerplads.

Egen jernbanenet med lokomotiv og vogne.

54 km. jernbanespor.

Havnevægt til 120 tons belastning.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk