General Motors har valgt at stoppe salget af de koreansk byggede Chevrolet-biler med udgangen af 2015 – det vil ramme omkring 35.000 danske Chevrolet ejere på pengepungen, fordi deres biler ikke vil oppebære den samme værdi som brugte, når mærket forsvinder.

”Alt andet lige – så er det ikke godt for mærkets image. Det betyder måske knap så meget for en ejer af en billig Spark, men for ejere af de dyrere Cruze og Orlando modeller betyder det meget,” siger teknisk redaktør af FDM’s medlemsblad Motor, Søren Rasmussen.

Erfaringer fra Saab
Det viser forhistorien – bl.a. i forbindelse med lukningen af Saab, som også var foranstaltet af GM, der ikke accepterede at deres patenter endte hos et industriforetagende i Kina. Nu er mærket dog langsomt ved at blive genskabt.

GM valgte i går at sende en lakonisk meddelelse ud, der sagde, at man i fremtiden ville satse på et mainstream produkt, Opel/Vauxhall, og et premium-mærke, Cadillac – plus udvalgte specialmodeller, bl.a. Corvette.

Kæmpe stunt-nummer
Chevrolet-mærket blev ellers søsat i 2005 som en af historiens største marketing stunts ved at skifte navnet på det GM-ejede koreanske bilmærke Daewoo ud med Chevrolet, som fik salget til at stige eksplosivt.

Men finanskrisen i Europa har været for meget for GM, som også har måttet slås med afsætnings-problemer for Opel/Vauxhall – selv om det går bedre nu. Der har endda verseret rygter om, at PSA Peugeot-Citroën skulle overtage Opel – men nu skal PSA så arbejde tæt sammen med Opel i stedet for.

Store investeringer
Herhjemme er det ud over kunderne også 64 forhandlere, der skal se sig om efter et nyt bilmærke. De kan dog fortsætte som autoriserede serviceværksteder. Men alle har investeret store summer i at opbygge deres salgsafdelinger og værksteder.

”Det kom naturligvis som en stor overraskelse for os, eftersom vi så et meget stort potentiale for at udvikle salget af Chevrolet sammen med vores stærke forhandler netværk. I går eftermiddag fik vi bekræftet fra Chevrolet Europa, at forpligtelserne overfor vores kunder naturligvis fortsætter, siger Dorthe Elimar Arvin, marketingchef og pressechef  fra Chevrolet Danmark.

Danmark klarer sig godt
Chevrolet Danmark har klaret sig godt i forhold til andre lande med 2,7 pct. markedsandel – og p.t. 3,5 procent. 

Men i Europa er det sammenlagt p.t. skuffende 1-1,5 procent andel. Et uacceptabelt resultat for GM. Derfor vil de satse på Opel og Vauxhall på bekostning af Chevrolet – selv om GM hele tiden har sagt, at Opel og Chevrolet havde forskellige kundegrupper.

 ”Derfor er det også meget vigtigt for os at pointere, at Chevrolet Europa i går lovede os og dermed vores kunder, at der også efter 2015 vil være et forhandler service netværk, der kan opretholde de forpligtelser vedrørende garanti, reservedele og service som Chevrolet kunder forventer og har krav på. Det betyder, at vi trygt kan sælge biler i dag og frem til 2015 med visheden om, at et service netværk står klar de efterfølgende år, siger Dorthe Elimar Arvin.

Mange Spark mikrobiler
I Danmark er det ikke mindst mikrobilen Spark, der har haft succes – men også mellemmodellen Cruze med både sedan, hatchback og stationcar udgaver, mini-crossover-bilen Trax, MPV-modellen Orlando og den mindre Aveo, har solgt godt. Der har også været solgt en del gulpladebiler – bl.a. på basis af Orlando modellen.

Mens salget slutter i bl.a EU-lande vil andre lande med bedre salg fortsætte – det drejer sig bl.a. om Kina og Rusland og de tidligere sovjetstater– kaldet CIS lande, Commonwealth of Independent States – samt flere mellemamerikanske lande.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk