Den nye BYD Seal blev senest vist på IAA Mobility messen i München i begyndelsen af denne måned – og den danske importør af BYD personbiler kan nu melde ud, at den snart er til salg på det danske marked.

Det er den fjerde BYD personbil herhjemme efter modellerne BYD Atto 3, BYD Han, Byd Tang og senest BYD Dolphin. Sidstnævnte skulle have været præsenteret for dansk presse i dag – men mødet er blevet udsat.

Officiel dansk premiere fejrer BYD Seal på elbils-messen eCar Expo i Bella Center – med åbning 27. oktober.

Lang rækkevidde

Importøren melder ud om priser på 350.000 kr. for billigste baghjulstrukne udgave – og 380.000 med firehjulstræk.

Den meget aerodynamiske nyhed har en vindmodstandskoefficient på 0,219 – og det betyder meget for rækkevidden på motorveje. 570 km i snit er meldingen (WLTP) for den baghjulstrukne model – 520 km med firehjulstræk.

Begyndte med batterier

BYD, der betyder Build Your Dreams, er én af Kinas store bilproducenter, men faktisk begyndte virksomheden med at udvikle og sælge batterier til bilproducenter.

I dag produceres både personbiler, varebiler, lastbiler og busser. Allerede i dag kører BYD’s elbusser på ruter i Danmark.

Mens det er Nic Christiansen gruppen, der importerer personbiler, er det RSA Danmark, der importerer BYD last- og varebiler.

Ny teknonlogi

BYD benytter bl.a. Cell-to-Body-teknologi (CTB), der integrerer batteriet i køretøjets struktur og øger sikkerheden. Batteriet er på 82,5 kWh.

Ydelserne for de nye biler er klar: Med baghjulstræk 313 hk og 360 Nm og med firehjulstræk 530 hk og 670 Nm.

Lynlader på 33 minutter

Det giver accelerationer på henholdsvis 5,9 og 3,8 sekunder fra 0-100 km/t. Topfarten er på 180 km/t. Bilen har også et varmepumpesystem, så der spares på batterierne.

Bilen lynoplader fra 10- til 80 pct. på 33 minutter med maksimal DC-effekt på 150 kW. Med 11 kW AC med wallbox tager 10-100 pct. cirka 7 timer og 30 minutter.

BYD Seal har et koboltfrit litium-jernfosfat BYD Blade-batteri.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk