Alle danske brint-stationer bliver nu lukket. Det oplyser energiselskabet Everfuel, som overtog de danske brint-fyldestationer i 2020.

Til mediet Energiwatch meddeler Everfuel, at man ikke kan finde forretningsmodellen, når der er så få brintbiler og brintkøretøjer.

Målet var 19 stationer i 2024

”Den grønne brintproduktion i Danmark er ikke klar endnu. Hverken elektrolysen, tankbilerne eller stationerne har været så modne som forventet, da vi skød vores ambitioner i gang. Kombineret med, at der slet ikke har været nogen volumen fra køretøjsproducenterne, har det gjort det svært at finde forretningsmodellen i at drive brintstationer,” siger Everfuels adm. direktør, Jacob Krogsgaard, til Energiwatch.

Der har eksisteret fyldestationer i flere år – men aldrig ret mange. Målet var 19 fyldestationer i 2024 – til både biler, busser og lastbiler.

Stor europæisk aktivitet

Flere bilfabrikker har arbejdet med brintbiler i op mod 20 år – og på IAA Mobility messen i München i begyndelsen af måneden var der mange virksomheder med brintnyheder indenfor både køretøjer og udstyr.

På lastbilsfronten viste hollandske VDL deres nye brintlastbil på IAA messen – og både Mercedes og Volvo er generelt  langt med brintforskning i Europa. Det gælder også Iveco og Nikola i USA.

Sådan foregår det

Brændselscellen omdanner brint og ilt til el, som så driver en elmotor, der driver bilen. Rækkevidden på en tankfuld brint er typisk op til 500 km, den eneste emission er vand, og en tankning tager tre minutter. Men det er energitungt at fremstille brint uanset hvilken metode, man anvender.

Det skriver Bilmagasinet.

136 brintkøretøjer

De skriver også, at der – med henvisning til De Danske Bilimportører – er 136 brintdrevne køretøjer indregistreret i Danmark, hvoraf langt de fleste er delebiler og taxaer. Den seneste brintbil til privat brug blev indregistreret i januar 2022 og bragte det samlede antal op på 10.

Toyota lancerede brintbilen Mirai i 2015. Den kører i dag som taxa i Aarhus og København og som delebil for mobilitetstjenesten Drivr.

Desuden kører der en Toyota brintbus på Movias linje 300 S – opereret af busselskabet Nobina, som har lejet bussen af Toyotas mobilitetsselskab KINTO.

Toyota vil hjælpe

Det er derfor et kæmpe problem for bus- og taxibranchen, der er grounded med deres ret kostbare køretøjer. Toyota vil så vidt muligt hjælpe ejere af Toyotas brintbiler.

Anders Tystrut, pressechef hos Toyota Danmark, udtaler til Motormagasinet, at en økonomisk støtte er nødvendig for at beynde den positive udvikling af en af fremtidens nødvendige nulemissionsteknologier – brint.

Økonomisk støtte foregår i vid udstrækning i udlandet.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk