(WIEN)
Med deres automatgear klarede de store HX 10 militærkøretøjer vores offf-roadtest på en terrænbane udenfor Wien perfekt – og de var egentlig lette at manøvrere trods størrelsen.
Vi kørte en 4×4 udgave og en 8×8 udgave på det frosthårde og lidt glatte underlag op og ned ad bratte stigninger på op til ca. 50 procent. Men vi kørte i reduktionsgear – derfor skete nedkørslen helt udramatisk med lav fart.
Instrumenteringen er i det store og hele hentet fra MAN’s lastbiler. Førerhuset er mindre end i f.,eks. en TGS lastbil – man kan således ikke stå op i et HX førerhus.
Følger med en tank i terræn
Nu var det frostvejr, det blæste og det sneede let. Så vi havde ikke brug for bilernes 1,5 meter vadedybde. Et HX køretøj er udviklet til at kunne følge med en tank i terrænet – og det kunne vi godt fornemme i det kuperede terræn. Bl.a. er 11 tons forakslen helt speciel ligesom 20 tommer dækkene.
En HX klarer en stigning på 60 pct. eller kan køre med en hældning på 40 pct. Køretøjet kan forcere en grøft på 2,7 meters dybde – og til- og frakørselsvinklen på bakken er 40 grader. Bilen kan også angribe en lodret kant på 0,6 meter.
En af testbilerne var højrestyret – og magen til de HX-modeller, som leveres i stort tal til det australske og britiske forsvar. Men med automatiseret (ZF) gearskift vænner man sig hurtigt til at betjene bilen. Gearvælgeren er af sikkerhedsgrunde nærmest indkapslet i to bøjler, så man ikke kommer til at slå den ud af gear.
Langt op til førerpladsen
Men hele kabinen er spartansk indrettet – bl.a. sæderne er grovere og gulvet består af en tyk stålplade, som også kan armeres i op til 135 mm. Det er noget af en klatretur at stige ombord – det kræver armkræfter. Men først bag MAN-rattet (standard) sidder man godt.
Forruden er helt stejl, så refleksioner undgås. Det gør den også billigere og lettere at udskifte – med mindre den er armeret, for så den koster cirka 250.000 kroner. Det fandt man ud af, da der var gået svamp i et isoleringslag i ruden på en af de nuværende HX biler i forsvaret.
I det hele taget er udsynet godt – selv om det har sine udfordringer, når man ”rammer” nedkørslen og kikker lige ud i luften – og helst skal holde sig på sporet. Så var det jo godt, at der var en ”beifahrer” med fra Rheinmetall til at være udkik. Men med en vendediameter på 22,5 meter skal man forberede manøvreringen præcist.
Lastbilerne kan leveres med Euro 6 motorer, men det er upraktisk, når køretøjerne skal udstationeres i en krigszone, hvor brændstoffet er ringe. Så vælges der måske Euro 4 standard. Bilerne til det danske forsvar vil nok blive Euro 5 med SCR efterbehandling.
Fin træfkraft
Der var et godt moment på 2.100 Nm i 440 hk maskinen, der ligger i den ene af de testede biler – den største 8×8 udgave. Den mindre 4×4 udgave havde en 320 hk motor med 1.250 Nm – men begge klarede udfordringerne på bakkerne godt – men den store 8×8 udgave er også noget tungere. Ingen af bilerne var dog armerede.
Der findes 24 forskellige udgave af de HX 10 modeller, som vi alene kørte to af – den største hedder HX 10×10. Modellerne er leveret til forsvaret i mange lande i Verden. Såvel armerede efter STANAG 4569 standard samt biler, som ikke armerede. I dag leveres anden generations udgaver af HX modeller, som designmæssigt kom for over 10 år siden – men er løbende opdaterede.
Service i terrænet
En fordel er, at armeringen sidder udvendigt, så der er god plads i kabinen til mandskabet. Bilerne er bygget til at klare alle klimazoner – og der var da også rart i førerhuset – mens det var bidende koldt udenfor.
Rammerne er producerede af MAN og er forstærkede til militærbilerne – bl.a. med ekstra vridningsstabilitet. Bilerne har parabelfjedre og kraftigere støddæmpere. Hele undervognen er udviklet, så service kan gennemføres i terrænet. Køleren er særligt beskyttet.
Dækkene er også specielle – i størrelsen 16:00 R 20 – og udviklet til militærformål. Bilerne har også tromlebremser for enklere serviceopbakning – og ABS bremserne regulerer bremsekraft for hvert enkelt hjul. Der er dobbelte reduktions-aksler med planetgear – og der er permanent træk på alle aksler med mekanisk differentiale-spær, men forakslen kan kobles fra. Reduktions-gearet er to-trins.