Danmark er sammen med Norge på listen, når den tyske last- og varebilsproducent MAN Truck & Bus i år og næste år udvider antallet af reparationscentre for lastbilbatterier.

Det skriver det tyske fagblad Logistra.

Ud over Danmark og Norge er Italien, Østrig, Belgien, Holland, Frankrig, Polen og Storbritannien på listen – og yderligere lande i Europa er under planlægning.

Forøget salg

Fabrikken oplyser, at man dermed vil fremme elektromobilitet og bæredygtighed.

For reparationscentrene vil – mener fabrikken – blive fulgt op af større salg af elektriske køretøjer.

MAN er blandt de lastbilproducenter, der er længst med præsentation af nye ellastbiler med lang rækkevidde på op mod 500 km.

Ny MAN eTGE

VOTY.dk har over flere omgange prøvet den nye generation af kraftige eTruck lastbiler i Tyskland – med overbevisende resultat.

I slutningen af 2025 eller begyndelsen af 2026 ventes ydermere næste generation af den elektriske E-TGE varebil – sammen med søstermodellen Volkswagen e-Crafter – at være klar til at blive præsenteret med 400 km rækkevidde. Det har MAN-ledelsen tidligere meldt ud.

Tyskland og Spanien

Centrene har siden 2020 været i drift i Tyskland – på Hannover-Laatzen-anlægget og i Barcelona i Spanien. Erfaringerne herfra bliver nu overført til de nye centre.

Hele initiativet med nye centre for batterireparation er en del af en investering på mange millioner kroner.

Investeringen skal styrke infrastrukturen til vedligeholdelse og reparation af batterier – som igen forlænger batterilevetiden og tillige sparer ressourcer.

Danske el-køretøjer

De nye MAN eTruck køretøjer, der er tæt på introduktion, og en pæn bestand af allerede solgte MAN ellastbiler i Europa, gør de nye batteri-reparations-centre vigtige.

Dertil kommer en flåde på 1.000 elektriske MAN Lion’s City E-bybusser – i bl.a. Danmark – og 2.400 MAN eTGE på vejene i Europa.

Et lukket kredsløb

Batterireparationscentre skal bl.a. opfylde en række krav så som tilgængeligheden af højspændings- og specialværktøj.

Dertil specialbeskyttelsesudstyr til de kvalificerede elektrikere samt  aircondition og ventilation.

MAN Trucks & Bus har et lukket kredsløb som strategi til brug og genbrug af batterier i to tempi – hvor batterierne først genbruges i last- og varebilerne – og derefter anvendes f.eks. som stationær energilagring.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk