Allerede i år vil udvalgte kunder i Tyskland, Holland, Island og Norge få leveret en brintudgave af MAN’s TGX model – kaldet hTGX (h for hydrohen.)  Det er en prototype – baseret på den gennemprøvede TG køretøjsserie og dermed samme kendte kvalitet.

Hollandske VDL bygger i dag brintudgaver af DAF CF – ligesom Toyota og Hyundai producerer brintudgaver af mindre lastbiler. Også Iveco har præsenteret prototyper med brint.

MAN bliver med hTGX dog én af de første lastbilsproducenter, der præsenterer en testklar serie lastbiler med en brintforbrændingsmotor.

Før Daimler og Volvo

Den Volkswagen ejede TRATON-koncern, hvor bl.a. MAN og Scania indgår, overhaler nu andre store lastbilkoncerner, der har meldt ud, at de havde brint-lastbiler på vej – bl.a. Daimler og Volvo, der er gået sammen med et brint-projekt.

MAN hTGX tilbyder ifølge MAN en alternativ nul-emission motor til specielle formål, for eksempel til transport af tungt gods – såsom byggearbejde, tanktransport eller tømmertransport.

Ikke markedsklar

hTGX kan også være et miljøvenligt alternativ til batteri-elektriske lastbiler til brug i områder uden tilstrækkelig ladeinfrastruktur eller til markeder, hvor der allerede er tilstrækkelig brint til rådighed.

”Vi vil fortsætte med at forske i brændselscelleteknologi baseret på batteriteknologi og brint. H2 brændselsteknologi er også under forberedelse hos MAN. Der vil dog gå flere år, før teknologien for alvor er markedsklar og konkurrencedygtig,” siger Dr. Frederik Zohm.

Helt store på el

Danmark har skudt alle brintprojekter til hjørne – og man kan i dag ikke tanke brint herhjemme.

I alt 200 kunder får mulighed for at køre i eTGX. De første får køretøjet i år – og fra 2025 vil produktionen udvides.

Men det betyder ikke, at MAN og dermed TRATON-gruppen, ikke fortsætter udrulning af elektriske lastbiler og busser. MAN ligger i front, når det gælder el-busser i Europa.

Til specielle behov

Brintlastbiler er dog en nyttig tilføjelse til specielle behov og markeder, er meldingen fra MAN.

Hos MAN forventer man, at man bedst muligt vil kunne betjene langt de fleste af vores kunders transportbehov med batteridrevne lastbiler. Brintforbrænding eller i fremtiden brændselscelleteknologi et bare velegnet supplement.

Brintforbrændingsmotoren H45 er baseret på den kendte D38 dieselmotor og produceres på motor- og batterifabrikken i Nürnberg.

Tidligt tidspunkt

Brugen af velkendt teknologi gør MAN i stand til at komme ind på markeder på et tidligt tidspunkt og dermed give et afgørende skub til udbredelsen af brintinfrastrukturen.

“Med hTGX har vi nu tilføjet et attraktivt produkt til vores emissionsfri portefølje,” siger Friedrich Baumann, bestyrelsesmedlem i MAN Truck & Bus – og ansvarlig for Sales & Customer Solution.

Brint er som drivmiddel særligt velegnet til specielle transportopgaver, der kræver en speciel akselkonfiguration, eller hvor der ikke er plads til batteriet på stellet på grund af behov for anden opbygning.

600 km rækkevidde

MAN hTGX tilbyder høj nyttelast og maksimal rækkevidde på op til 600 kilometer i de oprindeligt tilbudte 6×2 og 6×4 akselvarianter.

Den anvendte H45 brintforbrændingsmotor har en effekt på 383 kW eller 520 hk og et drejningsmoment på 2500 Nm ved 900-1300 o/min. Den direkte indsprøjtning af brint i motoren sikrer en særlig hurtig kraftforsyning.

Med brint komprimeret til 700 bar (CG H2) og en tankkapacitet på 56 kg, kan køretøjet tankes på mindre end 15 minutter. Med mindre end 1g CO2/tkm vil MAN hTGX opfylde kriterierne som et “nulemissionskøretøj” under den nye planlagte EU-CO2-lovgivning.

Nul-emissions køretøjer

De nye CO2-regler på EU-niveau vil klassificere lastbiler med brintforbrændingsmotorer som nul-emissionskøretøjer.

“Det betyder, at sådanne køretøjer fuldt ud bidrager til vores CO2-mål, som også åbner døren for denne lille serie, der komplementerer elektriske batterikøretøjer,” siger Dr. Frederik Zohm, Executive Board Member for Research & Development hos MAN.

Samtidig opnår kunderne fordel af de lokale vejafgiftsreduktioner. På MAN’s Nürnberg-anlæg har man i dag avanceret motorteknologi og årtiers erfaring i brugen af brint som brændstof.

MAN og brint – en lang historie

MAN har en lang historie med brintmotorer, virksomheden har forsket i dem i årtier. MAN Truck & Bus præsenterede den første brintdrevne bus på Hannover-messen i 1996: SL 202-bybussen blev drevet af en naturgasmotor, der var blevet modificeret til brintdrift.

Efter Hannover-messen gennemførte bussen en tre kvart års testfase i byen Erlangen, hvor den kørte 13.000 kilometer og transporterede 60.000 passagerer.

Bussen blev indsat i drift i München i 1997. Dette blev efterfulgt året efter af tre ledbusser til München Lufthavn, som blev brugt indtil 2008 – samt yderligere 14 brintdrevne busser mellem 2006 og 2009.

Til andre formål

Ud over sine tidligere og nyere erfaringer udvikler og tester MAN også brintmotoren til MAN Engines-divisionen i en lang række versioner on- og off road – samt til vands.

For eksempel er den velegnet til specialkøretøjer – som Snow cats, til tog på ikke-elektrificerede strækninger og til gravemaskiner og kraner.

Anvendelse i kraftvarmeværker giver også mening, især hvis den producerede varme kan udnyttes udover elektriciteten.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk