(OSLO)

Jaguars første elektriske bil kommer på markedet i andet halvår 2018, men prototypen I-Pace Concept er tæt på den færdige bil.

Men selvom  I-Pace Concept er først er på markedet om 12-18 måneder, kan den allerede bestilles nu mod betaling af et mindre depositum. Det har 660 nordmænd så gjort, men kun 25 svenskere og fem danskere har booket den nye miljørigtige bil.

Det fortalte Michael Friis Olsen, som er skandinavisk chef for Jaguars elbils program, da vi mødte ham til den skandinaviske debut på Astrup Fearnley museet i Oslo forleden.

Han kommer fra en stilling som marketingschef gennem to år hos Clever – men har tidligere været hos den danske VW organisation SMC i otte år og tidligere hos Peugeot.

Elektricitet i blodet

”En helt ny bil-type som I-Pace kræver jo også en vis investering på forhandlernes værksteder, men vi tror på elbilen,” siger Michael  Friis Olsen, som skal forberede markederne på den nye bil.

Ved præsentationen mødte vi to I-Pace entusiaster – global produktionschef Giles Lenthall, som arbejder på sit fjerde år hos Jaguar, og designchef for bilens udvendige design, Matthew Beaven – sidstnævnte med en 16 års fortid hos Jaguar og Land Rover.

”Før havde jeg benzin i blodet – nu er det elektricitet,” sagde Lenthall.

Han fortalte, at det ikke mindst var en udfordring at arbejde med elbiler, fordi der stadig var mange ubesvarede spørgsmål fra politikere om miljø.

Flere vil bo i byerne

”Men når tre ud af fem borgere i verden i 2030 bor i storbyer, så vil elbilerne være løsningen for forureningens skyld. Alene i 2016 er der 540.000 rene el-biler i verden – og salget er øget med 70 pct. – bare i Kina med 54 pct. Tager man Plug-in hybrid biler med, er bestanden to mio. biler,” fortalte Giles Lenthall.

I-Pace er både en SUV og en elbil, og den har 400 hk fordel ligeligt mellem for- og baghjul og med et moment på 700 Nm. Rækkevidden er 500 km, og 80 pct. af en opladning af 90 kWh litium ion-batterierne – som ligger i bunden af bilen – tager 90 minutter. Kravet er dog 50 kW oplader. Fuld opladning tager to timer.

Perfekt som Van

Denne placering betyder, at der ikke fragår plads til bagage og gods. Bilen vil, som den beslægtede F-Pace, kunne bygges om til gulpladebil. Efterhånden som beskatningen nærmer sig normal beskatning, vil interessen stige for en Van udgave – som man også har set hos Tesla.

I I-Pace sidder chaufføren længere fremme end i F-Pace, og man sidder fortsat ret højt.

Derfor er pladsen til varerne endnu bedre end i F-Pace, som i årets første fem måneder solgte i syv udgaver som Van.

Teknik som Jaguar Formel E

”Bilen er meget aerodynamisk med en Cw værdi på 0,29. Bilen har standard firehjulstræk, som øger stabiliteten. Og det er en ægte Jaguar sportsvogn – med acceleration til 100 km/t på fire sekunder. Jaguar deltager i Formel E verdensmesterskabet – med helt samme teknologi, så det er fantastisk til at opbygge en know-how,” siger Lenthall.

Matt Beawen pegede på, at I-Pace er perfekt til at være selvkørende. Den opfylder alle betingelserne. Men den er sporty, er 11 mm lavere end F-Pace – og har faktisk samme mål som Jaguar sportsvognen C-X 75 (kendt fra James Bond filmen Spectre, hvor den endte i floden Tiberen i Rom).

Fronten på I-Pace ligner F-Pace, som faktisk er de to biler helt forskellige, og i kølergitteret er der en åbning, som sikrer køling af hele teknikken.

Godt udsyn med lav front

”Vi har sørget for en lavere front for at skabe en bedre udsyn – det kan vi, fordi der ikke er en forbrændingsmotor i bilen. Til gengæld er der bagageplads fortil. Dørhåndtagene er indfældede – også for at skabe bedre aerodynamik. Taget ender i en spoiler, som også forbedrer aerodynamikken, og faktisk er det ikke nødvendigt med en bagrudevisker. Bunden er helt flad – for at skabe bedre down-force som på racerbiler,” siger Matthew Beaven.

I kabinen er der er stor touch-screen – og handskerummet med overflade i ægte træ, er indfældet i instrumentbrættet. Taget er i glas – til at øge lyset i kabinen.

Jaguar og Land Rover er i dag en del af den indiske Tata koncern, som har investeret mange penge i de engelske luksus-mærker.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk