Årets varebil 2023 i Danmark såvel som i Europa, Volkswagen ID.Buzz Cargo, endte sidste år med at ligge i teten salgsmæssigt blandt alle varebiler – ifølge De Danske Bilimportører.

Måneden før – i november 2023 – blev det til en syvende plads blandt varebilerne – mens det blev til en 12. plads for hele året.

Den ombyggede Volkswagen ID.4 Van var tillige den næstmest indregistrerede elektriske varevogn på salgslisten i 2023 – og bidrog til, at Volkswagen Erhvervsbiler i Danmark opnåede en markedsandel på 31,2 procent i det elektriske segment for varebiler.

22,3 pct. markedsandel

For ID. Buzz Cargo blev det til den mest solgte fuldelektriske varevogn sidste år med i alt 644 indregistreringer og en markedsandel i det elektriske segment på 22,3 pct.

Med den kom der for alvor fart i den elektriske omstilling af varevogne.

Anmeldelser i pressen og blandt brugerne peger på gode køreegenskaber, en brugbar rækkevidde, god lynladeevne – og ikke mindst bilens ikonisk design.

Mange nyheder på vej

Volkswagen Erhvervsbiler har i det hele taget mange nyheder på vej i år.

”Kikker vi ind i et 2024, har vi et pænt antal store flådeordrer på ID. Buzz Cargo. Om cirka et år introduceres tillige næste generation af Transporter, der ligeledes kommer i en fuldelektrisk version. Den vil yderligere forstærke vores position i segmentet for elektriske varebiler,” siger Ib Jakobsen.

Volkswagen er med den kommende nye Transporter lykkedes med at skabe en bil, der er meget tro mod Volkswagens DNA – om end den er søstermodel til Fords nye Transit Custom model (som led i samarbejdet mellem Volkswagen og Ford om fælles udvikling og produktion af varebiler.)

Helt ny Amarok pick-up

2023 blev i øvrigt også året, hvor Volkswagen kunne introducere en helt ny generation af pick-up modellen Amarok.

Den blev i slutningen af året (sammen med søstermodellen Ford Ranger) opnåede prisen International Pickup Award 2024 af juryen bag International Van of the Year, hvor VOTY.dk’s redaktør repræsenterer Danmark.

Efter introduktionen på danske marked i starten af 2023 er det blevet til 111 enheder af Amarok – det gav en tredjeplads efter Toyota Hilux og Ford Ranger, men hvor Amarok har været kortere tid på markedet. Både Amarok og den nye Transporter produceres af Ford.

Succes for Crafter

Det var ikke kun i den elektriske afdeling, at mærket markerede sig i 2023.

Volkswagen Crafter gik 10 pct. frem herhjemme, og i løbet af 2024 introduceres en ny og opgraderet version med et nyt og 100 pct. digitalt interiør.

Crafter fås p.t. ikke i eludgave – modellen produceres ikke længere – men en ny el-udgave vil blive præsenteret om et par år – og da forventet med en væsentlig længere rækkevidde end tidligere.

Ny Caddy plug-in hybrid

En ny udgave af Caddy er også på trapperne –  som plug-in hybrid. Bilen kommer dog ikke i en ren eludgave.

Caddy har en søstermodel – Ford Tourneo Connect. Den kommer senere som varebilen Transit Connect og bygges af Volkswagen.

ID.Buzz Cargo er iøvrigt et rent Volkswagen produkt.

I højeste gear

Ib Jakobsen glæder sig naturligvis over succes’en i 2023 – og han ser frem mod 2024 med en stor optimisme.

”Volkswagen Erhvervsbiler kørte i højeste gear fremad i et marked, der i 2023 sad fast i bakgearet,” siger Ib Jakobsen.

Og det i et år hvor markedet for lette erhvervskøretøjer gik 5,2pct. tilbage.

40 pct. vækst

”Her formåede vi hos Volkswagen Erhvervsbiler at vækste med mere end 40 pct. Samlet set betød det, at mærket øgede markedsandelen fra 12,3- til 18,3 pct., siger Ib Jakobsen.

Dertil kommer tillige en ny organisation, der i 2023 er blevet forstærket med to ny ”Volkswagen Erhvervscentre” i Odense og Glostrup samt fire nye ”ServicePlus-partnere” – (15 i alt).

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk