Subaru har i mange år været kendt for sine firehjulstrukne biler – oftest med Boxer-benzin- og dieselmotorer.

Den japanske koncern har som led i samarbejdet med Toyota udviklet en elektrisk bil på programmet med navnet Solterra.

Teknisk er der langt hen ad vejen tale om en kopi af Toyota 4bzX – bl.a. når det gælder el-komponenterne.

Eget firehjulstræk

I Toyotaen kan man vælge imellem for- og firehjulstræk. Det er dog ikke samme system som Solterra. Den har altid firehjulstræk kaldet X-mode.

Ifølge opslagsværket ”Bilrevyen” betyder valg af firehjulstræk (i Toyota bz4X), at rækkevidden falder fra 504- til 416 km.

Flere målinger viser, at rækkevidden for begge biler er noget kortere end opgivet. En opdateret udgave af bx4X, der kom i slutningen af 2023, viser dog lidt bedre målinger. Samtidig er ladetiderne forbedret.

Tre faser på vej

Den indbyggede lader af den første udgave af Solterra kunne kun klare én fase og dermed 3,7 kW, som opladning fra 0-100 procent skulle tage 18 timer.

Men kommende udgaver skulle kunne klare tre faser og 11 kW – og det betyder, at man hurtigere kan lade bilen op.

Fabrikken lover opladning på 10 timer via en AC vekselstrømlader med 3,7 kW. Lynopladning skal ske over DC 150 kW – det vil sige ekstra 270 km på 20 minutter.

450 km rækkevidde fra start

Da vi hentede testbilen, var der på instrumenterne dog angivet en rækkevidde på 450 km (fuldt ladet). Da der var 41 pct. strøm tilbage – svarede det til 171 km ifølge instrumenterne

Det skulle omregnet  give 417 km rækkevidde i alt. Gennemsnitsforbruget lå på 17,7 kWh pr. 100 km.

Men generelt kørte vi ikke meget på motorvej under testen – og meget motorvejskørsel kan ændre billedet dramatisk, hvilket andre tests har vist.

Samlede meget strøm op

Vi brugte meget skiftepladerne bag rattet – med 4-trins rekuperation – og tillige mulighed for S
pedal kørsel (hos Toyota kaldet B-mode.)  Så kan man stort set køre bilen på speederen alene.

Der er tre køremodes i Solterra – normal, eco og power. Bz4X har normal og eco.

Affjedringsindstilling og justering af styrefornemmelse er ifølge Subaru også forskellige – med en fastere affjedring og tungere styrefornemmelse i Solterra.

El-motor for og bag

Hvert batteri yder 109 hk og har et moment på 168,5 Nm – systemydelsen er 218 hk og 337 Nm.

Der er elektrisk motor både for og bag, så bilen er meget hurtig – med gode præstationer på grus- og markveje – og et godt vejgreb generelt ved løst underlag. Vi accelererede bl.a. op ad en grusvej – uden hjulspin.

Læssehøjden i Solterra er 780 mm og bagklappen opereres elektrisk. Trailervægten er dog kun 750 kg.

Høj kvalitet

Der er en god kvalitet i Solterra – og så er den også en super komfortabel bil med læder- elektriske sportssæder med hukommelse og lille læderrat, hvor man ser instrumenterne over ratkransen (som Peugeot).

Der er god opløsning i grafikken på bilens 12.3 tommer touchscreen, 2-zone klimaanlæg, mobiloplader, to usb-stik (a og c), der er fast glastag samt down-hill assist og 360 grader kamera.

Vi skal også nævne 20 tommer alufælge og varme i rat og sæder.

Test af topmodel

Solterra har et andet front- og hækdesign end sin søstermodel fra Toyota.

Vi har kun prøvet den første udgave af Solterra i udgaven Touring+ – det vil sige topmodellen til ca. 400.000 kroner på hvide plader. Men alle udgaver har topudstyr, når det gælder sikkerhed.

En eventuel Van pris på gule plader betyder alene, at man ikke betaler momsen. Det vil sige i omegnen af 320.000 kroner plus ombygning.

Tekniske data Subaru Solterra Touring+:
Elmotor foran/motor bag: 109 hk.
Moment: 168,5 Nm.
System-ydelse: 218 hk.
Moment: 337 Nm.
Forbrug ifølge instrumenter: 17,7 kWt/100 km.
Rækkevidde testbil WLTP: 414 km.
Rækkevidde ved start: 450 km.
Batteri max: 71,4 kWh.
Lader AC: 3,7 kW m. 1 fase/16A.
Hurtiglader DC: 150 kW.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,9 sek.
Træk: X-mode permanent 4×4.
Trailervægt med bremser: 750 kg.
Totalvægt: 2.100 kg.
Køreklar vægt: 2.010 kg.
Nyttelast: 515 kg.
Dæk: Bridgestone Alenza 235/50 R20.
Bremser: ventilerede skiver for og bag. ABS, esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Læssehøjde: 780 mm.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Pris Van ca. 320.000 kr. ekskl. moms – plus ombygning..
Pris på hvide plader: Ca. 400.000 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk