Volvo vil være vildest – kunne være Volvo Trucks nye ordsprog. I hvert fald disker svenskerne inden for det næste år op med branchen p.t. kraftigste D17-dieselmotor – på 17 liter og med 780 hk og 3.800 Nm.
Det sker i en helt ny og aerodynamisk lastbilmodel kaldet FH Aero.
Volvos kraftigste dieselmotor har hidtil ydet 750 hk – mens konkurrenten fra Scania har præsteret 770 hk.
Spare fem pct. emissioner
Volvo FH Electric, der er valgt som International Truck of the Year 2024, vil også kunne fås i den nye Aero-version. Og det gælder også gas og biobrændstof.
Med den forbedrede aerodynamik og de nye teknologier kan den nye FH Aero reducere energiforbruget og emissionerne med op til fem procent.
Uanset hvilken drivline kunderne vælger – el, gas eller diesel – vil alle varianter af den nye FH Aero sikre lavere energiforbrug, længere rækkevidde, et forbedret sikkerhedsniveau og en god køreoplevelse.
Det er meldingen fra Volvo Trucks’ ledelse.
Introduceres i år og i 2025
“Den nye Volvo FH Aero er vores mest effektive lastbil nogensinde, da vi fortsætter med at reducere CO2 fra hele vores produktsortiment”, siger Roger Alm, Præsident for Volvo Trucks.
De nye Aero-lastbilmodeller vil blive lanceret trin for trin til markederne i løbet af 2024-2025.
Volvo FH vil fortsat blive tilbudt med et standard-førerhus, som ikke er forlænget, afhængigt af markedsbehovene.
Ændringerne
Førerhuset på den nye Volvo FH Aero er blevet forlænget med 24 centimeter i forhold til den velkendte standard Volvo FH. Det tillader de nyeste EU regelsæt.
Volvo følger dermed trop med DAF, som var pionerer på dette punkt med deres nyeste XF-, XG- og XG+lastbilsserie.
Forlængelsen har været medvirkende til at skabe det mere aerodynamiske førerhus på lastbilen. Ikke alene giver den bedre aerodynamik et lavere brændstofforbrug – den giver også bedre kørselsstabilitet under blæsevejr.
Øget regenerering
Den forbedrede aerodynamik gavner også FH Aero Electric-modellen gennem bedre frirullende egenskaber.
Dette giver mulighed for øget energi-regenerering, der ledes tilbage til batteriet, når man bremser eller kører ned ad bakke, så man har den nødvendigt energi, når man har behov for den til den næste acceleration eller op ad bakke.
Det moderne nye udtryk på FH Aero har et markant, stort og let genkendeligt Volvo jernmærke – det største i moderne tid på en Volvo lastbil – samt Volvos såkaldte ”Spread Word Mark,” der viser, at det er den nyeste model fra Volvo Trucks.
Kameraer i stedet for spejle
Vi kan også nævne et nyt avanceret CMS kamerasystem på FH Aero (Camera Monitor System) – som efterhånden kendes på mange lastbilsmærker. Det betyder også både øget aerodynamik og sikkerhed. Denne nye løsning, der erstatter de traditionelle sidespejle, giver chaufføren et større synsfelt.
CMS kamerasystemet har en positiv indflydelse på chaufførens udsyn under regnfulde og mørke forhold, men f.eks. også i direkte sollys og ved kørsel i tunneler.
Ved kørsel med en trailer har kamerasystemet en automatisk panoreringsfunktion, der følger den drejende trailer.
Yderligere fordele på den nye Volvo FH Aero:
• Volvos I-See-teknologi, der er blevet udviklet yderligere for at reducere energiforbruget og kulstofemissionerne ved hjælp af et skybaseret topografisk kort til at optimere kørslen og give mulighed for længere køretid med fartpiloten, hvilket både kan spare energi og give en mere afslappet kørsel.
• Opdaterede bremser med Volvos patenterede ”drag free” bremseskiver med friløb forbedrer bremseevnen, samtidig med at energiforbruget og emissionerne reduceres.
• Opgraderet brugervenligt infotainment-system, der kan tilpasses afhængigt af den enkeltes behov.
• Forbedret lydsystem, der fås med seks førsteklasses højkvalitetshøjttalere, en ny effektforstærker og en subwoofer.
• Et nyt indbygget navigationssystem vil kunne tilvælges med forbedrede kort tilpasset den specifikke lastbils behov med automatiske kortopdateringer.
• Opdateringer af interiøret omfatter også en integreret mikroovn og USB-C-strøm-udtag.
• Volvo Trucks’ My Business Apps-tilbud er blevet introduceret på flere markeder. Dette er en abonnementsbaseret tjeneste, der gør det muligt for kunderne at downloade forretningsrelaterede apps fra forskellige udbydere.
• Den nye dæktryksovervågningstjeneste giver et komplet overblik over lastbilen og traileren via Volvo Connect.