(FRANKFURT)

Peugeot, Citroën, Opel Og Fiat – samlet kendt som Stellantis – er så sikre i deres satsning på brint som drivmiddel, at de nu er klar med brint til de største varebiler i koncernen – Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano og Fiat Ducato.

I forvejen har Stellantis præsenteret teknologien til de mellemste varebiler – Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro og Fiat Scudo.

Testbane siden 1966

Vi har netop været en dag på Opels legendariske testbane Dudenhofen – grundlagt i 1966. På det kæmpe store område ved hovedsædet i Rüsselsheim nær Frankfurt har Opel lige siden prøvet deres kommende bilmodeller.

Efter Peugeot-Citroëns opkøb af Opel (fra General Motors) blev området dog solgt til den neutrale testorganisation SECULA, hvor Stellantis i dag lejer sig ind på lige fod med andre virksomheder i branchen.

Den perfekte beliggenhed nær Opel-fabrikken gør, at Stellantis fortsat tester deres nye biler her.

580 km rækkevidde

De brintdrevne 3,5 tons varebiler, vi har prøvet,  kan nå en rækkevidde på op mod 580 km – altså ikke meget mere end de tilsvarende batterielektriske udgaver kan præstere.

Men som den øverste udviklingsingeniør Lars Peter Thiesen fra Schleswig (og med dansk mor) fortæller, så handler det ikke kun om rækkevidde, men især om kunne ”tanke” en bil helt op på fem minutter.

Han ser af den grund brint som fremtidens drivmiddel.

Over lange afstande

Han tror på, at vi vil se store tankskibe sejle flydende brint til Europa fra f.eks. New Zealand og Australien, som har de kæmpe store sletter, hvor vindmøller kan samle strøm op, som lagres via elektrolyseanlæg.

”Jeg afviser kritikken af brint, for den bliver vigtig for fremtidens logistik over længere afstande,” siger Lars Peter Thiesen.

Kun 90 km/t

Den største hage ved brintbiler som de store modeller fra Stellantis er, at de er tungere end elbiler – med eget kraftværk via brændselscellerne. Bilernes totalvægt er 4,2 tons – og så må de i dag kun køre 90 km/t, har EU bestemt.

“Det må politikerne i EU se på igen, for en elektrificeret, stor varebil til længere ture skal kunne køre i motorvejsfart,” siger Thiesen.

Kan bestilles i dag

Brintbilen har elmotoren fælles med den batterielektriske bil – og har tillige brændselsceller og brinttanke.

Sidstnævnte er placeret under varevognens gulv, hvor elbilen har sine batterier. Varerummet er stadig i samme størrelse. Brændselscellerne er gemt under sæderne, elmotoren er under frontklappen.

ProOne – erhvervssektionen hos Stellantis -tilbyder allerede nu, at man kan bestille brintbilerne, som vi har prøvet på anlægget i Dudenhofen.

Få eller ingen fyldestationer

Problemet er, at der i dag er meget få fyldestationer med brint – p.t. ingen i Danmark – samt at brint i dag er dyrere at tanke end el. Men i Europa er der i dag 150 fyldestationer – og 500 er målet for 2030.

Men Thiesen tror godt, at kunderne vil give mere for at tanke, når de får et bedre alternativ til el – men kort optankningstid, så de kan bevare leveringstider til kunderne – og samtidig opfylde kundernes krav om grøn transport.

Og han tror ikke på, at man kan fylde så mange transportenheder med el på én gang, som det er tilfældet med dieselbiler. Dertil kommer mindre distributionsbiler og hyrevogne. Men det kan brint.

Hurtig løsning

Mange ryster på hovedet med at transportere brint over lange afstande, men Thiesen mener, at brint er eneste måde at erstatte diesel, hvis politikerne hurtigt vil have grøn distribution i Europa.

Han forventer at omkostningerne for brint-køretøjer halveres, så de matcher omkostningerne for elbiler senest i 2023. Fra 2022 til i år er omkostningerne for en mellemstor brint-varebil faldet med 40 pct.

Købsprisen er dog fortsat væsentlig højere end en tilsvarende elbil – for slet ikke at tale om dieseludgaver.

Deadline 2035

”I 2035 er det EU’s politik, at benzin og diesel skal være udfaset – men jeg tror personligt, at der nok bliver pillet ved disse deadlines,” siger Thiesen.

I dag er 90 pct. af produktionen af varebiler hos Stellantis med diesel. Og der arbejdes fortsat på at forbedre dieselmotorerne.

I seneste udgave er økonomien forbedret 10 pct. med bl.a. en ny gearkasse.

Dyrt at forske

Produktchef for Stellantis varebiler er italieneren Luca Marengo – og han tror også, at det bliver svært at nå det på kun 10 år.

”Det er samtidig også dyrt for Stellantis at være nødt til at forske i så mange muligheder, når politikerne i Europa er så vægelsindede,” siger Marengo.

Det er ikke kun Stellantis, der satser på brint – det gør bl.a. Renault Group og Renault Trucks i Frankrig også – senest med brintudgave af den nye Renault Master.

2,2 tons trailervægt

Store batterielektriske varebiler har det problem, at de er længe om at få ladet op – måske en time for at lade op til 80 pct.

Samtidig bevarer varebilen med brint nyttelasten, som kendes fra dieselbilen – og der er stor trailervægt. På varebilerne fra Stellantis op mod 2,2 tons.

Brint-køretøjerne fra Stellantis bygges dels i franske Hourdain og dels i polske Gliwice. Målet er årligt 100.000 brint-varebiler fra koncernen.

Fiat Ducato

Vores brint-testbil på Dudenhofen anlægget var en Fiat Ducato med 45 kW brændselsceller fra partneren Symbio (Michelin) plus et 11 kW batteri og 7 kg. brinttanke fra partner Plastic Omnium.

Brændselscellerne er som nævnt gemt under sæderne, elmotoren er under frontklappen med 110 kW og 450 Nm.

Også plug-in hybrid

Bilens batterier også kan lades op via plug-in med kabel og i 11 kW wallbox – på 90 minutter.

I forhold til batterielektriske biler er der lidt støj ved opstart og ved standsning – men affaldsproduktet er alene vand. At køre en brintbil svarer helt til at køre en batterielektrisk bil.

På bilens display kunne vi hele tiden  følge strømmens vej mellem batteri, brændselsceller og trækkende hjul

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk