Lavpris-bilmærket Dacia – med rødder i Rumænien og ejerskab hos Renault i Frankrig – har i årevis haft succes over hele Europa.

Sidste år steg salget 15 procent i Europa til 658.000 enheder. Der kører i øvrigt 6.000 Dacia på de danske veje.

Herhjemme har mærket også klaret sig pænt – om end ikke i samme målestok som ude i Europa.

God pris

Men Dacia står for billigere basisbiler, der passer til de flestes økonomi.  Det gælder også i erhvervslivet, som har taget Dacias  ”no-nonsense” biler til sig.

Topmodellen har fra begyndelsen – siden Dacia-lanceringen herhjemme i 2014 – været den højbenede Duster,  som vi har prøvet i udstyrsniveau Essential (basis) med en 1-liter benzinmotor med 90 hk.

Til beskedne 137.551 kroner plus moms for Van udgaven.

Uden dikkedarer

Bilen passer til dem, som gerne vil sidde højt – og lettere komme ind og ud af bilen. Det gælder for den ældre del af befolkningen på hvide plader – og interessen er ikke blevet mindre efter den kom med automatgear.

Men det også betydet, at erhvervslivet herhjemme er faldet for bilen som Van.

Vores testbil var med forhjulstræk med manuelt gear – altså basisbilen uden dikkedarer. Med lavt udstyrsniveau. Duster fås også med firehjulstræk.

Allersidste

Der er tale om allersidste model i den nuværende udgave – inden en ny og større Duster ankommer senere på året.

Men selv den nuværende udgave er virkelig letkørt – en bil, man bliver glad for i dagligdagen, hvor man ikke skal vænne sig til en skærm, som man skal bladre igennem for at betjene bilen.

Det er bare at starte og dreje på rattet – og køre som i en radiobil i Tivoli. Som sagt kalder Dacia selv deres biler for ”no nonsense.”

Ikke den hurtigste

Man lever også med den lille 3-cylindrede motor, som er gennemprøvet teknik fra Renaults motorlager.

Den er ikke den hurtigste på vejen, men den følger fint med. Der er dog en vis støj fra maskinen ved acceleration.

Bilen er højgearet, og der er først trækkraft i sjette gear fra 80 km/t eller fra 1.800 omdrejninger. I bytrafik må man ned i fjerde gear – det vil sige 50 km/t eller fra 2.000 omdrejninger. En ECO knap sikrer bedre økonomi.

Sportssæder

Sæderne i sporty design er betrukket med stof – og giver god støtte og bedre komfort end tidligere.

Om end de fortsat er til den hårde side. Det mærkes på langturene. Er minus er, at sæderyggen ikke indstilles trinløst med rulle.

Hård er også affjedringen – især når man kommer på ujævn vej.

1,6 liter varerum

Instrumentbrættet er fremstillet i hård plast, men det er vel fint og letter rengøringen i en erhvervsbil.

Der er en del udstyr så som fartpilot og fartbegrænset – men ikke adaptiv fartpilot. Man får endda 2-vejs justerbart læderrat. Dertil sikkerhed som nødbremse og linjevogter.

Duster har et pænt stort varerum på 1,6 liter med en længde på 1,6 meter. Der er fire fastgørelseskroge i varerummet – men i testbilen var de skjult under en tyk måtte.

Høj indvendig læssekant

Frihøjden er 216 mm. Men der en høj indvendig læssekant på 820 mm. Vi savnede også en handskerumslås, når der nu ikke er aflåseligt varerum.

Der mangler også en midterboks. Der er dog både 12 volts stik og usb stik – plus kopholdere. Vi skal nævne, at Dacia byder på tre års fabriksgaranti.

I alt har fabrikken bygget 2,2 mio. Duster fra præsentationen i udlandet i 2010 til i år.  Til Danmark kom Dacia som nævnt først i 2014. For to år siden kom et mere skarpt design – pudsigt så tæt på en helt ny model.

Fakta Dacia Duster Essential 4×2 Van:
Motor: 3 cyl. Benzin-turbo. 12V.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 4.500 omdr.
Moment: 160 Nm v. 2.200-3.750 omdr.
Gear: 6 trins manuel.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,1 sek.
Forbrugssnit: 16,1 km/l.
CO2 udslip: 139 g/km.
Træk: Forhjulstræk.
Vendediameter: 10,7 m.
Totalvægt: 2.934 kg.
Køreklar vægt: 1.349 kg.
Nyttelast: Ca. 500 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Læssehøjde: 820 mm.
Varerum: 1,6 kubikmeter.
Varerumslængde: 1,6 meter.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Frihøjde: 216 mm.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris ekskl. moms: 137.551 kr.