Renault fejrer lige nu 50 året for lanceringen af deres ikoniske 5-serie, som kom frem i 1972 som personbil.

Bilen har en helt særlig historie – for da man stoppede med at bygge personbilen i 1984, fortsatte koncernen med at producere varebilsudgaven Express fra 1985 – endda helt frem til 2000.

Express afløse varebilsudgaven af Renault 4 Fourgonnette F4 og F6, som er kendt som postbil i Danmark i mange år. Den havde eksisteret i mere end 20 år på det tidspunkt.

1,7- og 5,5 mio. enheder

1,7 millioner udgaver af varebilsudgaven af Renault 5 nåede Renault at producere – og er dermed én af de bedst sælgende små varebiler, som ikke mindst var en landeplage i Frankrig.

Som personbil blev Renault 5 produceret i 5,5 mio. enheder – og modellen blev produceret fra 1972-1984 og var synonym med det såkaldte supermini segment, hvor også ikoniske Fiat 127, der blev lanceret året før, befandt sig.

At segmentet var kæmpestort og bare voksede og voksede blev tydeligt, da VW lancerede Polo tre år senere og Ford deres Fiesta fire år senere. Alle var bilmodeller, som også var ganske populære på gule plader.

Mange dele fra personbilen

Som varebil havde Renault 5 mange tilnavne – hvor Express var mest kendt i Europa – men bilen var teknisk netop bygget på Renault 5, som de delte front med.

Også instrumentbræt, undervogn og fordøre kom uændret fra den femdørs Renault 5.

Bemærkelsesværdigt i forhold til Renault 5 var den ca. 15 cm forlængede akselafstand, det forhøjede tag over førerkabinen samt kasse-påbygningen bag B-søjlen.

Mange udgaver

Bilen fandtes som kassevogn – med eller uden ruder – med op til to siddepladser som van, kombi med fem siddepladser, som pickup – samt fra fabrikken også som handicaptransporter eller med diverse specialopbygninger (kølebil, værkstedsbil mv.).

Kassevognen fandtes såvel med to sidehængslede fløjdøre bagpå samt med en stor tophængslet bagklap.
Ligesom forgængerne Renault 4 F4 og F6 havde Express separate hjulophæng fortil med uafhængig affjedring for og bag, hvor lignende biler oftest havde stiv bagaksel med bladfjedre.

Ford valgte en genvej – og købte den uafhængig affjedring af Renault til deres Courier varebil i 90’erne.

Senere med Clio motor

I forbindelse med anden generation af Renault 5 Express i 1991 blev benzinmotoren fra Renault 5 suppleret med en 1,6 liters dieselmotor på 55 hk samt de seneste benzinmotorer fra Renault 5. En 1,9 liters dieselmotor på 64 hk fra Clio modellen fulgte også – og anvendes i princippet stadig i koncernen.

Tredje generation fra 1994 fortsatte frem til Kangoo kom frem i 2010. De største forskelle består i bedre materialer, kølergrillen i bilens farve samt de let modificerede baglygter.

Mod merpris kunne denne model også fås med airbag. Ikke kun sikkerhedsudstyret blev forbedret, men også komfortudstyret som f.eks. centrallåsesystem med fjernbetjening. I sidste generation udgik 1,6-liters dieselmotoren, som blev afløst af en 1,9 liters dieselmotor med 55 hk.

Personbilskomfort

Renault 5 Express var varebilen til håndværkere og købmænd i Frankrig og Europa i 80’erne og 90’erne. Den forblev førende i hele sin markedsføringsperiode med markedsandele på over 30 pct i Frankrig og 17 pct. i Europa.

Renault 5 Express var en populær model med interiør med “personbils atmosfære.” Den er også en hverdagsbil.

Dens udvendige og indvendige design er inspireret af personbiler. Forenden samt instrumentbrættet, kørestillingen og udstyret er som en personbil.

Først med dieselmotor

Renault var først med en dieselmotor i segmentet – og takket være sin kubiske bagparti er det nyttige volumen 2,6 kubikmeter. Dette tal er 10 pct. højere end for Renault 4-kassevognen, som den erstattede.

For at producere dette billige og lette erhvervskøretøj trækker Renault dygtigt på komponenterne i sit sortiment af personbiler: Renault Super 5-platform og -foraksel, uafhængig bagaksel med fire torsionsstænger som i Renault 9/11 turbo – og instrumentbræt fra Super 5.

Karosseriet af Renault Express er en stål monocoque type med en selvbærende struktur. Dette design tilbyder en god balance mellem stivhed og lethed og giver mulighed for forskellige karosseri-typer tilpasset kundernes behov.

Flere versioner

Fra sit første år på markedet i juli 1985 blev Renault Express markedsført i tre versioner: metalplader, ruder og stationcar (5 sæder). Bagenden er udstyret med et valg mellem to 180 grader åbne bagdøre eller en bagklap i stil med en stationcar.

Renault Express tager det revolutionerende udstyr fra Renault 4 Van op: den bageste såkaldte giraf-klap, som gør det muligt at køre med lange genstande, der stikker ud over de to bagdøre.

I maj 1987 udvider man Express-familien med to nye versioner: Combi og pick-up.

Fra underleverandører

Renault Express Combi er beregnet til familier og tilbyder et sammenklappeligt, aftageligt og sammenklappeligt bagsæde. Dens udstyr omfatter hjuldæksler, sidebeklædning og en kabine med tofarvet polstring og tæpper på gulvet.

Pick-up-versionen er fremstillet af bodybuilder Durisotti, en specialist i konvertering af brugskøretøjer. Produktionen af afhentningen blev overtaget af Gruau i juli 1995, med eller uden presenning.

I hele sin markedsføringsperiode var Renault Express være tilgængelig i en version tilpasset personer med handikap via bestilling fra SOMAC (et specialiseret datterselskab af RENAULT).

Succes i generne

Ligesom 4 Van mødte Renault 5 Express hurtigt stor succes. Praktisk, økonomisk, pålidelig og solid, den dominerer det franske og europæiske marked siden 1986. I 1989 opnåede bilen op til 56,3 pct af det franske varevognsmarked.

For at forblive i spidsen for salget moderniseres Renault Express. Anden udgave markedsføres i september 1991 med mere moderne front samt for- og bagkofangere og nye sidelister, forlygter og spejle med en mere moderne form. Styringen bliver med servo og lydisoleringen blev forbedret.

I 1991 er Renault Express udstyret med nye affjedrings- og karrosseriforstærkninger samt ”Energy” motorer, som erstatter “Cléon-Fonte” motorerne. En af dem, med en effekt på 80 hestekræfter, tillader en nyttelast øget til 775 kilo.

Større end konkurrent

Tredje udgave kom i september 1994. Ud over en æstetisk restyling af det udvendige og indvendige lay out opgiver Renault Express Supercinq-motorerne og udstyrer bilen med Clio’s “pendul”-motorer.

Renault Express forsvandt som høj personbil i 1998. Varebilen blev på markedet med et reduceret sortiment indtil 2000.

Med 1.730.000 solgte enheder slog denne model stort set salgsrekorden for sin største konkurrent – Citroën C15, der nåede 1.181.471 enheder.

Afløst af Kangoo

Renault Express blev hovedsageligt produceret på Maubeuge (Frankrig) og Valladolid (Spanien) fabrikker. Renault Kangoo, der også blev produceret i Maubeuge, tog over i 1997.

Navnet Express bruger Renault igen i dag – efter man har omdøbt Dacia Dokker til Renault Express. Dokker var bestseller – det er Express også.

Med et design, der afspejler Renault-mærkets identitet, har den et rekordstort indvendigt rum: 3,7 kubikmeter lastekapacitet til Express Van.

Renault 5 Diamant

Renault 5 har altid haft en helt særlig plads hos Renault.  Derfor har man netop også skabt en showcar kaldet Diamant , der hylder jubilæet og fortiden, men også tager hul på fremtiden – og på samme tidspunkt hylder det ekstravagante, som franske designere jo også excellerer i.

Modellen er skabt i et samarbejde mellem Renault og den franske designer Pierre Gonalons. Inspirationen til den spektakulære showcar har Pierre Gonalons fundet i mode og smykkeverdenen.

Bilen er i tidens ånd nu blevet elektrisk og har fået en særlig trelagsmaling, der har pigmenter af guld i lyserødt, hvilket giver en ret vild effekt i solskin.

Gammelt og nyt mødes

Indenfor er der stål, og et rat i karbon beklædt med genanvendt marmor. Instrumentbordet er fremstillet af hestehår, og gulvmåtterne er mohair uld.

Disse gamle materialer står i skærende kontrast til den teknologi, der er i bilen. Blandt andet åbner dørene ved hjælp af førerens fingeraftryk.

Den kommer sikkert ikke i handlen, men vil sikkert pryde diverse biludstillinger et stykke tid. Imidlertid pønser Renault på at bygge en ny retro-udgave af Renault 5.

Fakta Renault 5 Express:
Renault 5 Express er også blevet markedsført i en elektrisk version, der baner vejen for bæredygtig mobilitet i god tid før tid.

Renault Express blev også samlet i Thailand af Sanfu Motors og i Uruguay på NORDEX fabrikken.

Før 1985 og ankomsten af Renault 5 Express var alle lette erhvervsrettede køretøjer udelukkende benzindrevne.

Renault 5 Express blev navngivet Renault Rapid i Tyskland og Renault Extra i Storbritannien.

Renault 5 Express er en af de sidste modeller, der kom ud af Billancourt-fabrikken (tidligere Renault-fabrik i Boulogne-Billancourt) i 1992. Siden kom den fra Maubeuge fabrikken, som bygger Kangoo i dag.

Den første personbilsudgave af Renault 5 blev bygget på Flins fabrikken. Her bygges Clio og Zoe Z.E. i dag.
Den nye Renault Express bygges som forgængeren Dacia Dokker i Tanger i Marokko.

(Kilde: Renault og Wikipedia).

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk