Testkører Jørgen Andreassen er om nogen Mr. Iveco i Norden – og nu har han præsteret noget af en bedrift.

Han har nemlig gennemført en nordisk test af S-Way på flydende biogas over 3.460 kilometer i et meget kuperet terræn.

Endda kun med en enkelt optankning og en udledning på 195 kg CO2.

Toppen af omkostninger

IVECO S-WAY LBG, som bilen hedder, kørte ”Nordic Biogas Tour” for at undersøge – dels hvor meget en optimeret kørestil kan minimere miljøbelastningen – og dels hvor langt, man kan køre med en fuldt lastet biogaslastbil.

Svaret for Jørgen Andreassen er klart: Miljøvenlig kørsel tager toppen af brændstofomkostningerne i en tid med skyhøje priser.

Og med en rækkevidde på 1.600 km med en optankning selv i kuperet nordskandinavisk terræn behøver man med flydende biogas ikke at være bange for at løbe tør selv med godt 40 tons ballast på ladet af traileren.

Norden rundt på fem dage

Turen gik fra København til Trondheim over Haparanda i Sverige til Helsinki og derefter over Stockholm retur til Danmark. Altså samlet 3.460 kilometer i meget forskelligartet terræn, der blev tilbagelagt over fem dage.

”Vi ville teste i praksis, hvor meget vi kunne nedbringe miljøbelastningen ved hjælp af såkaldt miljøvenlig kørsel – samt vise, at det er nemt at komme omkring i Norden, selvom brændstoftanken indeholder flydende biogas i stedet for diesel,” siger Jørgen Andreassen.

Med frydende biogas (LBG) er CO2-aftrykket reduceret med omkring 95 procent i forhold til et dieselkøretøj.

Fra 2.658- til 195 gram CO2

”Turen udledte således blot 195 kg CO2, hvor en tilsvarende diesellastbil ifølge vores beregninger ville have udledt hele 2.658 kg,” siger Jørgen Andreassen.

S-WAY’en er udstyret med et forudseende HI CRUISE GPS køresystem, en 12-trins HI-TRONIX automatiseret gearkasse samt IVECO ECO MODE PLUS, der sikrer optimal brændstoføkonomi.

Men trods bilens tekniske hjælpemidler, er chaufførens køreteknik stadig afgørende. Med sin forudseende kørestil og en generel reduktion på ca. 5 km/t af gennemsnitshastigheden sparede Jørgen Andreassen cirka 10 pct. i brændstofforbrug på turen.

God stil sparer penge

Jørgen Andreassens råd er at tilegne sig en kørestil, der er glidende og jævn, hvor man undgår at spilde sit brændstof på hurtige accelerationer. Man bør skifte gear lidt tidligere, end man ellers er tilbøjelig til. Og så skal man holde god afstand til køretøjet foran for at undgå opbremsninger.

”De fleste har nok oplevet chauffører, der kommer udmattede frem og med skuldrene helt oppe om ørene. Det er tegn på, at de gasser for meget op og hele tiden bliver tvunget til at bremse,” siger Jørgen Andreassen.

Han understreger, at hvis man i stedet lægger sig på en jævn fart og holder afstand, er det, som om trafikken forsvinder. Man koncentrerer sig kun om sin egen kørsel.

Skyhøje brændstofpriser

Samlet set er det ifølge Jørgen Andreassen med disse små justeringer realistisk for langt de fleste at nedbringe brændstofforbruget med omkring 10 procent over længere strækninger. En væsentlig reduktion både for miljøet og for økonomien.

På turen rundt i Norden var synet af standere med skyhøje brændstofpriser nemlig et tilbagevendende fænomen, og i sig selv vil det aktuelle prisniveau nok inspirere mange til at forbedre sin kørestil.

”Økonomi er en stærk drivkraft, og jeg er overbevist om, at vi vil se en opblomstring i interessen for eco-friendly driving i hele transportbranchen. Det vil være positivt for trafiksikkerheden og miljøet,” siger Jørgen Andreassen.

Fakta Nordic Biogas Tour:

Fra København til Trondheim og videre til Helsinki via Haparanda – og derefter til Stockholm og retur til København.

Strækning: 3.460 km.

Køretid: 5 dage.

Totalvægt køretøj: 40 tons.

Brændstofforbrug: 916 kg. biogas.