Til næste år kan danske virksomheder købe den nye, elektriske 2-tons E-Transit – med en flot rækkevidde på 350 kilometer efter WLTP målemetoden. Mere end dobbelt så langt som Fords direkte kunder i den tunge varebilsklasse.

Men allerede i år begynder feltprøver hos kunder – bare ikke i Danmark. Ford har valgt el-billand nummer ét, Norge, samt Fords europæiske hjemmemarkeder – Storbritannien og Tyskland.

Ford var tidligt ude med elektriske varebiler – med de første Connect modeller – men kunderne og dermed markedet var ikke klar, har Ford-ingeniører tidligere fortalt VOTY.dk.

Krav fra kunder og politikere

Det er de nu – fordi flere og flere bystyrer i verden vil have grønne transportløsninger med bl.a. elektriske ”Last Mile” varebiler og lastbiler.

Men allerede i foråret 2019 løftede Ford-chef Stuart Rowley virksomhedens planer og elektrificering af deres samlede flåde af person- og varebiler – bl.a. den nye E-Transit.

Ford var måske ikke først ude med el-bils løsninger – men i dag er man gået ”all in” for elektrificering. Frem til 2025 er investeringen i elektrificering opgivet til 134 mia. kroner.

Ford diesel-varebiler efter 2030

Alle Ford personbiler er 0-emissions biler i 2030. Her er to tredjedele af Fords varebiler også elektrificerede – for der vil stadig være behov for dieselmotorer – Ford Transit Custom i eludgave følger i øvrigt i 2023.

De fleste bilfabrikker havde oprindeligt først planer om elektriske varebiler i 2024, som bl.a. Ford-ingeniører har udtalt, men krav og behov har ændret sig fra både politikere og kunder – så man nu er tæt på markedsføring.

Håndbyggede protytyper

Første trin var plug-in udgaven af Ford Transit Custom, som var klar i 2019. I november i fjor var man så klar med prototypen af E-Transit.

De blev håndbygget i Fords center i Dunton nord for London – mens Streetscooter blev samlet i Köln. De færdige el-varebiler bygges af tyrkiske Ford Otosan i Koacaeli.

Fords første nyeste E-Transit udgave har udover elektrisk drivline også den nyeste teknologi indenfor connectivity og førerinformation.

Fødevare- og postdistribution

Feltprøve-projekterne er udviklet for at vise, at Fords elektriske varebil lever op til alle standarder indenfor en række udvalgte brancher.

Alle varebilerne til projekterne er bygget på Fords globale varebilscenter i Dunton i Storbritannien, og de vil blandt andet være tilgængelige med kølerum.

Testbrancherne er indenfor madlevering, pakkeleverandører og posttjenester.

Vigtigt med hverdagstest

”Denne type hverdagstest er vigtig, da den giver os indsigt i og bedre forståelse af, hvordan kunder i forskellige brancher kan forbedre deres produktivitet med en nul-emissions bil,” siger Andrew Mottram, chief programme engineer, Ford Europa.

I Europa vil 25 forskellige varianter af E-Transit være tilgængelige – som både enkelt eller dobbelt kabine og som chassis. Alle varianter kan fås i forskellige længder, højder og totalvægte.

Teknikken i E-Transit

Den elektriske motor i bilen har 269 HK og maksimalt drejningsmoment på 430 Nm. Ford E-Transit bliver med sit baghjulstræk som nævnt således den stærkeste af alle tilgængelige varebiler i Europa.

Streetscooter udgaven ydede til sammenligning 90 kW (122 hk), havde et moment på 276 Nm og havde en rækkevidde på 200 km.

Batteriet i den nye E-Transit placeres i bunden af varebilen, hvilket betyder at varerummet er op til 15,1 kubikmeter. Det samme som en baghjulstrukken 2-tons Transit har i dag. Den forventede lasteevne er 1.616 kg for varebil varianten og 1.967 kg for chassismodellerne.

El billigere at servicere

Den nye E-Transit vil ikke kun gøre virksomhederne mere bæredygtige, men den vil også reducere omkostningerne til service med omkring 40 procent sammenlignet med en lignende varebil med dieselmotor.

Det er baseret på tre år eller 180.000 km. – og sammenlignet med planlagt og ikke planlagt vedligeholdelse af en elektrisk varevogn i forhold til en lignende dieselbil.

Pro Power el-stik

Det vil også være muligt at få E-Transit med ”Pro Power On Board” – med systemet er E-Transit en energikilde, hvor udstyr og værktøj kan betjenes med op til 2,3 kW (2300 W). Det er første gang sådan et system er tilgængeligt for lette varebiler i Europa.

E-Transit vil derudover være den første varebil, der kommer med det helt nye infotainmentsystem SYNC 4. Som standard er bilen udstyret med en 12 tommer touchscreen, forbedret stemmegenkendelse og navigation.

Med Ford ”Power-Up” vil E-Transit også løbende opdateres trådløst med ny og forbedret funktioner og forbedringer.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk