Det franske logistikfirma XPO, som er en pioner inden for godstransport med alternativ energi, har indgået aftale om at købe 100 nye elektriske lastbiler fra Renault Trucks.

XPOs investering er på baggrund af virksomhedens test af Renault Trucks E-Tech D 16-tons lastbil i Lyon- og Paris-regionerne siden oktober 2021. XPO har til dato afsluttet ordrer på 65 elektriske lastbiler. Alle ordrens100 lastbiler leveres frem til 2024.

Danske Carlsberg var forøvrigt blandt de første europæiske virksomheder, som investerede i Renaults elektriske D-linje lastbiler til deres schweiziske bryggeri Feldschlösschen.

Til palletransport

De 16-tons og 19-tons tunge XPO-køretøjer vil være baseret på 28 XPO “Less-Than-Truckload” (LTL) lokationer i Frankrig, og vil blive brugt til palletransport.

Virksomheden forventer at foretage omkring 25 pct. af sine leverancer med elbiler i 2030 – sammenlignet med 2019 – hvilket vil reducere CO2-emissionerne med mere end 26.000 tons.

Med Renault Trucks ordren positionerer virksomheden sin flåde i henhold til fremtidige reguleringer inden for leverancer i byområder, samtidig med at de hjælper kunderne med at nå deres CO reduktioner.

250 km rækkevidde

Renault Trucks E-Tech lastbiler har en lastekapacitet på 18 til 21 paller og er udstyret med en 185 kW motor.

Med en rækkevidde på op til 250 km på en enkelt opladning reducerer hver lastbil CO2 emissioner med anslået mængde på 45,7 tons om året sammenlignet med dieselkøretøjer.

Bilerne kører uden lokal CO2-udledning og reducerer støj- og lugtforurening markant, hvilket gør dem velegnede til leverancer i byområder. De udsender også færre fine partikler og har med færre vibrationer, hvilket reducerer chaufførens træthed.

80 ladepunkter

XPO Logistik havde en positiv oplevelse med at teste den første Renault Trucks el-lastbil til leveringer i byområder.

Den nye ordre på 100 helelektriske lastbiler er en skelsættende aftale for både XPO og Renault Trucks i Frankrig.

”Vi har foretaget en stor investering for at udstyre vores transportanlæg med mere end 80 el-ladepunkter,” siger Bruno Kloeckner, adm. direktør i Frankrig for XPO Logistics.

Hjælper kunder med miljøet

Dermed bevæger virksomheden sig hen imod en mere bæredygtig vejtransport og støtter sine kunder så meget som muligt i at nedsætte CO2 udledning i deres forsyningskæder.

Hos Renault Trucks er man glade for at bidrage til XPO’s grønne omstilling med den største ordre på Renault Trucks el-lastbiler i Frankrig. Forholdet til XPO er bygget på gensidig tillid gennem mange år, og er en af de nøglefaktorer, der førte til aftalen.

”Renault Trucks er førende på det franske marked inden for bæredygtighed, og vi har pligt til at lede vejen mod bæredygtig transport,” siger Christophe Martin, administrerende direktør for Renault Trucks i Frankrig.

XPOs forpligtelse:

XPOs elektriske løsning er virksomhedens seneste investering for at hjælpe sine kunder med at reducere CO2-aftrykket fra deres forsyningskæder.

Virksomheden har en af de mest moderne og sikre transportflåder i Europa – styret af digital teknologi for ”end-to-end” effektivitet. Mere end 95 pct af XPO’s europæiske flåde overholder Euro VI-emissionsregulativerne.

XPO resultater og politik:

Banebrydende indenfor godstransport med alternativt brændstof siden 2015 – med lastbiler, der kører på flydende naturgas (LNG) og komprimeret naturgas (CNG), som begge reducerer fine partikelemissioner og udleder 70 pct mindre nitrogendioxid – og lastbiler, der kører på biogas, hvilket reducerer CO2-udledningen med 80 pct.

XPOs flåde i Frankrig omfatter nu 230 af disse alternative brændstof-køretøjer.

Miljørigtige diesellastbiler

En stor 2020-investering i 500 køretøjer fra Renault Trucks, inklusive trailere. Lastbilerne er udstyret med Euro VI-D-kompatible dieselmotorer, den strengeste europæiske emissionsstandard.

Løbende træning af chauffører i miljørigtig kørsel – og udvidet teamtræning indenfor alternativ energitransport.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk