Agenturet på de japanske Isuzu lastbiler og varebiler har ligget trygt i skuffen hos Nellemann A/S siden 2007, men finanskrise og dårlige yen kurser har udskudt lanceringen af bilerne til i år.
”Vores japanske samarbejdspartnere forstod godt, at der ikke var grund til at forcere import-starten før konditionerne var i orden. Endelig valgte vi så at skyde importen til den nye udgave af Isuzus pick-up model D-Max blev lanceret i 2012, men krisen har skubbet tidspunktet et par gange siden, siger Jacob Nellemann, adm. direktør og CEO i Nellemann Holding A/S.
Nellemann-koncernen har desuden importen af de koreanske Kia-bilmodeller, som har stor succes herhjemme, samt sportsvognsmærket Aston Martin og Fisker. Desuden har man flere detailforretninger med bl.a. Kia, Fiat og Ford.
Også nye forhandlere
”Distributionen af Isuzu vil blive varetaget af både nuværende og nye forhandlere. Vi har en målsætning på 10 dedikerede forhandlere i landet. Vi har mange års erfaring med salg af erhvervskøretøjer – og kender markedet, når det nye mærke skal i gang,” siger Jacob Nellemann.
Nellemann og Isuzu ønsker at opbygge et stærkt fokuseret forhandlernetværk med fokus på pick-up køretøjer. Man er fortsat i tænkeboks, når det gælder import af Isuzus mindre N-serie lastbiler, som bl.a. samles i Irland. Isuzu har desuden i mange år været verdens største producent af dieselmotorer.
Isuzu er meget stærke i bl.a. Irland og Storbritannien, men D-Max modellen fra Isuzu ligger højt oppe på salgslisterne for erhvervskøretøjer i både Norge og Sverige.
Bygges i Thailand
Pick-up modellen produceres i Thailand, som er en meget stort marked for denne type biler. Både Ford og Toyota har produktion af pick-up køretøjer i landet.
”Det kan godt være, at vores D-Max ligner alle andre pick-up biler, men den er i alle detaljer kraftigere bygget. Bare en detalje for eksperterne: Isuzu bruger til hjullejer de stærkere rullelejer i stedet for de normale kuglelejer,” siger Jacob Nellemann.
Jeg har ved flere lejligheder prøvet D-Max – senest i 2012 på Milbrook testbanen nord for London og ved en test i skovområder nær Värnamo i Sverige.
Bedst i test til terrænkørsel
Bilen klarede sig godt ved begge arrangementer. Den kører fremragende – og var nok den samlet bedste af bilerne i terrænkørsel.
I forbindelse med den internationale Pick-Up of the Year 2013 prisuddeling blev den slået af Ford Ranger, der havde en bedre all-round status ifølge de 24 jurymedlemmer. Af 106 mulige point fik Ford’en 47- og Isuzu D-Max 29 point på andenpladsen.
De første D-Max modeller forventes at lande i Danmark i sensommeren i år – til fornuftige priser i forhold til konkurrenterne, lover Jacob Nellemann.
Bygget efter lastbil-principper
Hos importøren tror man i høj grad på Isuzu’s succes i Danmark.
”D-Max er bygget som en lastbil, hvilket giver dem styrke og solide egenskaber. Som den eneste pickup på markedet kan vi f.eks. tilbyde 3.500 kg på trækkrogen, siger Jacob Nellemann.
Bilen er et arbejdsredskab. Derfor er målgruppen professionelle erhvervsdrivende. Jacob Nellemann forstår godt, hvorfor denne type køretøjer ikke klarer sig så godt herhjemme i forhold til i andre lande.
Ikke nok focus på pick-up’s
”Der er ingen i branchen, der har fokuseret nok på pick-up biler. Forhandlere vil hellere koncentrere sig om luksusbiler eller små biler. Men må se derhen for kunden til erhvervsbiler er. Forhandlerne skal kunne håndtere Business-to-Business salg (B2B). Vi vil ind til de kunder, der ikke har andre alternativer til jobbet end pick-up biler. I dag sælges 4-500 pick-up biler herhjemme – jeg tror på at der er potentiale på op mod 300 biler mere, siger Jacob Nellemann
Isuzu blev grundlagt i 1916 – og er den ældste producent af varebiler i Japan. Virksomheden er i dag en af de største producenter af lastbiler, busser og varebiler i Japan og mærket er repræsenteret i 100 lande, deriblandt også i Danmark.
Tilbage i 70’erne
Isuzu blev solgt i Danmark i slutningen af 70’erne og begyndelsen af 80’erne gennem Opel forhandlere. Blandt andet pick-up modellen KB 41 og senere den ægte off road’er Trooper. Isuzu byggede også den senere Opel Frontera for General Motors.
Nellemann er et af Danmarks ældste bilhuse. Det blev grundlagt i april 1900 i Randers. Med 114 år på bagen har koncernen et stort erfaringsgrundlag inden for distribution og salg af biler. Koncernen har i dag over 200 medarbejdere – og har bilhuse i København, Roskilde, Odense og Århus.
–
Fakta Nellemann A/S:
1900: Firmaet grundlægges af Vilh. Nellemann i Randers.
1905: Første bilimport (Minerva fra Belgien).
1921: Import og produktion af varebiler.
1969: Største autoselskab i Danmark.
1972: Start import Jaguar.
1992: Start import Aston Martin.
1995: Start import Kia.
2000: Øget fokus på detailsalg.
2005: Udvidelser på nye markeder.
2010: Opstart eget leasingselskab
2014: Import af Jaguar, Honda motorcykler, Kia, Aston Martin, Fisker og Isuzu. Detailhandel med Kia, Fiat/Fiat Professional, Ford, Nissan og Alfa Romeo.
Regnskab Nellemann Holding 2012 (2011 i parentes):
Nettoomsætning: 1.769.568 kr. (1.475.359)
Bruttoresultat: 156,158 kr. (135.384)
Årets resultat: 44.575 kr (25.883)
Egenkapital: 220.000 kr. (250.000)
Medarbejdere: 179 (182)
Overskudsgrad: 3,7 (2,7)
Soliditetsgrad: 31,6 (39,9)
Forrent. af egenkapital: 19,0 (10,5)