Blækket var knap nok blevet tørt, efter at adm. direktør Lars Larsen fra Bilhuset Manniche i Glostrup havde underskrevet forhandlerkontrakten med Chevrolet Danmark, før General Motors ledelsen i USA meldte ud, at Chevrolet efter 2016 ikke skulle sælges i Europa.

Her stod Lars Larsen med et helt nyt bilhus med to flotte salgslokaler, hvor Fiat, som man repræsenteret i mange år, skulle være i det ene lokale og Chevrolet i det andet. Men han var blevet opsagt som forhandler med udgangen af 2016 – næsten inden han kom i gang.

Store investeringer
”Vi har allerede investeret meget i værktøjer og uddannelse, så vi vil kun være forhandlere frem til ultimo 2016 – og fremover være autoriseret Chevrolet-værksted.  Vi har så været heldige at få et nyt mærke sammen med Fiat, nemlig spanske Seat, der er et mærke i Volkswagen-gruppen, og som er i fremgang herhjemme.,” siger adm. direktør Lars Larsen, Manniche A/S.

Det gamle bilhus, som i 70’erne rummede hovedsædet for DOMI, importøren af den første Mini og Leyland varebiler, er blevet dobbelt så stort. Forretningen er desuden opdelt i to sektioner med to hold sælgere.

”Markedet har været for trangt i forhold til huslejen, så vi har fået en aftale med ejerne, der betyder en bedre lejekontrakt og bedre forhold med nye salgslokaler og nyt værksted, siger Lars Larsen.

Ny reparationsgrænse
Bilmarkedet er ikke som i midt-halvfemserne. Hvem glemmer nogensinde de fantastiske tider med et godt salg og masser at bestille på værkstedet. Dengang, hvor man tjente mange penge på at sælge biler. I dag kan man måske tjene 700 kroner på en bil – og så skal man lige levere et sæt gratis måtter.

”Tiderne er ikke som før, men vi tror på projektet, som kommer til at omfatte de to salgslokaler, et nyt værksted og et ny pladeværksted, som får mere at bestille med en kommende reparationsgrænse på 75 pct. i forhold til en totalskade – mod før 65 pct.”, siger Lars Larsen.

Varebiler giver aktivitet
For der er fuld aktivitet med masser af håndværkerbiler i bilhuset Manniche, for uden salg af varebiler med jævnlige besøg på værkstedet, ville det være svært, som Lars Larsen udtrykker det.

For Fiat betyder det meget større salgslokaler end før, og med en sælger dedikeret til erhvervsbiler, hvor Fiat Professional er meget stærk. Med moderne LED-lys og store italienske klinker, som hører til et italiensk bilmærke, til at pryde salgslokalet.

Forpladsen bliver samtidig renoveret, og som noget nyt bliver der indskrivning til værkstedet i salgslokalerne.

Forhandlet i et år
I et år har Lars Larsen sammen med sin bestyrelse og formand Ulrik Bebe samt kompagnon Finn Rants forhandlet med ejeren af bygningen, Ejendomsselskabet Søndre Ringvej, om en udvidelse og modernisering.

Huslejen var tidligere i overkanten i forhold til de dårlige tider, men med bedre forhold og mere plads ville det bedre hænge sammen.

Ejeren af huset Hr investeret mere ene 10 millioner på modernisering af huset, som også omfatter Idé-møbler forretning og en kommende nabo.

30 medarbejdere
Lars Larsen er i dag indehaver af Manniche med 50 pct. af aktierne, men hans gode ven, Finn Rants, er ejer af den anden halvdel.

Lars Larsen har været tilknyttet forretningen Manniche A/S siden 1980, først som mekaniker, siden som værkfører, og senest siden 2002 som direktør.

Der er op mod 30 medarbejdere i selskabet, hvor de seks er dedikeret salgsafdelingerne.

Fakta dir. Lars Larsen:
Uddannet mekaniker hos VW forhandler Roed-Sørensen 1972.

Mekaniker hos fa. Jens Manniche 1980-1985.

Værkfører Nissan Albertslund 1985-1988.

Værkfører hos Manniche 1988-2002.

I direktionen hos Manniche 2002.

Bilmærker 2014: Fiat, Fiat Profesional, Seat – og på kort sigt Chevrolet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk