Fiat Tipo sælges kun i begrænset omfang som gulpladebil , men i seneste udgave med standard nødbremsesystem får man meget bil for pengene.

Fra 108.000 kroner plus moms for en Fiat Tipo Van og knap 10.000 kroner mere i dieseludgave giver den nyeste udgave af Fiat Tipo rigtig meget varebil for pengene.

Vi har tidligere prøvet Tipo 5-dørs diesel i Lounge udgave med udstyr, som løfter det overordnede billede af bilmodellen – med en masse udstyr, som ikke så mange biler i mellemklassen kan prale af.

Klarer 29,4 km/l

Designet er klassisk, og den italiensk designede- og tyrkisk producerede bil har i øvrigt en platform, som deles med General Motors (GM Fiat Small Wide Platform). En platformen er noget af det dyreste ved bilproduktioner, og derfor er der generelt udbredt samarbejde på dette område bilkoncerner imellem.

Tipo hører til i lavprisgruppen og fås med to benzinmotorer samt en 1,6-liter dieselmotorer, som nok kan anbefales i erhvervsøjemed. Den er økonomisk med et snitforbrug (NEDC) på 29,4 km/l – typisk med god økonomi i en Fiat dieselmotorer.

Bilen trækker i fjerde gear fra 50 km/t, men først fra 65 km/t i femte gear og 75 km/t i sjette gear – alle ved 1.500 omdrejninger. Der er lidt støj under hurtig acceleration, men den er ret kvik og når 100 km/t på under 10 sekunder. Stop/start system er standard.

Trailer på op til 1.200 kg

Den trækker en trailer med bremser på 1.200 kg. og der er et stort varerum (Fiat melder dog ikke en dimension ud). Læssekanten er relativ stor indvendig med 140 mm – men den udvendig er på 173 mm. Der er ikke handskerumslås – men der er midterboks under et armlæn.

Tidligere var der bl.a. kritik af, at der ikke var nødbremsesystem i bilen, men det er nu standardudstyr i alle udgaver. De dyreste Lounge versioner har tillige adaptiv fartpilot, og man kan få Tipo med 6-trins dobbelt-koblings gearkasse.

Man sidder godt bag det to-vejs justerbare læderrat, men man kunne ønske mere sidestøtte. Bilen har klimaanlæg, navigation og USB-stik. Der er både to kopholdere og plads til to flasker i dørene.

Klassisk navn

Kvalitetsniveauet er rimelig for denne prisklasse, men man må leve med en del hård sort plast, men som selvfølgelig er praktisk i en Van.

Navnet Tipo går 30 år tilbage – dengang med produktion i Italien. Den nyeste udgave er designet i Italien, men produceres i af samarbejdspartneren Tofas i Tyrkiet, hvor det er billigere at bygge biler.

Her bygges også modellen Doblò.

Udstyret i Tipo

Fiat Tipo kommer med masser af udstyr selv fra første trin, Pop, hvor standardudstyret byder på sikkerhedspakke med nødbremse, fartpilot, aircondition samt el-sidespejle med varme.

Easy-versionen byder yderligere på blandt andet klimaanlæg, parkeringssensor bag og multimediesystem med fem tommer touchscreen, Bluetooth og Fiats Live-Services, hvor man kan tjekke Facebook opdateringer eller høre musik via sin mobiltelefon.

Topmodellen Lounge har alt i udstyr lige fra adaptiv fartpilot til Uconnect multimediesystem med stor syv tommer touchscreen i høj opløsning, Apple Carplay, regn- og lyssensor, bakkamera og automatisk nedblænding af bakspejlet. Easy og Lounge versionerne kan for ca. 6.000 kr. ekstra opgraderes med Xenon forlygter.

Med de opgraderede versioner af Tipo gør Fiat op med de store prisspring imellem udstyrsniveauer og motorer, der ellers kendetegner mange biler i denne klasse.

Følgende udvalgte standardudstyr følger med i Lounge-udgaven:
● Sikkerhedspakke med nødbremse
● Fartpilot og fartbegrænser
● “Smart fuel” system (så man undgår forkert brændstof)
● Cityservostyring
● Seks airbags
● Dæktryksovervågning
● Udvendig temperaturmåler
● Hill Holder
● Cargo Magic i bagagerummet (kun SW)
● Uconnect multimediesystem med 5″ touch screen, Bluetooth og Fiat Live Services
● Klimaanlæg
● Parkeringssensor bag
● Læderrat
● Tågelygter for med kurvelys-funktion
● Varme i forsæder
● Indfarvede sidespejle
● Armlæn ved førersæde
● TFT display
● LED kørelys
● Uconnect system med 7″ touchscreen i HD med Bluetooth
● Apple CarPlay
● Bakkamera
● 12V stik i bagagerum
● Adaptiv fartpilot
● Regnsensor
● Lyssensor
● Automatisk nedblænding af bakspejl
● 16″ alufælge

Fakta Fiat Tipo 1,6 MJT 5-dørs:
Motor: 1,6 turbodiesel. 16V.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 120 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,8 sek.
Gearkasse: 6 trins manuel.
Trækkraft: Fra 1.500 omdr. (fra 50 km/t i fjerde gear).
Forbrugssnit NEDC-metode: 29,4 km/l.
CO2 udledning: 29,4 km/l.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. Esc. ABS.
Dæk: Good-Year Efficient Dynamic 205/55 R16.
Affjedring: Uafhænig for/Semi-uafhængig bag.
Trailervægt: 1.200 kg.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.370/500 kg.
Læssehøjde indv,/udv.: 140/730 mm.
Priser 5 dørs Tipo Van fra: 108.000 kr. plus moms.
Testbil: ca. 135.000 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk