Der sælges herhjemme ikke så mange minibus udgaver på grund af en høj pris – oftest over en halv million kroner. Men til gengæld er samme udgave som varebil i reglen vældig godt sælgende på det danske marked.

Citroën viser på forårets store biludstilling i Geneve, der åbner 3. marts for publikum, deres helt nye minibus med navnet SpaceTourer.

Bilen introduceres på de første markeder i løbet af første halvår i år og herhjemme til efteråret. Jumpy kommer formentlig lige efter sommerferien.

Sammen med Peugeot og Toyota
Bilen bygges på Peugeot-Citroëns (PSA) fabrik i nordfranske Valanciennes sammen med to andre identiske minibusser fra Peugeot og Toyota.

Takket være den nye platform har SpaceTourer og ”kolleger” fine dynamiske køreegenskaber og samtidig et lavt brændstofforbrug. Bilmodellen viser bl.a. Citroëns evne til at flytte sig opad i segmentet.

Den afspejler også, at bilkøbere i Europa i højere grad er fælles om fritidsaktiviteter og fælles om transport. Problemet herhjemme er vores bilafgifter, der afskærer de fleste muligheden for at købe dem – undtagelsen af bl.a. hotellers shuttle-servicebiler, leasing- og lejebranchen og virksomheder.

Citroën SpaceTourer karakteristika:

•    Design med lange ubrudte linjer. Samtidig udstråler bilen både energi og tryghed.  
•    Gennemtænkt konstruktion, som gør bilen rummelig, praktisk og anvendelig til en lang række formål. Den er bygget på en ny platform, som delvist er baseret på den modulopbyggede platform EMP2 fra bl.a. Grand C4 Picasso. Der er masser af plads både til passagerer og  bagage. Platformen er kendt for gode køreegenskaber.
•    I det franske modelprogram kan den leveres i tre længder, 4,60, 4,95 og 5,30 meter, og den kan transportere op til ni personer. Højden på bare 1,90 meter. Adgangen til kabinen er  bekvem, idet bilen kan leveres med eldrevne skydedøre med håndfri betjening.    
•    Komforten er fin med den indbydende kabine, høje siddeposition, stole som kan længdejusteres og vendes efter behov samt glastag. Den omhyggelige støjdæmpning bidrager også til høj komfort.
•    Teknologier til gavn for sikkerheden, idet den bl.a. kan leveres med Active City Brake, aktiv fartpilot, blindvinkelalarm og vejstribealarm samt kontrollampe for pause efter to timers uafbrudt kørsel, advarsel om manglende opmærksomhed hos føreren og advarsel om risiko for kollision. Bilen har i øvrigt opnået 5 stjerner i EuroNCAP i henhold til 2015-protokollen.
•    Hertil kommer teknologier som letter den daglige brug, såsom head-up display og navigation i 3 D med Citroën Connect Nav.
•    Dieselmotorer af seneste generation BlueHDi med op til 180 hk og 400 Nm og lavt brændstofforbrug og lav udledning af CO2. Som eksempel kan nævnes BlueHDi 115 S&S 6-trins manuelt gear med et EU-mix på op til 19,6 km/liter og blot 133 g CO2/km.                                                     

Citroën SpaceTourer er udstyret med en ny variant af den modulopbyggede platform EMP2 fra C4 Picasso og Grand C4 Picasso. Den forreste del er den samme med de fordele, det indebærer omkring placering af de forskellige mekaniske komponenter som motor og gearkasse samt for dele i det elektriske system som batteri, ledningsnet m.m.

Den øvrige del af platformen er specielt udviklet til SpaceTourer. Konstruktionen er forstærket og udstyret med ny for- og bagbro. Den kan bære en last på op til 1.400 kg, og opbygningen i moduler gør det muligt at arbejde med 2 akselafstande (2,92 og 3,27 meter) og to længder akseludhæng bag (0,80 og 1,15 meter).

De kan kombineres til tre længder: XS på 4,60 meter med kort akselafstand, og M på 4,95 og XL på 5,30 meter med lang akselafstand.  

Den nye platform giver god plads ved række 2 og 3, og takket være den store skydedør i siden er der bekvem adgang også til række 3. Endelig giver den mulighed for et stort bagagerum.

De udvendige mål med en længde på mellem 4,60 og 5,30 meter, bredde på 1,92 meter og højde på 1,90 meter i samspil med den elektrohydrauliske servostyring giver en vendediameter på mellem  11,30 til 12,40 meter.

Det franske modelprogram omfatter 5 BlueHDi dieselmotorer.   

De er udstyret med et særligt system for reduktion af NOx (SCR, Selective Catalytic Reduction).

I XS-udgaven er brændstoføkonomien for Citroën SpaceTourer:
•    BlueHDi 95 manuel: EU-mix op til 18,2 km/liter og 144 g CO2 pr. km
•    BlueHDi 95 S&S ETG6 : EU-mix op til 19,2 km/liter og 145 g CO2 pr. km
•    BlueHDi 115 S&S 6-manuel: EU-mix op til 19,6 km/liter og 133 g CO2 pr. km
•    BlueHDi 150 S&S 6-manuel: EU-mix op til 18,9 km/liter og 139 g CO2 pr. km
•    BlueHDi 180 S&S EAT6 (6-autgear) : EU-mix op til 17,2 km/liter og 151 g CO2 pr. km

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk