Kia kommer nu tilbage i de store SUV’ers verden. På biludstillingen i Genève i begyndelsen af marts præsenterer den koreanske bilfabrik deres nye Soronto SUV model.
Tidligere blev de fleste Soronto modeller solgte på gule nummerplader, men nu afgiftspolitik på Christiansborg i forbindelse med finanskrisen, ændrede billede. Salget af såkaldte Vans er dog kommet i gang igen.
Arbejdshest
Og Soronto vil formentlig være et godt bud på en arbejdshest, der kan klare mange opgaver. Især med firehjulstræk.
I profil er Sorentos proportioner tilpasset til at få den til at se længere ud, med kortere forhæng foran og bagpå og en længere akselafstand.
Raffineret dristighed
Begrebet “raffineret dristighed” inspirerede KIAs designere, der har forsøgt at opretholde den robuste æstetik fra tidligere generationer af Sorento.
Sorentos redefinerede design indeholder mere stilfulde, skarpere linjer og uafbrudte overflader end nogensinde, hvilket gør den mere skulpturel end sin mere rund-kantede forgænger.
Ny tiger-front
Sorentos mere overbevisende front har også udviklet sig med en ny fortolkning af KIAs velkendte “tiger-nose” grill. Forlygterne i sig selv er blevet til nye ”tiger eye” LED-kørelys, som tilføjer ekstra fokus på designet.
Den nye Sorento bliver en del af KIAs opdaterede globale SUV-line-up, som også inkluderer Seltos, Stonic, Sportage og Telluride.
Helt ny platform
Den nye model er resultatet af et samarbejde mellem KIAs tre globale designcentre i henholdsvis Korea, Europa og Nordamerika.
Den nye generations model er baseret på en helt ny platform, der hæver standarderne for plads, praktik, og effektivitet i det mellemstore SUV-segment.
Platformens struktur og layout giver plads til Sorento’s nye Smartstream turbo-hybrid drivlinje.
El-hybrid
Den nye drivlinje er den første elektrificering af Sorento’en. Den består af en 1,6 liters turbo-benzin motor, en 44,2 kW elmotor og en 1,49 kWh lithium-ion-batteripakke.
Motoren producerer en samlet effekt på 230 hk og 350 Nm drejningsmoment, hvilket giver lave emissioner med høj ydeevne. Det intelligente design betyder, at batteripakken kan placeres under selve kabinen uden indflydelse på hverken kabinen eller bagagerummet.
Europa får diesel
For europæiske kunder bliver det også muligt at få den nye Sorento med en ny 4-cylindret 2,2 liters ‘Smartstream’ dieselmotor, der producerer 202 hk og 440 Nm drejningsmoment.
Denne motor er parret med KIAs nye våde 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse (8DCT), der er udviklet til at tilbyde det jævne gearskift som et konventionelt automatgear men med en forbedret effektivitet i forhold til tør koblings-DCT’er