(DÜSSELDORF)

I går aftes løftede Volkswagen erhvervsbiler sløret for den nye generation Caddy såvel som personbil
som varebil – men dansk premiere bliver først sidst på året.

Den nye Caddy, som er femte generation, er ny fra ende til anden, som vi tidligere har beskrevet. Langt
hen ad vejen bygger den nye bil på den ottende generation af Volkswagen Golf, som netop er lanceret i
Danmark.

Tre dieselmotorer

Det betyder, at Caddy også bruger MBQ platformen, men også drivlinen med i første omgang tre diesel-
og en benzinmotor er genbrug fra Golf.

Dieselmotorerne, der har SCR katalysator og efterbehandling med AdBlue, yder mellem 75- og 122 hk. Benzinmotoren yder 116 hk. Senere følger en gasmotor og en plug-in hybrid benzin motor. Dertil kommer også 7-trins DSG automatgeargearkasse.

Først den korte – så den lange

Fra begyndelsen er det kun den korte model, der kommer på markedet – senere følger den lange Maxi
udgave. Bilernes varerum rummer mellem 3,1- og 3,7 kubikmeter. Maxi har en sidedør på lige over 1,20
meter, så man kan få en euro-palle ind på tværs.

Trailervægten er fortsat 1.500 kg. og der er nu trailer assist system samt side assist og rear traffic alert.
Nyt er også adaptiv fartpilot. Der er plads til to euro paller i Maxi udgaven.

Det begyndte i USA

Caddy er bygget i tre millioner eksemplarer siden starten i 1978 i USA (som Rabbit). Europa kom med i 1982 i det  forhenværende Jugoslavien.

Projekt Caddy 5 gik i gang i 2017, fortæller designchef Albert Johann Kirzinger – og der er tale om en ny
designfilosofi med en buet taglinje, en rund front, hvor LED-forlygterne drejer om hjørnet. Og den er
også meget vellykket med sit aerodynamiske design – og sit helt nye interiør med bl.a. nye sæder.

Forbundet 24/7

Den nye Caddy er digitaliseret og forbundet til omgivelserne 24/7 – også til værkstedet.

Man kan få  instrumentering med to store skærme (op til 10 tommer) som på den større Transporter T6.1 – og man  kan også tale med sin Caddy – bare man siger ”Hallo Volkswagen.”

Der blev ikke talt priser i går, men det bliver konkurrencedygtig, var budskabet – men lidt presset at
merprisen i forhold til den nuværende ikke var over 7.500 kroner.

De meste udstyr og som Van

Personbilsudgaverne, der blev vist samtidig med varebilen, var højt udstyrede – men i princippet kan det meste udstyr til personbilerne også bestilles til varebilerne – bl.a. det digitaliserede instrumentbræt.
Specielle udgaver af personbilen kaldet Pan Americano og Edition er særligt veludstyrede og minder lidt
om minicampere. I Danmark vil de sikkert også kunne ombygges til varebiler.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk