Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Terrængående Plug-In hybrid

Kia har fordoblet deres salg i Europa de seneste 10 år – og i 2020 bliver det meste af modelprogrammet fornyet – bl.a. med Stonic SUV og den store Sorento 4×4.

Koreanske Kia har virkelig vist, at den forstår at bygge de biler, som kunderne vil have – så godt, at man har fordoblet salget fra 2008 til 2018.

Fabrikken har i 2019 præsenteret nye modeller i det populære Ceed program – senest XCeed, der var i finalen i kåringen af Årets Bil i Danmark 2020, hvor elektriske Tesla 3 dog vandt til sidst.

Fjerde generation

I 2020 fortsætter moderniseringen af modelprogrammet. Ny Rio i august, ny Picanto (mini) i september, ny Stonic SUV i oktober og ny Stinger sportsvogn i novenber.

Dertil kommer en ny stor Sorento 4×4 SUV, som i sensommeren 2020 lander i fjerde generation – hvor første generation blev vist i 2002.

Gulpladehit

Det var dengang varebils-reglerne var anderledes – og hvor over halvdelen af bilerne blev solgt på gule plader. Den nye Sorento vil også kunne fås som Van – og måske er den kommende Plug-In hybrid udgave så ekstra interessant.

Alle biler i Kia programmet bortset fra Picanto kan fås som Van. Her er der Stonic, der sælger bedst. Til og med november i år 54 enheder mod otte i fjor. Niro har solgt 14 mod syv i fjor, Ceed 10 mod fem i fjor – mens Sportage er faldet fra 21- til 13 i år og Rio er faldet fra 12- til en enkelt i år. Sorento har som Van solgt i to enheder både i 2018 og 2019.

Mildere beskatning

Salget af ægte varebiler er generelt steget i Danmark, men samlet er det dog gået tilbage, fordi salget af ombyggede personbiler totalt set er faldet to-tre pct. – ikke mindst fordi en mildere beskatning på 150 pct. i stedet for 180 pct. Derfor købes der flere større biler – og færre på gule plader.

Men Kia sælger altså fortsat gulpladebiler, selvom man ikke har ægte varebiler på det danske marked – p.t. – for efterhånden som både Kias og søsterselskabet Hyundais biler kommer med alternative drivliner, vil de koreanske varebiler som Hyundai H350 (er vist i brint-prototype) og Kia Pregio følge med.

Elbiler i Øksnehallen

17. april er der e-Expo udstilling i københavnske Øksnehallen med elektriske biler, hvor Kia er med både med el- og andre grønne køretøjer med Plug-In og Mild Hybrid biler.

eNiro Nito Plug-In hybrid sælger godt, men adm. dir. Rasmus Aagaard, Kia Danmark, fortalte ved et møde forleden, at man kunne sælge endnu flere, hvis man kunne skaffe dem.

Aagaard vil forsøge at få flere biler næste år – men f.eks. vil fabrikken ikke slippe Rio modeller til den pris, som Aagaard vil betale (for at være konkurrencedygtig). Rio er ellers Kias nummer ét sælger i Europa.

E-salget flytter uden støtte

Han mener, at det kun er ”troende” bilister, der vil betale for en elbil uden statsstøtte – og han tror, at salget af elbiler vil dykke den dag, hvor regeringen bremser støtten.

Så finder elbilerne hen til det land, hvor der fortsat er støtte – også selvom en elbil er billigere at køre i end en f.eks. benzinmodel. Men i løbet af 2020 vil halvdelen af Kias biler være elektrificerede.

Uholdbart med Plug-In beskatning

Både Ceed SW og XCeed kommer i øvrigt som Plug-In i 2020 – i henholdsvis januar og april måned. I år er Kia Plug-In hybrid biler med 1.919 enheder de mest solgte af sin slags – med Mitsubishi på andenpladsen med 490 enheder.

”Vi sælger nærmest kun el- og Plug-In biler til private i dag, men det vil ændre sig, når beskatningen af disse biler bliver yderligere begunstiget – og så er der er reel fare for, at firmabilkunden, der får en billig Plug-In hybrid, vælger ikke at lade den op – fordi firmaet betaler benzinen – og der skal betales skat af firmabil-ladestandere modsat ladestandere til private. Og den situation er uholdbar,” sagde Rasmus Aagaard.

Internationalt skal fabrikkerne emissions-mæssigt ned på 95 g CO2/km i 2020, men det har Kia ikke problemer med. I år er tallet 117 gram (i år 2000 var tallet 175 gram).

MPV-salget droppes af mange bilfabrikker – og nu har Kia således stoppet produktionen af den kompakte Venga MPV. Det betyder plads til flere andre biler på fabrikken i Zilina i Slovakiet – f.eks. Ceed og Stonic.

Venga blev solgt i 79 enheder i 2018 grundet er stort salt til Frederikshavn kommune. Fordi man sidder behageligt højt. Men til gengæld sælges der en del reservedele til kommunebilerne – især kofangere.