(ATHEN)

VOTY.dk har som det første danske medie prøvekørt den nye Volkswagen Transporter med el- og dieselmotorer på mildest talt elendige veje udenfor Athen.

Men det varer ikke længe, før de første kunder kan komme bag rattet på den nye arbejdsbi.
“De danske Volkswagen-forhandlere forhandlere har allerede fået den nye Transporter i udstillingsvinduet, og den officielle introduktion til kunderne begynder i denne uge.”

Det fortæller Nicolai Farganis, marketingchef for Volkswagen Erhvervsbiler – importør af Volkswagen i Danmark – til VOTY.dk.

Større end forgængeren

Vi prøvede to udgaver af Transporter – topversionen med dieselmotor på 170 hk og el-udgaven med 83 kWh batteri brutto – og elmotor på 160 kW.

”Herhjemme bliver det som ved forgængeren Transporter T6.1 diesel-udgaven med 150 hk, der skal stå for den største del af salget,” siger Farganis.

Generelt forventer man hos importøren, at den lange udgave bliver mest populær. Den nye Transporter-serie er større ned forgængeren på nærmest alle leder og kanter.

En tredjedel el-udgave

Når det gælder den elektriske e-Transporter tror man hos importøren, at den vil udgøre en tredjedel af salget.

”Dermed kan vi beholde vores stærke position med en markedsandel på cirka 40 pct i segmentet af elvarebiler,” siger marketingchefen.

Priserne er også klar – fra 310.000 kroner eksklusiv moms for e-Transporter. Det er nogle få tusinde kroner mindre end Ford tager for deres billigste elektriske Transit Custom.

Spring på 10.000 kr.

Der er 10.000 kroners forskel mellem de fire e-Transporter modeller, som ab fabrik yder henholdsvis 85-, 100-, 160- og 210 kW. Batteriernes nettokapacitet er op til 64 kWh.

For e-Transporter gælder det, at man kan lade fra 0- til 100 pct. på syv timer, og hurtiglade 10-80 pct. på 40 minutter.

Prisen på diesel-udgaven begynder ved 272.000 kr. for 110 hk – 150 hk koster med automatgear 286.000 kr. – og 170 hk koster 294.000 kr. eksklusiv moms.

2,3 tons trailervægt

Der findes også specialmodeller af Transporter – kaldet PanAmericana og Edition Transporter.

Flot for e-modellen er en trailervægt på 2,3 tons, men kører man meget med fuld last, ødelægger det rækkevidden, som opgives til op til 330 km.

Altså ikke en langdistance-varebil, men en bil især til opgaver indenfor nær- og regionaldistribution.

Test uden læs

Dieseludgaverne kan trække 2,8 tons (mod før 2,5 tons). Der er generelt tale om 300 kg. mere end forgængeren. Tagvægten er 170 kg – 20 kg. mere end T6.1. Vi skal også nævne mulighed for foldbar trækkrog.

Vi var lidt ærgerlige over, at der ikke var læs i bilerne i Athen, for ud over at bilerne hoppede og dansede på de dårlige veje, så er det svært at bedømme trækkraften.

Uden læs var bilerne jo også meget hurtige. Især med den 170 hestes dieseludgave og et drejningsmoment på 390 Nm ved 1.750 omdrejninger.

Lille vendediameter

Men man er hurtigt dus med de nye udgaver, som er letkørt – med en lille vendediameter. Vendediameter er 11,8 meter med kort akselstand – 13 meter med lang akselafstand.

Den nye Transporter, som er syvende generation siden 1950, bygges ikke som forgængeren T6.1 i Tyskland, men i Tyrkiet – i samarbejde med Ford.

Det er således samme drivline i bilerne som i søstermodellen Ford Transit Custom. Volkswagen oplyser, at man har arbejdet på projektet i mere end to år.

Volkswagen DNA

Selv om Custom danner baggrund for den nye Transporter, så er det lykkedes for de tyske designere med Albert Kirzinger i spidsen at opnå en DNA, der er typisk for Volkswagen.

Især, når det gælder fronten og side-layout.

Der tilbydes samtidig flere udgaver af den nye Transporter end af T6.1, og den nye Transporter er også mere rummelig.

Op til 1,33 tons nyttelast

Således 140 mm ekstra i højden – og 40 mm i længden (den lange udgave).

Der er også 148 mm større afstand mellem hjulkasserne i varerummet – og fem pct. større varerum (5,8- til 9,9 kubikmeter.)

Nyttelasten er øget fra 1,2 – til 1,33 tons. Der kan være op til tre euro-paller i varerummet.

Adaptiv fartpilot er ekstra

Vi vil også pege på, at en nye Transporter ikke har adaptiv fartpilot standard – her skal man af med ca. 12.000 kr. for en særlig førerassistentpakke plus (for e-Transporter.)

Vi skal også pege på LED lygter for og bag, 6-trins justerbart førersæde med armlæn, nøglefri start, bakkamera, linievogter, p-sensorer for og bag samt 1-zone klimaanlæg.

Chassis-modeller i 2026

En del af Transporter-programmet er først klar i første kvartal 2026 – bl.a. chassismodellerne. Her vil der dog kun blive udbudt udgaver med dobbeltkabine – evt. med letvægtssæder på anden række.

Så det er kassevognen, der kommer først – med den lange akselafstand. Dertil kommer muligheden for den høje udgave.

Transporter har en vendediameter på 11,9 meter – til sammenligning har en Golf VIII personbil en vendediameter på 10,9 meter.

Kendt plug-in-hybrid teknik

Når vi taler udgaver, skal man også vente til første kvartal 2026 på en benzin-plug-in-udgave – kaldet e-Hybrid – med 2,5 liters motor kendt fra Ford Kuga personbilen samt CVT gear.

Samtidig ventes 4×4 4Motion udgaven. For e-Transporter handler det her om brug af to elmotorer.

Når det gælder nyttelast, er der oplysning fra Volkswagen på 1.038 kg i e-Transporter og 1.326 kg. i dieseludgaven. Plug-in-hybrid klarer 1.140 kg.

Op til 12,9 tommer touchscreen

Interiøret er en tro kopi af Transit med stor touchscreen. Der er valg imellem 10,3- eller 12,9 tommer.

Det er relativt let at lære skærmen at kende – og mange knapper er placeret udenfor skærmen.

Førerkomforten er god, mens passagererne sidder meget lodret på ret hårde stole. Meget typisk for varebiler i klassen.

Airbag over forruden

Den nye Transporter har forhjulstræk i dieseludgaven og baghjulstræk i el-udgaven. Eller 4×4 som nævnt fra næste år.

eTransporter kører med 1-trins automatgear. Dieseludgaven kører med 8-trins automatgear – eller 6-trins manuelt gear.

Som i Transit er passager-airbag placeret over forruden.

Caravelle minibus

Samtidig med varebilsudgaven kommer minibusudgaven Caravelle – med mulighed for samme drivliner.

Alle eludgaver af Transporter byder på fem års fabriksgaranti.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk