Aldrig har der været præsenteret så mange nye varebiler på kort tid – indenfor det seneste år bare otte nye bilmodeller, dr var med i kampen om Van of the Year 2015.
Prisen gik som bekendt til Iveco Daily i den store klase, men med i kampen var der biler, som direkte henvender sig til Proace kunde-gruppen. Det gælder således den nye Opel Vivaro/Renault Trafic og Mercedes-Benz Vito.
Samtidig har Ford med deres Transit Custom nærmest splittet klassen ad med en kæmpe salgssucces – nummer et i mere end et år taler sit tydelige sprog om, hvad kunderne kan lide – og den gamle kombattant VW Transporter sælger på andenpladsen omkring det halve hver måned.
Toyota Proace sælger godt
Toyota har gjort det godt med Proace – og sælger oftest bedre end dens ophav, Fiat Scudo og PSA-tvillingerne Peugeot Expert og Citroën Jumpy – og det er i øvrigt PSA, der bygger bilen. 300 Proace-enheder er det blevet til i år.
For Toyota har et godt navn – og deres legendariske Hiace var i det meste af en generation nummer et i Danmark. Det er forsat bilen med et utroligt ry om robusthed. Øgede krav til miljø satte dog en stopper for salget i EU – og selv om Toyota ledelsen havde varslet en ny selvstændig model, valgre man i forbindelse med finanskrisen at gå i samarbejde med PSA.
Fra PSA til Renault
Her havde man i mellemtiden valgt at opsige samarbejdet med Fiat Professional på de mellemstore bilmodeller – og så blev Toyota inviteret indenfor i varmen – mod at være med til at udvikle den næste modelserie. Fiat har nu valgt at gå sammen med Renault for at finde afløseren for Scudo efter 2016.
Tilbage til tilbuddet fra Toyota: Kampagneprisen på 99.999 kroner plus moms skal gøre sit til at holde salget oppe. Tilbuddet gælder året ud. Prisen indikerer basisudgaven – vil man op i udstyrsniveau stiger prisen tilsvarende. Standard er dog elektronisk stabilitetskontrol (esc), som er den vigtigste opfindelse til sikkerhed på landevejen – det er standard på alle modeller.