Den tidligere Storebælts- og senest Gedser-Rostock færge M/F Kronprins Frederik er nu blevet indsat som ren trailerfærge på Rødby-Puttgarten overfarten.

I forbindelse med indsættelsen af to nye hybridfærger på denne rute besluttede Scandlines at beholde M/F Kronprins Frederik i stedet for at afhænde den – og i stedet for indsætte den som fragt- og trailerfærge på den såkaldte fugleflugtslinje.Her havde rederiet sidste år en vækst for lastbiler på 8 procent.

I februar måned i år var den gamle færge derfor på værftet NAVIKON i Swinoujscie i Polen. Her fik den blandt andet monteret to nye agterramper med en længde på hver 12 meter, så færgen kan lægge til i lejet i Puttgarden – samt nye, større fenderlister i forenden af skibet, så færgen kan lægge til i lejet i Rødby. Herudover blev der udskiftet i alt 12 tons stål i blandt andet vand-ballasttankene.

70.000 kubikmeter sand fjernet

For at færgen kan lægge til i Puttgarden har to udgravningsskibe siden den 1. marts i år fjernet omkring 70.000 kubikmeter sand i havnen.

De seneste dage har M/F Kronprins Frederik foretaget prøvesejladser mellem Rødby og Puttgarden og samtidig testet lejerne.

De samlede omkostninger til ombygning af færgen samt lejerne i Rødby og Puttgarden løber op i 26 millioner kroner. Færgen har en kapacitet på 35 lastbils-vogntog.

Færgen og dens søsterfærger

M/F Kronprins Frederik blev bygget 1980-1981 på Nakskov Skibsværft A/S til trafik på Storebælt mellem Korsør og Nyborg. Færgen blev taget i brug 2. april 1981 af DSB. Da den faste storebæltsforbindelse blev åbnet for jernbanetrafik den 1. juni 1997, blev færgen lagt op. Efter en ombygning tog Scandlines færgen i brug på strækningen Gedser-Rostock den 26. marts 1998 – dog ikke som jernbanefærge.

M/F Kronprins Frederik havde to søsterfærger, Dronning Ingrid (fra 1980) – bygget på Helsingør Værft. Færgen fungerede på Storebælt indtil 1997 – solgt i 1999 til Royal Mercy rederiet i Valetta i Malta – og ombygget til hospitalsskib. Skibet fungerer siden 2011 som hospitalsskib langs Afrikas kyst under navnet Africa Mercy.

Prins Joachim (fra 1980), bygget i Nakskov, sejlede indtil 1997 på Storebælt og indtil 2016 på Gedser-Rostock – og blev samme år solgt til European Seaways i Grækenland – og solgt videre samme år til Africa Morocco Links og hedder i dag Morocco Star. Skal nu sejle mellem Marocco og Spanien.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk