Den første elektriske bil fra Toyotas eget japanske udviklingsafdeling – og endda produceret i Japan – er bz4X.

Andre Toyota-elbiler er varebiler – og bygget i Europa sammen med Stellantis-koncernen (Peugeot m.fl.).  Og så skal vi ikke glemme koncernens mange  brintbiler og hybridbiler.

Betegnelsen bz4X  står iøvrigt for “beyond zero” eller mere end 0. Tallet 4 er størrelsen på bilen og X betyder crossover/SUV.

Udskældt fra begyndelsen

Bilen har været meget udskældt fra lanceringen i fjor – fordi bilen ikke kunne leve op til de lovede godt 500 km. rækkevidde, viser de fleste test rundt om i verden.

Den kommer ikke op over 400 km rækkevidde – faktisk viste bilens instrumenter 360 km, da vi hentede den hos Toyota, men så skal man ikke have tændt for ventilationsanlægget, for så viser instrumenterne kun 230 km rækkevidde.

Koldt uden varmeapparat

Toyota foreslår derfor, at man nøjes med varme i rat og førersæde, men nu var det regnvejr, da vi hentede bilen, så lidt ventilation flottede vi os dog med for at få duggen væk.

Alene med varme i rat og sæde, frøs både chauffør og medpassagerer tillige om fødderne – og det er ikke rart. Men det er jo nok bedre om sommeren.

Kører man primært lokalkørsel og køber en ladestander til indkørslen, så fungerer bilen glimrende i det daglige. Det er først, når man skal på tværs af landet og på langtur, at man kunne have drømt om en længere rækkevidde. Så må man om i køen på hurtiglade-standerne på motorvejen.

Bilen bliver forbedret

Nu har fabrikken så meldt ud, at man vil forbedre bilens mangler løbende – også de allerede solgte biler, og så skal det jo nok gå alt sammen.

For den kører faktisk ikke meget kortere end mange andre elbiler, der i forvejen kører kortere end benzin- og dieselbiler.

Nu skal Toyota være lidt undskyldt – for man har faktisk købt både elmotor fra Tyskland (Bosch) og batterier fra Kina. Selv om det selvfølgelig er Toyotas ansvar. Men det er stort set det samme soft- og hardware, som de fleste konkurrenter disker op med

Opladning undervejs

Vi ladede den også undervejs – ved 22 kW ladestander – dog kun en god times tid, hvor vi tankede 4, 62 kWh ekstra, og det øgede rækkevidden fra de 125 km, der stod på skærmen – til 154 km.

Vi fik via skærmen også oplyst, at vi kørte 4,5 km pr. kWh. Vores lademetode er typisk for elbiler – nemlig sjatladning – at lade, når man kan komme til det.

Der var forresten også en ECO knap, så man kunne spare på strømmen.

Peugeot-opfindelse

Bilens store force er som i de fleste Toyota biler det høje kvalitetsniveau – ikke mindst samlekvaliteten og hele kvalitetsfornemmelsen bag rattet.

Nyt fra den japanske bilfabrik er, at man skal se op over ratkransen for at se instrumenterne – lidt lige som hos Peugeot.

Meget letkørt

Selve bilen er som de fleste elbiler meget letkørt med en fin acceleration og et begrænset støjniveau. Bilen kørte med vinterdæk, men generelt har man en god komfort.

Man sidder rigtig godt bag rattet, men man det kan være svært at finde rundt i menuerne i bilens touchscreen. Her skal der trænes.

Bilen har 1-trins rekuperation, som sikrer, at man sparer på bremserne og bremser bilen op ved speederslip

Masser af udstyr

I regnvejret savnede vi en bagrudevisker, men ellers var der ikke mangler. Sikkerhedsmæssigt har den nærmest alt – bl.a. adaptiv fartpilot, linjevogter, skiltegenkendelse, Matrix-LED forlygter, og nødbremse med cyklist- og fodgængergenkendelse.

Af bilens udstyr kan vi nævne matrix forlygter, læderrat, bird-wiew 360 graders kamera, elektrisk p-bremse, elektrisk bagklap, stof på el-drevne forsæder og instrumentbræt samt 12,3 tommer touchscreen med navigation.

Dertil 18 tommer alufælge, 2-zone klimaanlæg, blindvinkelalarm, regnsensor, p-sensorer, bakkamera, fire usb-stik i kabinen og opvarmelige vindueviskere.

Begrænset trailervægt

Som arbejdsbil savner man en bedre trailervægt – den er kun på 750 kg. Det gælder også for udgaven med firehjulstræk.

Vi skal også nævne bilens læssekant på 710 mm. Der er ikke opgivet et mål for varerummets størrelse, men bagagerummet er oplyst til 452 liter.

Udregnet gulpladepris

Toyota har ikke udregnet en pris som Van – men den er til at udregne, da man på gule plader har trukket momsen. Så i stedet for ca. 400.000 kroner, som bilen koster på hvide plader, vil en gulplade-udgave koste cirka 320.000 kroner.

Da der er mangel på ægte varebiler, er der oplagt at tilbyde ombyggede, elektriske personbiler i stedet for – som snildt klarer “Last Mile” distribution i byerne. Det har bl.a. Volkswagen herhjemme haft succes med.

Et plus ved Toyota er 10 års Relax serviceaktiveret garanti (eller 160. 000 km.) – og tre års fabriksgaranti.

Tekniske data Toyota bz4X Active fwd:
Motor: elektrisk.
Ydelse: 204 hk.
Moment: 266 Nm.
Gearkasse: 1-trins aut.
Batterikapacitet: 71,4 kWh brutto.
Ladeeffekt: 11 kW (AC) og 150 kW (DC).
Elektrisk forbrug: 147 Wh/km.
Rækkevidde WLTP: 504 km.
Rækkevidde ved start: 360 km.
Opladning AC 0-80 pct: ca. 5 timer.
Opladning DC 0-80 pct: ca. 30 min.
Topfart: 160 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Køreklar vægt: 1.895 kg.
Totalvægt: 2.465 kg.
Trailervægt: 750 kg.
Dæk: Bridgestone Blizzak 235/60 R18.
Læssehøjde: 710 mm.
Bremser: Vent. skiver for og bag.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Fabriksgaranti: 3 år/160.000 km.
Testbil pris hvide plader: Ca. 400.000 kr.
Pris gule plader: Ca. 320.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk