Trods sine dimensioner blev den koreanske super-SUV Hyundai “Santa Fe” tidligere på året valgt til ”Kvindernes Årets Bil” i kategorien stor SUV (Women’s Worldwide Car of the Year).
De 82 jurymedlemmer kommer fra 55 lande i hele verden, men ikke mindst i USA har kvinder stor forkærlighed for store SUV køretøjer, som udstråler sikkerhed.
Passer ikke ind
VOTY.dk har prøvet den kolossale bil under danske forhold, hvor det største problem nok er, at den ikke passer ind i en dansk parkeringsbås.
I trafikken hjælper det derimod, at der er kamera-løsninger, så man i en monitor i instrumentbrættet ser ned ad vognsiden, når man skal svinge om hjørnet – så man kan få øje på f.eks. cyklister.
Vi kørte 45 km på strøm
Den produceres både som hybrid og plug-in hybrid – men i Danmark sælges den kun som plug-in hybrid. Det vil sige 160 hk fra benzinmotoren og sammenlagt 253 hk.
Den er superhurtig – især med strøm med 253 hk, men uden strøm er der jo kun 160 hk at gøre godt med. Vi kørte ca. 45 km på strøm alene (fortalte bilen) – så kører man kun på job lokalt, kan strømmen holde i mange dage – så man ikke skal tænke på at tanke benzin.
På langtur vil de færreste nok lade op for hver 45 km, og det betyder mine begrænsede præstationer og et elforbrug. Hyundai lover 58,8 km/l – men det er utopi.
Mulighed som Van
Vores testbil var mellem-modellen Untimate til en pris på hvide plader på 655.000 kroner – det er 20.000 kroner mere end i 2024 grundet regeringens faldende støtte til plug-in-hybrid biler.
Der er ikke en officiel gulplade-pris – men regn med ca. 420.000 kroner plus ombygning, som der er mange professionelle virksomheder, der kan klare. Santa Fe modeller herhjemme har altid været populære som Van’s – så det ville være helt naturligt.
Som jobbil kan vi også nævne, at bilen må køre med trailer – men desværre kun med godt et tons på krogen. Der er også 220 volts udtag – og tagræling.
Adaptiv fartpilot
Og så er der omfattende sikkerhedsudstyr, hvor vi skal fremhæve adaptiv fartpilot, der dog ikke virker intelligent – den indstillet ikke selv efter færdselstavler.
Dertil blindvinkel-sensor, automatisk nødbremse, head-up-display, LED lygter, 10 airbags, skiltegenkendelse, bakkamera, navigation, p-sensor for og bag, regnsensor og linjevogter.
Standard permanent 4×4
Firehjulstræk er standard, og det øger sikkerheden ved kørsel på løst eller fugtigt underlag. Det er ikke en ægte off road’er, så man skal holde sig fra det dybe mudder.
På vejen bliver man hurtig glad for den store koreaner, som byder på fin komfort og gode køreegenskaber, selv om den store bil krænger lidt i hurtige sving. På ujævn vej slår ujævnheder igennem.
God aflæggeplads
Man kan dog føle sig klemt i førersædet på grund af den brede midterboks mellem sæderne, der i øvrigt indstilles elektrisk (med to memory-indstillinger.)
Der er god aflæggeplads – inklusive i en bakke under midterkonsollen. Og så skal vi fremhæve den elektriske bagklap – og en frontklap med gasdæmpere. Ladekablerne kan i øvrigt opbevares under gulvet i bagagerummet.
Varme og ventilation
Sæderne, der er læderbetrukne, har også elektrisk indstilling af lændestøtten. Man sidder eller glimrende i sæderne. Der er varme og ventilation i sæder – og varme i læderrattet. I hvidpladeudgaven er der syv pladser i alt.
Vi skal også nævne den digitale instrumentering og den store 12,3 tommer touchscreen – og så er der en separat skærm for indstilling af varme og ventilation.
5 års garanti
Der er 3-zone klimaanlæg, trådløs mobiloplader for to telefoner, 20 tommer alufælge, elektrisk p-bremse, nøglefri start – og skifteplader bag rattet, når man vil lidt hurtigere af sted. Man kan også få bilen til at parkere selv.
Et plus er garantien på fem år uden kilometerbegrænsning.
–
Fakta Hyundai Santa Fe Ultimate:
Motor: 4 cyl. turbobenzin.
Slagvolumen: 1.558 ccm.
Ydelse benzinmotor: 160 hk v. 5.500 omdr.
Elmotor ydelse: 97,8 hk.
Elmotor moment: 304 Nm.
Ydelse: 253 hk.
Moment samlet: 367 Nm v. 3.200 omdr.
Batterikapacitet: 13,8 kWh.
AC opladning 0-100 pct.: 4,5 timer (1 fase).
Gear: 6 trins aut.
Træk:4×4.
Elektrisk rækkevidde WLTP: 54 km.
CO2 udledning WLTP: 38 gram/km.
Topfart: 180 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 9,3 sek.
Trailervægt: 1.010 kg m. bremser.
Køreklar vægt: 2.220 kg.
Totalvægt: 2.740 kg.
Varerum: ca. 2.000 liter.
Dæk: Bridgestone Blizzak – 255/45 R20.
Fabriksgaranti: 5 år u. km-begræsning.
Sante Fe fra: 590.000 kr.
Van: Ca. 420.000 kr.
Pris Santa Fe Ultimate: 655.000 kr.