Ford Pro har valgt at droppe deres 2-liter diesel til Ranger – sandsynligvis med udgangen af i år – mens motoren nok vil fortsætte til varebilerne Custom og 2-liter udgaven.

Det kan man læse i en meddelelse fra Ford Pro forhandler Vospers Motor House i Storbritannien (bl.a. Plymouth) til deres kunder.

Kun V6 diesel

Fremover vil Ford Ranger, hvis man vil have diesel, kun kunne fås med V6-maskinen, som også har bedre drejningsmoment end 2-liter maskinen – i udgaverne Wildtrack og Platinum. Moment er meget vigtigt til kørsel i vanskeligt terræn og til kørsel med trailer.

”Så – 2-liter motoren er ikke mere (red: tilgængelig til Ranger).  Den officielle holdning er dog, at Ford Pro revurderer sin position på hvert marked. Men til næste år – 2026 –  vil der ikke blive lavet flere,” fortæller den britiske motorredaktør ved ”Commercial Motor” og Van of the Year medlem for Storbritannien, George Barrow, efter research hos Ford Pro’s teknikere.

Plug-in hybrid

Fra efteråret i år vil Ranger herhjemme formentlig også kunne tilbydes som 2,5 liter plug-in-hybrid model – PHEV – med teknik fra den herhjemme så populære Kuga PHEV. Verdenspremiere fejrede bilen på IAA transportmessen i Hannover i fjor – og i næste måned vil den erobre Island i et stort test-event.

Juryen bag International Pick-up Award – hvor VOTY.dk er medlem – vil tillige have den med til deres store pick-up test i Bulgarien i september sammen med en række andre nye pick-up køretøjer.

Det sker forud for IPUA-kåringen 2026 på den store transportmesse Solutrans i Lyon i anden halvdel af november.

Samme præstationer

Den nye Ford Ranger PHEV har den samme maksimale trailervægt på 3,5 tons og max nyttelast på ét tons.

Den har de samme terrængående egenskaber som de andre Ranger-versioner. Med 697 Newtonmeter opnår Ranger PHEV også det højeste drejningsmoment af alle modeller i Ranger-serien.

Derudover giver den mulighed for en rent elektrisk rækkevidde på op til 50 kilometer.

Elektrificeret i alle modeller

Derefter vil Ford Pro tilbyde mindst én elektrificeret model i hver af sine fem europæiske modelserier – Transit 2-tons, Custom, Connect, Courier – samt Ranger.

Ranger vil også fortsat kunne fås i den heftige benzinudgave Raptor V6 – og den frække MSRT V6 diesel.

Tysk pris for niende gang

I Tyskland har fagbladet ”Auto Bild Allrad” endnu en gang kåret Ranger som vinder af pick-up kategorien i bladets ”Car of the Year” kåring – faktisk for sjette gang i træk.

Med 34,5 procent sejrer den over syv konkurrenter i sit segment.

Med sin niende triumf i alt udvider Ranger yderligere sin status som rekordvinder i læserafstemningen, som har været afholdt siden 2012.

Nummer ét

“Vi er altid meget glade for at blive beæret af ”Auto Bild Allrads” læserskare. Også selvom vi langsomt er ved at vænne os til at vinde med Ford Ranger,” siger Claudia Vogt, direktør for Ford Pro i Tyskland, Østrig og Schweiz.

Hun understreger, at denne sejrsstime understøtter dens status som den mest populære pickup i Tyskland og Europa.

Plads nok på hylden

”Med Ranger plug-in hybrid elektrificerer vi nu vores succesfulde model og er meget sikre på, at vi vil fortsætte med at vinde præmier i fremtiden – der er stadig plads nok på hylden til flere trofæer,” siger Claudia Vogt.

Ford Ranger indtager ikke kun førstepladsen blandt læserne af fagbladet, men også i den europæiske salgsstatistik.

60,8 pct. andel

Ifølge Ford Pro blev det ny-indregistreret 60.400 Ranger i hele Europa sidste år. Dette gør Ranger til Europas bedst sælgende pickup for tiende år i træk .

I 2024 opnåede Ranger sin højeste markedsandel inden for pick-ups siden 1990, hvor Ford begyndte at indsamle data – med 53,7 procent.

Og i år fortsætter den sin succes – og har en segmentandel på 60,8 procent i første kvartal i år. Ranger bidrog således væsentligt til rekordkvartalet for Ford Pro i Tyskland.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk