Egentlig blev den bare kaldt R3 og R4, da Renault viste deres første forhjulstrækker i juli 1961 – som afløser for 4CV med hækmotor.

R3 havde 603 ccm og var placeret i den billigere franske 3CV beskatningsklasse og R4 havde 747 ccm i 4CV klassen. Allerede i 1962 droppede fabrikken R3 – og skrev så navnet helt ud på bilen: Renault 4L.

Bilen havde officiel præmiere på den 48. biludstillling ”Salon d’Automobile” i Paris den 4. oktoner 1961.

Produktion indtil 1994

I folkemunde i hjemlandet hedder den aldrig andet end “Quatrelle.” Og der kører faktisk stadig en del rundt på vejene – især i Frankrig, selv om det er 27 år siden, den sidste 4L blev produceret – i 1994 i Slovenien. Renault 4 nåede at blive produceret 17 steder i Verden.

I år bliver den ikoniske franskmand så 60 år – og man kan se tilbage på en bil, der nåede at blive bygget i over otte millioner enheder – faktisk 8,135,424 enheder – kun overgået af folkevognen og Ford T.

Faktisk nåede man allerede den første million Renault 4 i februar 1966 – på under fem år.

Kendt som postbil i Danmark

Herhjemme var det ikke mindst varebilen Fourgonette, som fabrikken kaldte den, som blev et kendt islæt i gadebilledet, da det danske postvæsen brugte den som postbil i hele landet.

Varebilen blev præsenteret kort efter personbilen som model R 2102 – med samme begrænsede udstyr som personbilerne, men med bredere dæk (145×330) – og som noget helt specielt kunne man få bilen med en taglem bagest på taget til transport at lange genstande kaldet Girafon – eller giraf-tag.

Den klarede en nyttelast på 300 kilo – og blev ofte kaldt bagerbilen.

Planlagde Renault 4 i 1956

Renaults chef Pierre Dreyfus satte planerne i gang i 1956. Bilen blev udviklet fordi ærke-konkurrenten Citroën havde fået så stor succes med deres 2CV, som dog havde et stort forspring – fra 1948.

Men Renault 4L endte med at blive solgt i langt flere lande – faktisk 100 lande. Og som nævnt bygget i 17 lande på jordkloden.

Intensionen med bilmodellen var som Citroën med 2CV at tilbyde en bil, som stort set alle kunne få råd tid, og som kunne klare både vinbøndernes markveje og boulevarderne i Paris.

Fejres hele året

I disse Corona-tider kan man jo ikke fejre bilens jubilæum fra begyndelsen af året – og så kun primært på de sociale medier. Faktisk vil bilen blive highlighted den 4.- og 14. i hver måned året igennem.

Der vil blive eksklusivt indhold rettet til fans – og nogle gange skabt af fans. Det kan være interviews med samlere og kendte mennesker med et specielt forhold til Renault 4L.

Formålet er at tage os tilbage i historien og fortælle om historien bag 4L og dets betydning i datidens og endda nutidens popkultur.

Udstilling i Paris næste søndag

Den er for eksempel med, når filmfestivalen i Cannes  efter planen ruller den røde løber ud til juli.

Blandt andre begivenheder, hvor Renault 4L er stjernen, kan nævnes, at L’Atelier Renault på Champs-Elysées fra på næste søndag den 14. februar udstiller en særlig “Parisienne” version af 4L med de ikoniske tern på siden.

Til maj vil der i L’ Atelier Renault også være en lang række specielt designet 4L merchandise til salg – I øvrigt kan man også finde det i deres online shop https://shop.atelier.renault.com/en/

Delebil og el-varebil ?

Renault skulle også have et par overraskelser klar med 4L og Fourgonette – således vil delebilsordningen Zity byde 4L velkommen til et elbilsmøde – og i november kommer der en overraskelse med Fourgonette.

Renault har jo allerede overrasket, når det gælder den næsten lige så ikoniske Renault 5, som kommer i en let moderniseret el-udgave. Måske noget lignende er tiltænkt 4L og Fourgonette.