En nyudviklet ladecontainer er designet til at gøre lastbiler velegnede til lange afstande, aflaste elnettet – og gøre det opladningen seks gange hurtigere end traditionel 350 kW lader. Teknologien er klar her til foråret.

Det skriver det tyske fagblad Logistra.

Ladecontaineren, udviklet af det schweiziske Designwerk Technologies AG (DW), kan lade en elektrisk lastbil op på godt 45 minutter.

Til lange afstande

Men ladecontaineren ønsker DW at gøre el-lastbiler mere velegnede til lange afstande – og den kan tilmed aflaste netværket. Det tekniske grundlag er en ny ladestandard for tunge erhvervskøretøjer.

“I vores containere installerer vi Second Life e-truck-batterier som en buffer for at forhindre spidsbelastninger. Dette eliminerer ikke kun behovet for at udvide nettet – lagringssystemet skal endda være i stand til at returnere elektricitet produceret fra vedvarende kilder til nettet, ” udtaler Dettwiler, medlem af designwerks bestyrelse, til det tyske fagblad.

6,6 mio. lastbiler på vejene

Ifølge lastbilsproducenter er elektrificering af tung godstrafik af central betydning for energiomstillingen og opfyldelsen af klimamålene.

Omkring 6,6 millioner lastbiler er i dag i brug på Europas veje. De står for at transportere 76,7 procent af al gods på land.

Derfor er det – er meldingen fra DW – vigtigt at øge andelen af lavemissions- eller emissionsfrie transportmidler.

Alle anvendelsesområder

Især for langturslastbiler – eller for den sags skyld skibe og fly – er der brug for en ny type ladeinfrastruktur.

“Det adskiller sig fra infrastrukturen for elektriske personbiler – og gør det muligt at oplade tunge erhvervskøretøjer på kort tid. Dette hjælper emissionsfri godstransport med at nå frem til alle anvendelsesområder,” udtaler Vivien Dettwiler,

MCS-opladningsstandard

For at systemet kan imødekomme den nødvendige accept, er det baseret på den nye Megawatt Charging System (MCS) opladningsstandard. Dette blev lanceret internationalt sidste sommer.

Demonstrationen har derfor til formål at vise, hvordan et højtydende ladenetværk og forsyningssikkerhed kan gå hånd i hånd.

I lighed med tovejs-opladning (V2G/G2V) kan elektromobilitet bruges som en del af forsynings-løsninger, er meldingen fra DW.

Partnerskaber

Den videnskabelige overvågning af den tekniske udvikling støttes af det schweiziske forbundskontor for energi (SFOE) og anerkendte industrielle partnere.

På forskningssiden er Bern University of Applied Sciences (BFH) og Eastern Switzerland University of Applied Sciences (OST) involveret i projektet.

Bygger egne ellastbiler

DW er også kendt for at udvikle deres egne elektriske lastbiler.

VOTY.dk har set DW’s elektriske Volvo FH i aktion i Spanien i forbindelse med en præsentation af nye lastbilsdæk fra Continental sidste efterår.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk