Med en stigning på 28,9 procent i salget af lastbiler fra 2014 til 2015 og på 14 procent for varebiler blev det den største procentvise stigning af salget af biler i hele 2015. Både for varebiler og lastbiler er der tale om de højeste salgstal siden 2008 – før finanskrisen.
Det fremgår det af registreringstallene fra DBI, De Danske Bilimportører.

Lastbilssalget steg fra 3.691- til 4.756 enheder og varebilssalget steg fra 28.473- til 32.461 enheder i 2015. Lastbilssalget faldt dog 14 procent i december 2015 i forhold til året før – mens varebilssalget steg 9,4 procent.

Samtidig blev der solgt 207.717 personbiler i 2015, som kun er en stigning på 9,9 procent fra 2014 – men aldrig har der været solgt så mange biler i Danmark på et enkelt år. December-salget blev lidt af en sensation – for mest solgte bilmodel blev den elektriske Tesla, som med 1.248 biler solgte næsten det samme som VW UP og Peugeot 208 tilsammen.

Varebiler
Faktisk er salget af personbiler steget seks år i træk, mens salget af erhvervskøretøjer først nu er kommet op i gear – og det er bevis på, at erhvervslivet i Danmark har fået det bedre.

Salget af varebiler satte som nævnt rekord med 32.461 i 2015, et plus på 14 procent  i forhold til året før, og det højeste siden 2008, og knap dobbelt så højt som i årene 2009-10.

Salget i december blev på 3.317 biler, hvilket er 14 procent over november og ni procent over december sidste år. De mindre varebiler (under 2.500kg totalvægt og 50 procent afgift), udgør med ca. 13.000 stk. cirka 42 procent af de solgte varebiler, og segmentet er vokset med ca. 14 procent i 2015.

Få bruges til privatkørsel
De øvrige varebiler fordeler sig med cirka 13.000 i segmentet 2.501-3.490 kg totalvægt, mens 5.000 stk. er på B-kørekortets maksimale 3.500kg. De sidste to segmenter er vokset henholdsvis 11- og 18 procent målt i forhold til 2014.

Kun en mindre del af varebilerne anvendes til privatkørsel, og denne del ligger nogenlunde stabilt. Cirka 13 procent af bilerne var registreret til private og dermed på papegøjeplader.

Hertil skal naturligvis lægges den del af de firmaejede varebiler, som er på papegøjeplader og delvis anvendes til personbefordring. Det vurderes at være et tilsvarende antal biler, oplyser DBI.

”Med de klare tendenser i efterspørgslen, som vi ser både i det faktiske salg samt interessen fra primært erhvervslivet, er medlemmerne hos De Danske Bilimportører bestemt tilfredse med salget i 2015, og de ser med optimisme på det nye år,” siger adm. direktør i DBI, Gunni Mikkelsen.

Lastbiler
Salget af lastbiler blev med 4.756 enheder i 2015 ligeledes  fint, og 29 procent højere end 2014 – og det højeste i de siden 2008. Tallet alene for december blev på 329, hvilket er noget under samme måned året før – men det ændrer ikke ved et meget fint lastbilsalg gennem året.  

Det er meget positive tal og en fortsat positiv udvikling, men langt fra salgstallene før 2008. Langt hovedparten af lastbilerne, knap 90 procent, var store lastbiler med en totalvægt på over 16 tons. Væksten har været størst blandt sættevognstrækkerne, som udgjorde 66 procent af salget i 2015 mod 63 procent året før.

Positivt tegn
”Vi tolker helt klart salget af lastbiler, som er driftsmidler i transportindustrien, som et meget positivt tegn på aktivitetsniveauet,” siger Gunni Mikkelsen.

Bussalget
Bussalget er meget begrænset og med variationer hen over året, primært som et resultat af større af udbud af offentlig trafik, hvorfor det ikke giver stor mening at se på de enkelte måneder.

Hele året 2015 blev der solgt (nyregistreret) 550 busser. Det er faktisk 10 procent over gennemsnittet de seneste 4 år og samtidig 10 procent over sidste år, oplyser DBI.
 
Forventninger til 2016
Hos De Danske Bilimportører har man generelt store og positive forventninger til det nye år.
”Vi tror på et personbilssalg i knap samme størrelsesorden som i 2015, og det tilsvarende gælder for varebilerne og lastbilerne. Der er naturligvis forskellige forhold som påvirker markedet,” siger Gunni Mikkelsen.

Den nyligt vedtagne lov omkring elbiler (L61) påvirker valutaudlejningsbiler og afgiftsberegning af korttids registrerede biler, og det forventes at ville betyde et mindre fald i salget af disse.

Sikrere biler
Modsat forventes det at nedsættelsen af registreringsafgiften (L69), vil have en positiv indvirkning på salget. De lidt lavere afgifter har skabt ny interesse for bilerne og behovet for lidt større, bedre, mere miljørigtige og sikrere biler, burde ligeledes bidrage til salget i 2016.

Sidst men ikke mindst er de privatøkonomiske forhold ganske gode, og der er en høj grad af tillid hos forbrugerne såvel som fra erhvervets side.

”Vi tror, at de lidt lavere afgifter vil medvirke til, at vi får mere sikkerhedsudstyr ind i de danske biler. Vi tror, at købernes bilbudget fastholdes, og bliver det ikke til en større bil, vil det givetvis betyde mere udstyr eller mere miljørigtige biler bliver valgt,” siger Gunni Mikkelsen.
”Både for varebilernes og lastbilernes vedkommende har vi forventninger om en efterspørgsel i samme størrelsesorden som for 2015, måske med ”pil op;” siger Gunni Mikkelsen.  

Fakta – Top 10 salg af varebiler 2015:

Ford Transit Custom        2.111 enheder
Renault Trafic                 1.741  –
VW Transporter              1.521  –
Renault Master                1.446  –
Opel Vivaro                     1.384  –
Mercedes-Benz Vito         1.302  –
Mercedes-Benz Sprinter    1.231  –
Iveco Daily                        953  –
Fiat Ducato                       933  –

Fakta – Top 10 salg af varebiler December:

Renault Trafic               230 enheder
VW Transporter            199  –
Ford Transit Custom       186  –
Opel Vivaro                   170  –
Renault Master              166  –
Mercedes-Benz Vito        153  –
Mercedes-Benz Sprinter   140  –
Ford Transit 2 tons         139  –
Iveco Daily                     120  –
Fiat Ducato                    103  –

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk