VW’s slogan ”Das Auto” er snart historie. Koncernledelsen mener, at udtrykket er for arrogant efter Diesel Gate skandalen – og i fremtidige annoncer skal der bare stå ”Volkswagen.”
Det skriver fagbladet ”Motormagasinet” på baggrund af en meddelelse fra nyhedsbureauet Reuters.
Skandalen kom frem midt under det store IAA bilshow i Frankfurt – og lige før lanceringen af den nye VW Passat i USA, hvor et universitet opdagede, at VW havde snydt med dieselbilers software, så de fremstod grønnere end de var – med pyntede NOx tal.
Bøder på milliarder
Siden er der rullet mange hoveder i koncernledelsen – med øverste chef Dr. Martin Winterkorn som den første.
Det er mange milliarder euro, som koncernen må betale i bøder og ændringer af 11 millioner bilers motorteknologier.
Det har givet gevaldige skrammer i lakken – så for ikke at opfattes for arrogante har ledelsen derfor valgt at skifte fra Das Auto (der betyder Bilen) til det mere ydmyge slogan Volkswagen. Das Auto har været brugt siden 2007.
Trinvis lancering
Ifølge Brandchef Herbert vil det nye slogan blive lanceret trinvist i de forskellige lande verden over.
Dieselgate har medført gigantiske erstatningskrav fra kunder, investorer og miljømyndigheder verden over. I USA er koncernen hårdt ramt af skandalen – her er salget faldet næsten 25 procent, skriver Reuters.