I fremtiden vil flere og flere storbyer kræve forureningsfri og støjfri distribution – ikke mindst om natten.
Amerikanske Thermo King har givet deres bud på en løsning med et køleanlæg, som kører på flydende CO2.

Importøren KH OneStop A/S præsenterede det grønne Cryo Tech køleanlæg på Transport 2017 – monteret på en lige så grøn Scania P320 Hybrid lastbil. Opbygningen var én ud af tre finalister til Årets Opbygning på Transport 2017.

At køre på flydende CO2 betyder stort set ingen CO2-udledning, da man har fjernet dieselmotoren i kølemaskinen. Oven i købet er der tale om “genbrug” af CO2, idet den opsamles fra eksempelvis affaldsforbrænding. Køleanlægget er yderst støjsvag, og er derfor PIEK certificeret – det vil sige, at det er godkendt til f.eks. nat-distribution.

Kører for REMA 1000

Kunden til køretøjet er Jan Hansen fra Greve. Han kører for lavpris varehuskæden Rema 1000.

Hybridlastbilen har en elektrisk motor (hybrid drivaggregat), der sidder mellem dieselmotoren og gearkassen.
Den elektriske motor leverer 130 kW (174 hk) og har et drejningsmoment på 1050 Nm.

Scania med 320 hk

Elmotoren får strøm fra et batteri, der oplades under kørslen – dels af dieselmotoren, dels af bremsningen. Dieselmotoren er Scanias 9-liters, 5-cylindrede motor i en version med 320 hk.

Den kan køre på almindelig diesel, men kan også køre på HVO (vegetabilsk diesel) og FAME (biodiesel) – og samtidig opfylde Euro 6 kravet.

Der er monteret en 22 pallers kølekasse fra Schmitz Cargobull med langsgående skillevæg. Denne opbygning er lavet specifikt som distributionsbil som lever op til PIEK standarderne. Liften er Zepro type ZHD 2500 og er ligeledes PIEK certificeret.

Tilgængelige tankanlæg

Både KH OneStop og REMA 1000 har tankanlæg, der kan opbevare den flydende CO2.

”Flydende CO2 udvikles ved afbrænding af affald, hvorefter CO2’en fanges inden den slippes ud. Herefter komprimeres det og fryses ned, så det bliver flydende. Under Scania-lastbilen sidder en 430 CO2 tank, som kan holde i op til flere dages forbrug, oplyser salgschef Steen Nelting,” KH OneStop, til Transportmagasinet.