Volvo Truck har tilføjet en overbygning til FE-serien nu med 350 hk, der er resultatet af kundernes ønsker om at få en mere smidig motor til bl.a. entreprenørkørsel.

Kunderne kunne jo bare have valgt en 11 liters FM model, hvis de ville have flere kræfter – men Volvo Truck lyttede til kundernes ønske om at få en kraftigere 8-liters FE model, der både ville være mere økonomisk end FM modellen på grund af en lavere chassisvægt – og samtidig yde mere.

Vi har prøvet resultat – en 350 hk udgave, der er en overbygning til den nuværende 320 hk udgave. Ganske vist er der flere heste at gøre godt med, men til gengæld virker den forbedrede moment ikke ved samme lave omdrejninger som i 320 hk udgaven.

Også FE til HVO og CNG

Momentet er 1.400 omdrejninger ved 1.200-1.600 omdrejninger, mens 320 hk udgaven har max moment på 1.200 Nm mellem 1.050- og 1.600 omdrejninger.

Motoren er også certificeret til brug af HVO, hydrogenbehandlet vegetabilsk olie – ligesom Volvo tilbyder FE modellen med 9 liters CNG motor (komprimeret naturgas).
77 km distribution.

Turen i den typiske distributions- og entreprenørbil gik fra Volvo Lastbilers hovedkontor i Taastrup til Roskilde, kørsel rundt i byen og derefter en afstikker til Køge by – og derefter retur.

26 tons totalvægt

77 kilometer blev ruten på – med en del trafik og masser af røde lys – så forbruget endte på 4,8 km/l, og det blev godkendt af Volvos demodriver Tommy Rusholt, der faktisk er født af danske forældre.

Bilen var maks-belastet til totalvægt på 26 tons (bestående af fastsurrede betonblokke), men den nye 350 hk maskine trak uden problemer den tunge last.

Masser af trækkraft – og ros skal bilen også have for det lave lydniveau i kabinen og komforten takket været fuld luftaffjedring (med to luftbælge pr. aksel.)

Let at vende på gårdsplads

Bilen var en 6×2 udgave med hydraulisk styrende løbeaksel, så man kan vende på en gårdsplads uden at flytte rundt på pladsens perlegrus. Akslen låses over 38 km/t. Der er også en lille indstyring på bilen, så den er nem at manøvrere.

Bilen var udstyret med motorbremse, som dels aktiveres via en stilk på ratstammen – og dels via den første del af bremsepedalens vandring. Ved igangsætning skal vi nævne hill-start-assist, der virker de første par sekunder ved igangsætning.

Man kan opnå en fin kørestilling bag rattet (af læder i testbilen). I det hele taget var udstyrsniveauet højt. Det gælder også opbygningen med Spierkasse med skørter, som de færreste danske kunder nok vil ofre. Læsse-bagsmækken var fra BÄR – altså ren tysk, men det er også her, at bilen skal sælges efter endt testforløb med europæisk fagpresse engang til næste forår.

Til byggemarkeder

Herhjemme vil det typisk være en opbygning med kapel eller enkel boxkasse med lastning bagfra. Eller med lad, som man ser på de mange biler, der leveres til bl.a. byggemarkeder.

Ellers bruges bilen en del til renovationskørsel – den fås også med nedbygget førerhus. Men også entreprenør-virksomheder er storkunder til FE modellen – men ellers er den til alle former for distribution. I lufthavne vil man bl.a. se den anvendt som de-icing køretøj.

Den nye motor betyder, at FE programmet er blevet bredere og dermed når længere ud til kundegrupper.

Volvos egne motorer

Tidligere – før Euro 6 normen – brugte Volvo tyske Deutz motorer på syv liter til FE modellen, men nu er der skiftet til Volvo Powertrains franskbyggede motorer på otte liter.

320 hk udgaven kan fås med både manuel gearkasse og i-12 trins Shift gear samt Allison automatgear, den testede 350 hk model kan ikke fås med manuelt gear, men også med 12 trins I-Shift gear. Går vi ned til FE modellerne med de mindre 250- og 280 hk, anvender de I-Sync gear.

Bagakslen var en soloaksel med enkelt hypoid-reduktion, der er designet til et moment på 2.800 Nm. Det maksimale akseltryk og vogntogsvægten er henholdsvis 13- og 44 tons. Akslen er udviklet til højhastighedstransport. Differentialespærring betjenes med en knap på instrumentpanelet.

Godt udsyn

I kabinen – som ellers næsten er uændret – skal vi nævne, at der var monteret en 360 grader Bird View ”Around View Monitor”, som ikke indgår i Volvos eget reservedelslager. Systemet havde også bakkamera, så det var alletiders at kunne se rundt om bilen, da vi kørte rundt i Roskilde og Køge.

Her skal vi også nævne de store glasflader i begge sider af kabinen og dørene. Der er lidt ændringer på førersædet, der nu har armlæn.

Ellers er der rimelig aflæggeplads, men motorkassen mellem sæderne fylder meget.

Nødbremse standard

Som ekstraudstyr kan man få det testede Medium førerhus med en briks til de lette hvil. Der er også lav og behagelig indstigning. Døren åbner 90 grader.

Førerhuset kan i øvrigt vippes til en vinkel på 55 grader, som letter adgang til motoren. Dagligdags service sker bag en luge foran.

Der var masser af sikkerhed i testbilen – med elektronisk stabilitetskontrol, linjevogter, nødbremse og skivebremser.

Faktaboks Volvo FE 350 hk:
Motor: 6 cyl. turbodiesel.
Miljø: Euro 6.
Slagvolumen: 7,7 liter.
Ydelse: 350 hk v. 2.650 omdrejn.
Moment: 1.400 Nm v. 1.200-1.600 omdrejn.
Akselafstand: 4.500 mm.
Gear: 12 trins I-Shift.
Affjedring: Fuld luft.
Bagaksel: Enkeltreduktion – udveksling 3.36.
Bremser: Skiver, esc-stabilitetssystem.
Sikkerhed: Nødbremse, Cruise Control, I-Roll og linjevogter.
Tank: 315 liter (AdBlue: 32 liter).
Løbeaksel: Hydraulisk styrende (låses over 38 km/t).
Opbygning: Spier og BÄR (læssebagsmæk).

 

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk