Syv procent ligger varebilssalget i november under samme måned i 2017 – og for årets første 11 måneder er faldet af varebiler på fire procent. Branchen er dog positiv.

Her i slutningen af 2018 ser vi et lille fald i salget af varebiler – helt nøjagtigt på 6,7 procent for november måned i forhold til i fjor. For årets første 11 måneder er der solgt knap fire procent færre varebiler i forhold til 2017.

I alt blev det til 3.200 nye varebiler i november måned. Det er 228 biler mindre end sidste år i november – men det har ifølge De Danske Bilimportører dog ikke den store betydning, da de seneste par måneder har ligget et stort stykke over sidste års niveau.

Ford Transit nr. 1 igen

Den mest solgte varebil i november blev Fords Transit Custom med 419 solgte, som blev efterfulgt af Mercedes-Benz Sprinter med 245 og Vito med 187 enheder.

I løbet af året er der kommet 31.131 varebiler på vejene mod 32.551 sidste år i samme periode. Derfor er konklusionen fra importørerne også, at niveauet generelt er lidt lavere end sidste år, men De Danske Bilimportører er dog positive og ser stadig et højt niveau.

”November blev endnu en fin måned for varebilsalget. For selvom der er et lille minus i forhold til sidste års salg i november, er året stadig ganske pænt med. Vi ligger kun et lille stykke under sidste år og regner da også med at lande tæt på sidste års høje niveau ved årets udgang,” siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.

Lastbiler stiger lidt

431 nye lastbiler blev det til i november – eller præcis samme niveau som sidste år i november (+1,5 pct). Ser man på hele årets lastbilsalg, har 4.702 nye lastbiler fået nummerplader på i 2018 – fuldstændig lineært med sidste års antal på 4.647 (+1 pct).

Konklusionen er derfor også, at lastbilsalget er stabilt på et ganske højt niveau, og at vi lander på samme niveau som sidste år, mener importørerne.

”Årets lastbilsalg er på et meget stabilt og højt niveau og med en fin november oveni, kan vi kun være glade hos De Danske Bilimportører. Vi har desuden store forventninger til, at vi slutter med et flot årsresultat som sidste år,” siger Gunni Mikkelsen

34 nye busser kom ud at køre i november. Dermed er årets bussalg nået op på 517 busser – vi er altså et godt stykke under sidste års rekordhøje bussalg på 803 i samme periode.

Afventende elbil-salg

Det store samtaleemne i branchen og vel i samfundet generelt er elbiler. En svingende dansk politik på bilbeskatningsområdet og ikke mindst omkring elbiler, får folk til at holde igen med køb af elbiler.

214 elbiler kom ud at køre på de danske veje i november. Med dem er vi nået op på 1.312 elbiler i år – dobbelt så højt som sidste år, men stadig et meget lavt antal i forhold til konventionelle biler.
”Det kan skyldes, at der stadig er usikkerhed forbundet med afgifterne, som endnu er uafklaret, hvorvidt de stiger eller forbliver på samme niveau som i dag her til januar,” siger Gunni Mikkelsen.

Han peger på, at importørerne melder om en stigende interesse for elbilerne.

Det lange lys skal på

”Der kommer mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser allerede i 2019 og det store klimafokus, der er kendetegnet for tiden, skubber også i den rigtige retning. Men hvis vi for alvor skal have sat skub i salget af elbiler, kræver det for det første, at politikerne får lukket aftalen om, at bilerne ikke stiger i afgifter fra januar. Og efter et valg skal der det lange lys på. Vi bør afskaffe registreringsafgiften på de grønne biler og indføre tekniske parametre som energieffektivitet og vægt, som skal opkræves løbende som vi kender det i dag med de grønne ejerafgifter. Vi kalder det fremtidens afgifter til fremtidens biler,” siger Gunni Mikkelsen.

Plug In hybrid boomer

Plug-in hybridbiler eller opladningshybrider, som de også kaldes, har været populære i år. I november fik 230 nummerplader på og vi er nu nået op på 3.028 for hele året. Sammenlignet med hele sidste års salg på 621, er der tale om en markant vækst.

”Modsat bør vi have mange flere på vejene de kommende år, hvis vi skal nå regeringens ambitiøse målsætninger,” mener bilimportørernes chef.

Han mener, at det er positivt, at mange danskere har taget de grønnere opladningshybridbiler til sig i år.

Mangler rammevilkår

”De kan være en fornuftig trædesten på vejen mod de rene elbiler, da frygten for at løbe tør for strøm ikke eksisterer, men samtidig kan man øve sig i el-teknologien og blive mere fortrolig med den, så den næste bil måske bliver en ren elbil. Men ligesom med elbilerne, mangler der også kendte og stabile rammevilkår for opladnings-hybriderne – det ville for alvor rykke ved salget af de grønne biler i fremtiden,” siger direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

Elbils-snakken står i kontrast til, at den meste solgte enkelte bilmodel i november måned var Mercedes-Benz C-klasse fra den dyre ende af skalaen (D-segmentet) med 628 solgte enheder efterfulgt af VW Polo og Peugeot 208 med henholdsvis 562- og 548 enheder.

Varebilssalget i november 2018:

Ford Transit Custom 419 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 245 –
Mercedes-Benz Vito 187 –
Renault Master 165 –
VW Transporter 161 –
VW Crafter 129 –
Ford Transit 2 tons 110 –
Renault Trafic 106 –
Peugeot Expert 101 –
Toyota Proace 90 –

Varebilssalget januar-november 2018:

Ford Transit Custom 3.472 enheder
VW Transporter 1.746 –
Mercedes-Benz Sprinter 1.407 –
Mercedes-Benz Vito 1.343 –
Renault Master 1.332 –
Renault Trafic 1.314 –
Ford Transit 2 tons 1.256 –
Peugeot Expert 1.076 –
Toyota Proace 927 –
Opel Vivaro 879 –

Lastbilssalg o. 15 t. november 2018:

Scania 116 enheder
MAN 109 –
Volvo 76 –
Mercedes-Benz 75 –
DAF 12 –
Renault 8 –

Lastbilssalg o. 15 t januar-november 2018:

Scania 1.277 enheder
Volvo 1.167 –
MAN 730 –
Mercedes-Benz 683 –
DAF 291 –
Renault 93 –
Dennis Eagle 3 –
Rosenbauer 1 –

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk