Hos Stockholm Transport tager man altid enkle, men effektive initiativer, der er tilpasset lige nøjagtig transportvirksomheden i Rødovre.

På den måde opnår man både lønsomhed og grønnere mobilitet.

Som et godt eksempel har man i den familieejede virksomhed deltaget i et 17-måneders testprojekt med dæk- og teknologikoncernen Continental, hvor et testkøretøj blev udstyret med nye typer dæk og digital dækmonitorering.

Fristende at deltage

”Vores branche er under konstant udvikling med nye teknologier og produkter, der kan optimere transporten. Vi søger hele tiden at udvikle og optimere vores virksomhed, og derfor var det meget fristende at deltage i et testprojekt, hvor vi kunne afprøve muligheden for at skabe mere lønsomhed, grønnere mobilitet og bedre økonomiske muligheder for fremtiden,” siger Jakob Stokholm, der er operations manager hos Stokholm Transport A/S.

Under testprojektet kørte samme lastbil fra Stokholm Transport A/S mellem København og London hver dag, hvilket svarer til 30.000 kilometer om måneden, og med samme chauffører, der har skiftes til at køre for at kunne sikre pålidelig, præcis og sammenligning data.

300.000 km. om året

Stokholm Transport har i årevis testet sine lastbilers brændstofforbrug på den faste rute fra København til London og retur – hvor der køres 300.000 km. om året.

Jævnligt får vognmandsforretningen Stokholm Transport henvendelser fra leverandører af eksempelvis lastbiler, dæk og olie – fra virksomheder, der gerne vil stille deres produkter til rådighed til en test – og så bliver produkterne testet, så der bagefter ingen tvivl er, om produktet lever op til det, der loves om holdbarhed og økonomi.

Kørt ruten i mere end 20 år

Stokholm Transport A/S har kørt ruten til London i mere end 20 år – først for DFDS Transport og nu DSV – så efterhånden ved man i transportvirksomheden, hvor lastbilerne er hvornår. Flyer-biler kaldes lastbilerne på ruten, fordi varerne er fremme hurtigere end med fly.

Fra klokken 16 til klokken 07 næste morgen – via tunnelen under Den Engelske Kanel. Tur/retur 2.500 km. på 44 timer. Kun passagen af Hamborg er en flaskehals.

Stokholm Transport har altid to biler i pendulfart til London med to mand i kabinen – og man har fem ture om ugen.

Samme hold af chauffører

”Det er de samme seks chauffører, der kører på tre hold. De kører så på skift i de to biler. Når en bil kommer hjem klokken 14, så er bilen på vej tilbage kl. 16 med friske chauffører. Og når det første hold tager turen igen, så er det med en anden lastbil. Dermed beviser vi faktisk, hvor god lastbilens økonomi er – og på den måde måler vi både bilen, eventuel olie, diesel eller dæk,” har vognmand Lars Stokholm tidligere udtalt til Transportmagasinet.

Når der køres så ofte på samme tur elimineres indflydelse som vejret med med- og modvind. Så resultatet er altid korrekt. På den måde har nogle økonomi-dæk vist sig ikke at være så økonomiske – og olie vist sig ikke at spare på brændstoffet.

Fra skepsis til glæde

Testkøretøjet blev således for nylig udstyret med Continentals EcoPlus dæk og det digitale dækmonitorerings-system ContiPressureCheck, der konstant overvåger dæktryk og dækkenes temperatur.

”Vi indrømmer gerne, at både ledelse og chauffører var en smule skeptiske over for projektet, eftersom vi allerede kører på kvalitetsdæk og derfor var i tvivl om, hvor meget det ville rykke. Det måtte vi pænt trække i os igen. Det viser sig, at disse ret enkle initiativer virkelig batter. Udbyttet – både økonomisk og tidsmæssigt – har overgået vores forventning,” siger Jakob Stokholm.

Chaufførerne især været glade for det digitale dækmonitorerings-system, der med et display i førerhuset konstant holder dem opdateret på dækkenes tilstand.

En kombination

Dermed kan man reagere med det samme, hvis dækkene mangler luft eller er overophedet. Det er med til at spare brændstof, øge dækkenes levetid og giver mindre nedetid.

Det er kombinationen af det digitale dækmonitorerings-system og de nye dæk, der efter 17 måneders testperiode har sikret virksomheden en brændstofreducering på 6,5 procent.

Hos Continental udvikler og tester man produkter konstant – med teknologier og løsninger, der gør en mærkbar forskel for forbrugerne. Testprojektet vidner om, at det kan betale sig at gennemgå sin forretning for optimeringsmuligheder, hvor der ofte er en del at hente.

Altid besparelser

Adm. direktør Georg Nielsen hos Continental Dæk Danmark A/S udtaler, at der med de mange nye teknogier og løsninger på markedet næsten altid er besparelser at hente i både økonomi og effektivitet.

”Det er ikke bare nyt og skinnende gear til køretøjet, men produkter og teknologier, der kan have stor betydning for virksomhedens drift og økonomi,” siger Georg Nielsen.

Plus på den grønne konto

Efter testprojektets afslutning kører flere af lastbilerne i Stokholm Transport nu med Continental dæk og det digitale dækmonitoreringssystem ContiPressureCheck _ og man har også fået installeret en Yard Reader Station, der gør det muligt at overvåge alle flådens køretøjer.

”Foruden den økonomiske og tidmæssige gevinst, så giver det plus på den grønne konto – og det glæder os. Vi er meget opmærksomme på vores aftryk på miljøet, og derfor er det en vigtig faktor for os,” siger Jakob Stokholm.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk