I takt med tiden har englænderne bygget en elektrisk hybrid-udgave af den kendte London Taxi (TX) – men nu kommer den også ombygget til varebil.
LEVC (London Electric Vehicle Company) er netop begyndt med felt-prøver af den nye varebil kaldet VN5 i samarbejde med i første omgang kurérfirmaet DPD.
Ejet af kinesiske Geely
LEVC er et selskab i Coventry i England. Selskabet er 100 procent ejet af kinesiske Geely, som også ejer Volvo Cars. Geely er eksperter i elbiler allerede.Den delvist elektriske varebil ventes tilbudt på markedet i slutningen af året.
Fronten er umidkendeligt en kopi af en London Taxi TX eCity, men bagenden er en kopi af en hvilken som helst mellem-klasse Van så som Ford Transit Connect.
800 kg nyttelast
Bilen, der har én skydedør samt fløjdøre bagest, rummer to europaller og har desuden en nyttelast på ca. 800 kg. Den har arvet taxiens imponerende vendediameter på 10,1 meter, der gør manøvrering i city legende let.
Teknikken er hentet fra den elektriske London taxi – det vil sige med en rækkevidde på 102 km på ren el – men desuden 485 km. med range extender hybridsystem.
Kun som back-up
LEVC oplyser, at bilen har et litium-ion batteri og en lille benzinmotor, som kan sikre opladning af batteriet. Men det er altid batteriet, der lader elmotoren op.
Benzinmotoren er en slag backup-generator, som alene anvendes til at lade batteriet, hvis rækkevidden i elmotoren ikke er tilstrækkelig.
Alsidig transport
Takket været bilens rækkevidde-forlænger, er den velegnet både til Last Mile distribution og til længere transporter fra f.eks. terminaler udenfor byerne og til bycentre.
Ved hjælp af såkaldt geofencing teknologi vil den automatisk kunne slå over på ren eldrift i miljøzoner.
DPD begynder feltprøverne, men sammenlagt vil cirka 25 virksomheder – bl.a. postvæsener – være involveret i disse prøver, som fabrikken anser for at være meget vigtige.