De første MG-elbiler fra Kina er netop præsenteret i Danmark – nu følger Maxus el-varebiler og el-personbiler.

MG og Maxus er begge biler, der er produceret af SAIC – Kinas største bilproducent.
Faktisk produceres er MG udgave af Maxus. Den sælges p.t. kun i Fjernøsten.

Men mens det er et af landets ældste bildynastier, Nellemann, der importerer MG, er det det norske selskab RSA, der nu markedsfører Maxus bilmærket herhjemme.

Fra Fiat til Maxus

RSA har ansat Steffen Vilstrup, tidligere regionchef for Fiat i Danmark (FCA Danmark), som Country Manager for Maxux i Danmark.

Han har mange års erfaring inden for bilindustrien.

To forskellige Maxus el-varebiler

Maxus EV80 er en elektrisk varebil, der kan transportere godt ti kubikmeter gods og har en rækkevidde på op til 200 kilometer.

Samtidig lanceres e-Deliver 3 – og den første personbil Maxus Euniq MPV lanceres herhjemme efter sommerferien

”Interessen for elbiler vokser støt, men de varebiler, der findes på markedet i dag, er dyre og har en begrænset rækkevidde på en opladning,” siger Steffen Vilstrup.

Kun få el-varebiler herhjemme

“Alle, der er aktive inden for bilindustrien, er opmærksomme på, at benzin- og dieseloperationer ubønhørligt er ved at blive udskiftet, men indtil videre er emissionsfrie biler et marginalt fænomen for de få, der har råd. Af de over en halv million varebiler, der i øjeblikket ruller på vores veje, er kun få elektriske, og jeg tror Maxus kan ændre det,” siger Steffen Vilstrup

Maxus er som nævnt  et helejet datterselskab af SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), der producerer syv millioner biler årligt. Det gør selskabet til Kinas største – og verdens syvende – største bilproducent.

Stor succes i Norge og Sverige

Til at begynde med tilbyder Maxus som nævnt varebilen EV80, der med sin ret store rækkevidde og lasteevne passer både til transportfirmaer og håndværkere.

Maxus EV80 vil ifølge RSA således konkurrere i samme segment som f.eks. Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter.

Maxus e-Deliver 3 varebiler findes i to størrelser (4,8 og 6,3 m3) med 2 forskellige batterier (35 og 52,5 kWt), og har klasseledende specifikationer, rækkevidde og nyttelast. Maxus har hidtil solgt over 800 e-Deliver 3 i Norge og Sverige.

Systemændring

”Biler på el har betydet en systemændring i bilindustrien. Nye spillere kommer nu ind på det danske marked og tager markedsandele fra de allerede etablerede bilproducenter. Jeg tror, Maxus har gode muligheder for at etablere sig på det danske marked, ikke mindst om nogle måneder, hvor vi kommer med vores personbiler. Det bliver spændende at tage del i denne rejse – og jeg vil gerne bidrage med min erfaring fra den ”gamle verden”, til den nye klimavenlige æra i bilbranchen,” siger Steffen Vilstrup.

Maxus har været etableret i Norge siden 2018, hvor IKEA blandt andet bruger Maxus EV80 til hjemmeleveringer i Oslo-området. I Sverige testes Maxus EV80 af en række vognmænd, inklusive Widrikssons og Bring Sweden.

Største batteriproducent

Da Maxus ejes af SAIC der er partner – ifølge Maxus – i verdens største producent af elbilbatterier, CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd), er batteriets fremtidige leveringskapacitet sikret.

RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap er importør for Maxus i de nordiske lande.

I Norge er 50 forhandlere allerede i drift, og siden starten i Sverige er yderligere 20 forhandlere klar.
RSA blev grundlagt i 1936 med hovedkontor i Drammen, Norge.

Også agenturet for BYD

Foruden Maxus importerer RSA også Suzuki, Isuzu og BYD. Virksomheden har en detailhandelskæde i Norge med 11 forhandlere og sit eget reservedelslager på 11.000 kvadratmeter som håndterer de nordiske lande.

Maxus er oprindeligt udviklet i Storbritannien af firmaet LDV i Birmingham – tidligere producent af Leyland varebiler. Firmaet gik konkurs og blev overtaget af SAIC, som flyttede produktionen til Kina. Maxus produceres både med el- og dieselmotorer.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk